30 srpna 2013

Na houbách....



Hrozně ráda sbírám houby.
A tak po včerejší optimistické reportáži na Velké Sestře Nově, oslavných článcích na Novinkách.CZ a v poslední řadě nadšení souseda který mi tvrdil že je v lese hub mraky, a že on sám na sto metrech nasbíral celý plný koš hřibů mou houbařskou vášeň vytočilo do obrátek a já vyrazila.Nejsem však klasický houbař. Chybí mi dvě základní houbařské povinnosti. Vstát za rozbřesku a vyrazit a polykat při tom kilometry. Z obojího mne vyléčily pobyty na chatě mého biootce v dětství. Vypěstovala jsem si tam za a) doživotní nechuť k brzkému vstávání (každý den vstávat o prázdninách ráno v půl šesté je děsná pruda) za b)uhnala jsem si tam dlouho léčenou plíseň na nohou zapařovaných každodenním nošením holin a za c) na dlouhá léta absolutní nechuť ke konzumaci smaženice. Do lesa chodím kdy se mi zachce, v lehkých botách a pokud nenajdu na prvních třech kilometrech houbu vracím se okamžitě domů...
Cestou do kopce jsem neustále musela odpovídat na stále se opakující otázku: "Jdete na houby? Jo, jo, je jich mraky!" Otázku ovšem absurdní vzhledem k tomu, že se mi na krku houpala nepřehlédnutelná červená a masivní zrcadlovka a obě prázdné ruce jsem měla vražené do kapes u džín(plátěné tašky a malý nožík se skrývaly v brašně na foťák).
Cestou po kraji pole ovšem mé nadšení bylo brzy nahlodáno pohledem na houbaře vracející se ze směru kam jsem měla namířeno s koši vrchovatě naplněnými krásnými hřiby. Pro houbaře není více deprimující pohled na houbaře s plnými koši, zvlášť když víte že vám rejdili na vašich oblíbených sbíracích místech. Mraky hub se rozplynuly v okamžiku kdy jsem vstoupila do lesa do košů jiných hledačů. V samotném lese bylo buď prázdno, nebo hromady okrájených nohou nebo hledači - halekači. Ani jedno mne tedy nenadchlo. Zvlášť ti halekači....určitě to znáte..."PEPO! FRANTO! MÁŇO! KDE STE? MÁTE? NÉ? JA TAKY NÉ!"...navíc jak zjistí že se před nimi pohybuje jiný hledač nenápadně nápadně se mu přilepí na paty a sledují jeho kroky v naději že je dovede na paseku plnou půlkilových hřibů. Pro takový případ je skvělá taktika neustále se shýbat pro každou houbu kterou vidíte i když není jedlá, nonšalantně očistit a uložit do tašky či koše. Za chvíli je to dovede do stavu naprostého zoufalství a oni vyrazí šíleným tempem aby vás předběhli a mohli si užít tu sklizeň sami.
Vy spokojeně vyházíte to co není k jídlu a pokračujete svým tempem hlemýždím a směrem tam kam chodí vítr spát a vy hledat hřiby o kterých víte že tam každoročně jsou.
Jenže dalším nemilým překvapením které vás, krom hromad zapáchají siláže kterou nevím proč rozváží myslivci k místům kam chodí rokovat srny a divočáci, zápachu ze střev která tam zanechali zřejmě pytláci, je i to že ten váš skvělý a každoročně navštěvovaný flek je vykácený!! Sakra práce, ale on je vykácený i ten druhý a třetí a....
V tom všem zoufalství se ale na vás najednou z listí usměje hříbek jak malovaný a hele! támhle je druhý !no šmankote a třetí!! a vy okamžitě zapomenete na všechna příkoří, na jehličí za krkem, v kalhotách i hlavě, na věčné odhánění much, smetání pavučin s obličeje a užíváte si ten slastný pocit když pomalu zanoříte prsty do půdy a táhnete opatrně tu baculatou hříbkovu nožku, pomalu a pečlivě očistíte,přičichnete a uložíte k ostatním bráškům...


17 komentářů:

  1. pěkné, tedy ty houby, povídání místy smutné. taky se těším do lesa, jen co bude auto spravené. ne že by to nešlo na kole. jenže kam pak s kolem? a vozit houby na kole neumím už vůbec...tak snad se i já dočkám. prý jsou jich mraky, hub, prý....

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: No mraky nevím, já jich našla plnou tašku. Na váhu tedy pěkně těžké, na kusy už toho tolik nebylo. Spíš pěkně velké.Já nesnáším do lesa jezdit autem a na kole. Nebaví mne totiž vracet se stejnou cestou. Pokaždé to beru zpět jinou cestou, což ani u kola ani auta není možné

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: nojo, jenže já mám odtud les 12 km...to by byla pěkná procházka...

    OdpovědětVymazat
  4. Na houby chodím ráda, ale u nás nerostou, je sucho. V celé republice prší a u nás spadne jen pár kapek, sotva to spláchne prach.

    OdpovědětVymazat
  5. Pěkné hříbečky a fotky.

    OdpovědětVymazat
  6. [5]:Taky bylo místy až přesušeno, jinde trochu vlhčejc. Ale ten boom jsem zase prošvihla....tak doufám, že ještě znovu začnou!

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: To co nosili ti předemnou tak to byly úlovky....jenže jak jsem psala nejsem polykač kilometrů a tady to všichni pojímají jako dálkové pochody. To mě zas tak nebere. Ale měla jsem víc jak starosta!!!

    OdpovědětVymazat
  8. Hele VendyW,nedělej tady chutě s hříbkama,tady ještě nerostou.

    OdpovědětVymazat
  9. Asi z hledače a halekače přejdu na fotografa.

    OdpovědětVymazat
  10. To je krásné povídání, Vendy, ty tomu dáš pěkný šmrnc.

    OdpovědětVymazat
  11. [11]:Tak pokud ti nebude vadit že na tebe budou ostatní hledači zírat jak na zjevení proč ne? Já už si zvykla!

    OdpovědětVymazat
  12. [12]:Tu se to pomalu ten růst zastavuje. Ale dneska v noci a i teď dopoledne pšelo, tak to třeba nějak pomůže. I když v mrazáku už mám dost, nasušeno ještě od loňska taky pořád je, tak snad akorát pár na smažení....ale když na to mám nejraději buď masáky nebo bedly....

    OdpovědětVymazat
  13. [10]:Tak snad se dočkáš i u vás

    OdpovědětVymazat
  14. karlaprazakova4/9/13 13:42

    Jéje, houby, taky bych si dala. Musím už taky navštívit les

    OdpovědětVymazat
  15. Na houbách jsem letos ještě nebyla a asi se ani nedostanu.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....