Ne, nebojte se, pod poněkud možná trochu zavádějícím názvem
se skrývá moje kulturněvzdělávací plkání o jednom filmu a ne žádné sprosťárny. I když....
Jako každý rok jsem byla docela zvědavá na Českého lva. Na to jak se s tím opět nový
moderátor popasuje, jak se kdo bude minuty hřát ve světle reflektorů, komu bude
děkovat a jak bude moderátorovi připravovat horké chvíle tím že bude přetahovat určený
čas. Ale hlavně na nominované filmy. Co si budeme povídat vzniká u nás filmů dost.
Ovšem s kvalitou je to už horší. Jenže i to je objektivní. Jak se říká někdo má rád
vdolky, jiný zase holky a tak i vkus lidí je rozličný. Někomu sedí filmy nenáročné,
třeskutě komediální s dějem nad kterým se nemusí moc přemýšlet, někdo naopak
má rád filmy které mu předkládají téma na zamyšlení, musí děj sledovat protože
mívá dvě nebo tři linky které jsou pro rytmus filmu důležité a hlavně pak pro jeho
konec. Přiznávám že já si raději dám líbit ten druhý tip filmů a tomu odpovídá
i jeden z nominovaných filmů který svých třináct nominací proměnil ve tři, a to v kategoriích
nejočekávanějších, hereckých.
Už delší dobu se v Praze nechodí na dobré herce do Zlaté kapličky jak tomu kdysi bývalo,
ale do úplně jiného divadla , o poznání menšího a mladšího dobou svého vzniku a to
do divadla Dejvického. Plejáda herců v čele s Ivanem Trojanem láká na kvalitu jak
v divadelních představeních tak i ve filmech. Jména jako David Novotný, Martin Myšička,
Radek Holub, Simona Babčáková, Lenka Krobotová, Táňa Wilhelmová, Jaromír Plesl,
Václav Neužil či Miroslav Krobot jsou vždy zárukou kvality výkonů. Ať už jednotlivě
ve filmech jiných tvůrců nebo pohromadě. A právě tahle partička se podílela na vzniku
velmi hořké komedie Díra u Hanušovic.
Režisér Miroslav Krobot skvěle vykreslil ve svém scénaři to co zná opravdu dobře, život
v malé vsi v Jeseníkách. Rozmanité figury, noblesní ale i ty zemité, jejich každodenní
radosti i strasti. Jejich přání a tužby ale i rezignaci a smíření s životem o kterém
měli úplně jiné představy. Schválně jsem si četla komentáře a je jasné že tenhle
film patří k těm který vyvolává velké emoce. A velké nepochopení. Ti kteří žijí na vsi se brání
že to tak není,že je to jen zase výmysl Pražáků (přitom režisér Krobot pochází právě z takové díry)
a ti kdo žijí v městech (schválně nepíšu Pražáci) zase mají ze svých dovolenkových pobytů
naprosto stejné zkušenosti. Z mého městsko - vesnického pohledu se stavím za Krobotovo
vidění. Navíc v podobné "díře " žijem. Místě kde taky nic není. S tipy podobnými
těm z filmu.
O co tedy jde?
Učitelka němčiny Maruna (Táňa Wilhelmová) místo aby někde zúročila ve
škole své znalosti jazyka točí ve vesnické hospodě pivo. Touží sice po lásce a muži, ale těch
se jaksi moc nedostává. Jsou sice tři, ale dost nepoužitelní. Staromládenecký starosta
(Ivan Trojan) který víc času tráví na posedech nebo přestavbou zbořeniště v rodinný dům
si najde jen občas chvíli na rychlý sex s Marunou někde ve skladu, mentálně trochu zaostalý
Olin (Jaroslav Plesl) místní hrobník, ministrant a podržtaška, využívaný na různé manuální
práce a "podnikatel" pokrývač a klempíř Kódl který ovšem nenechá žádnou sukni
na pokoji. Její sestra Jaruna, zdravotní sestra a miláček jinak velmi panovačné matky
(Johana Tesařová) při první příležitosti mizí za postarším Němcem Hansem do Mnichova.
Pitoreskní trio Laďa, Balin a Laďova Stará v podání Hynka Čermáka, Davida Novotného
a Simony Babčákové žijící ve zvláštním manželském trojspolku a pracujícím v lese
který se nakonec postará o jediný i když tragický rozruch v jinak ospalé díře.
Žádná s postav není ani kladná ani záporná, ani černá ani bílá. Jsou to
prostě "obyčejní" venkovští burani kteří nejdou pro sprosté slovo daleko. A že těmi
se film jen hemží. Jenže ..... ono to tam skvěle pasuje, je to těm lidem vlastní
a navíc díky skvělé práci maskérů a kostymérů to z úst jinak velmi decentních
herců nezní ani násilně. A navíc, všem dohromady to skvěle odsejpá. Je vidět
že režisér své ovečky má zmáknuté z divadla a ví jak na ně. Táňa Wilhelmová
opět ukazuje že role žen s "děr" po celé republice skvěle zvládá, Ivan Trojan je
herec kterému uvěříte jak naprostého blba( Václav) tak despotického otce
(starý Karamazov) nebo frustrovaného manžela který se zamiluje do mladé dívky
(Samotáři). Skvělé výkony jsou ale vlastní všem kdo se na filmu podílejí.
To že dostal Českého lva Ivan Trojan za hlavní mužskou roli ano, že dostal
Českého lva za vedlejší mužskou roli Jaroslav Plesl ano, ale nepochopila jsem
proč dostala Českého lva za vedlejší ženskou roli Lenka Krobotová za Jarunu.
Ne že by nehrála dobře, ale tahle postava je ve filmu dost upozaděná,
spíš bych řekla že by si jí víc zasloužila buď Táňa Wilhelmová nebo Simona Babčáková.
Jak už jsem zmínila na začátku, někdo rád vdolky, jiný holky. Já mám ráda
tenhle druh filmů který po závěrečných titulcích vás nepustí hned z křesla
nebo sedačky v kině protože vás donutí se zamyslet nad vlastním životem.
Jsem nebo nejsem na tom líp?
Díra u Hanušovic / Nowhere in Moravia
2O14
Režie: Miroslav Krobot
Scénář: Miroslav Krobot, Lubomír Smékal
Hrají: Tatiana Wilhelmová, Lenka Krobotová, Ivan Trojan, Jaroslav Plesl, Simona Babčáková, Johana Tesařová,
David Novotný, Hynek Čermák, Martin Myšička ....