18 září 2021

Opět jsem trochu propásla ....

 


.... u Chudobky v Hudební abecedě písmenko N
kde bych zas měla velké dilema s výběrem. Petr Novák - Václav Neckář - Jarek Nohavica - Nazareth. No řekněte sami, výběr jak víno. Ale dneska bych se chtěla ve Velkých hlasech vrátit k jinému písmenku a dát interpretovi víc místa než jen jednu písničku. Vlastně návrat v abecedě jen o písmenko zpět. Jasnééé, dneska bych se chtěla vrátit k Waldovi, protože si myslím, že si to zaslouží. A nejen proto, že byl mým idolem, ale kvůli jeho hlasu a krásným písničkám.
Takže se na něj podíváme trochu zblízka ....

Narodil se 2.7.1932 v Košicích, překvapivě jako Vladimír. Dětství už ale prožíval v Praze. Pěvecké geny zdědil po mamince, která byla operetní zpěvačkou ve vídeňských divadlech. On sám se nejprve vyučil v Poděbradech sklářem, ale náběh na astma mu zabránil, naštěstí, v tomto povolání pokračovat. Ale již v té době i hrál a zpíval v několika kapelách. Ovládal hru na banjo, kytaru i kontrabas.
Po vojně nastoupil v Chebu jako osvětový tajemník, v roce 1953 si nechal narůst svůj charakteristický plnovous a začátkem sedmdesátých let si nechal oficiálně změnit jméno na Waldemar.

Vlastní uměleckou dráhu začal v roce 1957 kdy spolu s Jiřím Suchým a Jiřím Šlitrem zpíval v klubu Reduta, později se stal členem divadla Semafor kde se brzy stal jednou z jeho největších hvězd. Zpíval jak sólově tak v duetech s Jiřím Suchým nebo Karlem Štědrým, od roku 61 vytvořil dvojici s Evou Pilarovou. O rok později přešel s Pilarovou, Horníčkem, a Štědrým do divadla Rokoko. Pilarová se později opět do Semaforu vrátila a Matuška nazpíval několik duetů s Helenou Vondráčkovou, Martou Kubišovou, Jitkou Zelenkovou, Hanou Hegerovou nebo Karlem Gottem...
Objevil se v řadě českých filmů. Jeho popularita byla v 60. letech obrovská, dvakrát vyhrál Zlatého slavíka (historicky je úplně první Zlatý slavík) mnohokrát byl druhý. V letech normalizace byl brán jako národní poklad, stejně jako Karel Gott. Nicméně jeho popularita začala pomalu klesat. V roce 72 začala jeho spolupráce se skupinou K.T.O. (Kamarádi táborových ohňů) a změnil svůj styl, vystupování i písničky. proměnil se ve věčného tuláka, kterým se de facto v roce 86 po emigraci stal. Pro komunisty to byla velká rána, a jak si mnozí pamatují, jeho odsouzení bylo veliké. Následovalo něco co bylo známo ze starého Egypta. Jeho jméno bylo vymazáno z historie české pop music, písničky doprovázející některé seriály byly nahrazeny instrumentální podobou, filmy kde hrál se nesměly promítat. Samotná skupina K.T.O. dostala na několik let zákaz vystupování.
V Americe bylo hlavní jeho činností vystupování pro české krajany a vydával i desky. Do Čech přijel s manželkou v roce 1990, kdy už zas směly znít jeho písničky jak v rádiu tak v televizi a mohly se zas promítat i filmy kde hrál. Natrvalo se do Čech vrátil až po své smrti v roce 2009 a to na Vyšehradský hřbitov. Příčinou byly jeho choulostivé plíce, které mu kdysi zabránily dělat skláře.
Byl dvakrát ženatý, z prvního manželství se narodily holčičky - dvojčátka, které ale bohužel záhy zemřely po komplikacích po očkování, ale později se mu narodil syn, druhé manželství bylo bezdětné, stejně jako dlouholetý vztah s herečkou Jitkou Zelenohorskou, který skončil bouřlivým rozchodem kvůli Olze Blechové. Ta se stala třetí paní Matuškovou a z tohoto manželství vzešel druhý syn Waldemar ml. Jeho diskografie je úctyhodná, poslední kompilace vyšla dva roky po jeho smrti. A těch nejznámějších písniček je taky spousta, namátkou Mám malý stan, Už koníček pádí, Jó, třešně zrály, Tulák se vrátil zpět, 1000 mil, Když máš v chalupě orchestrion ....

Já bych vám ráda spíš představila jeho věci z šedesátých let, protože to byla pro naší hudbu asi ta nejlepší léta kdy vznikaly nesmrtelné hity jak Waldy, tak Heleny Vondráčkové, Václava Neckáře, Marty Kubišové, Karla Gotta a spousty jiných. Navíc na těch hitech jsem vyrůstala a tak je mám spojené i se svým dětstvím.

Třeba Jezabel ....


... nebo málo známý duet s Martou Kubišovou 


.... ze skvělého televizního seriálu Píseň pro Rudolfa III. je i duet s Helenou Vondráčkovou 1000 mil ....


Další skvělá písnička, Sedm dostavníků


Muzikál Kdyby tisíc klarinetů byl jako zjevení. navíc v téhle písničce je vidět jaký rozdíl byl ve Waldemarovi Matuškovi a Karlu Gottovi. Jeden s nenucenými pohyby šelmy, druhý prkenný. Jeden s vizáží čerta, druhý ušlápnutého úředníčka 




.... a samozřejmě nesmí chybět i nejznámější 
 písničky z filmu Noc na Karlštejně...