.... něco prodat, aniž by se na vás neslétlo
hejno internetových šmejdů a podvodníků? Nebo dnes už vážně nefrčí nákup a prodej přes různé bazarové aplikace, či se koupěchtiví zájemci bojí cokoli koupit? Zmizeli a přenechali svá místa podvodným robotům? Alespoň mě to tak připadá.
K sepsání tohoto článku mne nakoplo dění minulých týdnů. Na úvod musím přiznat, že já jsem nadšený návštěvník těchto bazarů, ať už je to Marketplace na FB, Bazoš, Aukro nebo E- bay. To všechno díky mé posedlosti starosklíčky a vlastně focení vůbec. Zde se totiž dají sehnat vcelku za slušné ceny i ve slušném stavu jak objektivy tak i fotoaparáty. Ostatně za minulé dva měsíce jsem si tu nějaká sklíčka i ten aparát pořídila. Jestli jsem udělala radost prodávajícímu netuším, ale zřejmě ano. A proč? Tím se totiž dostáváme k jádru pudla. Já sama jsem se po delší době stala prodávajícím a byla jsem tedy nemile překvapená.
Potřebuji prodat manželův motorkářský kožený komplet z kterého jaksi přetekl a nevejde se do něj. A tím začala má anabáze která vyústila v tento článek.
Nejdřív jsem dala inzerát na Marketplace kde jsem už v minulosti prodala vcelku bez problémů nějaké nepotřebné věci. Neuplynulo ani dvacet minut od zveřejnění a už se kupující jen hrnuli. Pomalu jsem ani nestíhala odepisovat že zboží je k mání. Sice bylo trochu asi divné, že se ozývaly samé ženy, většinou se slovanskými jmény a nechtěly se ani na vlastní oči přesvědčit v jakém stavu zboží je. Tak říkala jsem si, že velikosti jsem tam napsala, stav zboží taky, fotky byly také a zřejmě chtějí překvapit manžela dárkem. Překvapený nebyl manžel, a kdo ví jestli nějaký byl, ale já. A to nemile. Odpověděla jsem paní, která v té záplavě Nin, In, Táň a podobných jmen se honosila stejným jménem jak já. Když jsem jí napsala že by bylo opravdu dobré kdyby si zboží prohlédla, případně přeměřila, napsala že je zdaleka a cesta by se jí nevyplatila, ale že má eminentní zájem. A tak jsem souhlasila. Dokonce i že zařídí odvoz, jelikož má prý kupon na jeden odvoz zdarma od Zásilkovny. No já nerada něco posílám poštou a proto Zásilkovnu a její služby vítám, navíc máme box i tady na vsi, takže mi stále ještě nic nerozeznělo varovný zvonek. Domluvily jsme se, já jí poslala adresu, telefon a mejl, a za chvíli mi přišel od Zásilkovny mejl aby se všechno dokončilo. A v tu chvíli jsem se já, kdo se holedbal tím, že na nějaké takové triky šmejdů nikdy nenaletí, stala obětí takového podvodu. Musím říct, že jsou tak dokonale přesvědčiví a vše mají tak dokonale připravené a zrežírované, že pokud neprohlížíte adresu z které vám mejl došel, nic v prvních okamžicích nepoznáte. Kdo to naštěstí poznal, byla banka která akci po naskenování mé karty v aplikaci která přišla, všechno okamžitě stopla a nepustila dál.
Samozřejmě že začala podvodnice, nebo možná i robot který tohle má na starost intenzivně naléhat abych transakci dokončila. Když jsem odepsala že mi to nejde, nátlak se zvyšoval s tím že už peníze pro mne odešly z jejího účtu, dokonce přišel i printsreen obrazovky kde transakce byla vidět, a že vše musím okamžitě odsouhlasit jinak ona o peníze přijde. Chtěla jsem tedy znovu vše odsouhlasit a opět banka zaúřadovala v podobě hlídacího psa a nic nepustila. Dotyčné jsme napsala sorry, ale budete muset u své banky transakci stornovat.
Už se neozvala. Ale kdo se ozval, byly ty ostatní. A co se nestalo? Stejný scénář, jsem zdaleka, pošlu kurýra, peníze převedu okamžitě, přijde mejl z Balíkovny. Těch odpovědí bylo neuvěřitelných patnáct za dvacet minut! Patnáct podvodů. Patnáct pokusů jak ze mě dostat údaje mé karty.... Celou noc jsem přemýšlela a ráno volala do banky a všechno jim povyprávěla. Bylo mi doporučeno abych kartu zablokovala a požádala o jinou. Mě to naštěstí stálo jen týden bez karty, mnohé, pokud jejich banka není tak připravená by to mohlo stát ale mnohem víc.
Sofistikovanost těchto šmejdů se ukázala naposledy včera, když mi z Bazoše, kde mám inzerát taky přišel mejl od jisté paní doktorky z Jeseníku a dotazem na to kdy že byl komplet zakoupen, jak vypadá apod. Dotazy které má opravdu vážný zájemce. Dokonce i adresa a jméno. Napadlo mne, najít si tuto kliniku a domluvit se s paní doktorkou osobně přes telefon. Zjistila jsem si, že opravdu na dané adrese je daná klinika, ale že v pátek mají zavřeno. No nechám to na pondělí, zavolám jí a domluvíme se. Odepsala jsem tedy na její dotaz, a vzápětí přišel mejl. A hádejte s čím.... jistě, se stejným zněním jak těch předchozích šestnáct. Stejný scénář, stejné gramatické chyby, stejný divný pravopis. Tak nevím.
Dá se ještě dneska něco prodat aniž by se člověk stal obětí podvodníků a šmejdů????
P.S. Už se nedivím nadšení prodávajícího od kterého jsem si koupila jiný foťák. Že se konečně ozval někdo kdo není ani robot ani podvodník....