26 ledna 2013

Poslední pokušení Krista....

Včera jsem měla možnost se vrátit v čase do dob, kdy jsme ještě bydleli v Praze na sídlišti a těžili s porevoluční euforie ze satelitních televizí. I naše představenstvo družstva se rozhodlo nechat namontovat satelit a tak jsme jak u vytržení přepínali na spousty kanálů které nám do té dob byly zcela neznámé a nedostupné. Mezi jinými i kanál filmový. To že někde jdou celých 24 hodin filmy které opravdu za něco stojí a navíc když je nestihnete v jeden den, další si je můžete prohlédnout v jinou dobu bylo něco neuvěřitelného.
A tam jsem také poprvé viděla film POSLEDNÍ POKUŠENÍ KRISTA (LAST TEMPTATION OF CHRIST) režiséra Martina Scorceseho z roku 1988. V té době už byli známé nepokoje které jeho uvedení do kin provázeli, nesouhlas církve a její požadavky na okamžité stažení filmu z kin. I u nás církevní představitelé tvrdě protestovali dokonce i v televizi.

Film vznikl na námět stejnojmenné knihy Nikose Kazantzakise (autora i známého a též zfilmovaného románu Řek Zorba) která vypráví příběh Ježíše trochu jinak než je znám. Proto také tak velká vlna nevole u církve.
Ježíš je zde člověk tápající, pochybující a hlavně člověk pronásledovaný strachem. Z toho že neunese tíhu toho co je mu dáno udělat. Člověk, který jako tesař vyrábí pro Římany jako jediný kříže na ukřižování Židů, kteří se proti nadvládě Říma bouří. Je za to v Nazarethu právem opovrhován, ale jen on sám ví, že za to draze zaplatí...
Člověk pronásledovaný obavami zda svůj úkol opravdu má splnit, nebo dál žít tak jak dosud. Navíc i jeho velké přátelství se Zélotou Jidášem, který je vyslán aby ho zabil jako přisluhovače Římanů, ale nakonec se stane jeho velkým obdivovatelem a učedníkem staví biblické vyprávění do trochu jiného světa. Krásná a silná scéna je když oba usínají při svém putování a Jidáš slouží Ježíšovi jako polštář, zahřívá ho...
Svému osudu nakonec přeci jen neujde a jeho opravdové uvědomění si svého úkolu a oběti přichází až na kříži, kdy mu satan v podobě Anděla strážce ve snu ukazuje že by měl i jinou možnost, možnost žít jako člověk se svou milovanou Marií Magdalenou, ale i tvrdost Božích úmyslů, kdy nechá Marii zemřít těsně před porodem jejich syna. Možnost i žít s jinými ženami a mít děti. Věřím, že obraz Ježíše milujícího se s Marií Magdalenou, nebo jeho následný život se sestrou Lazara Martou,je pro církev opravdu nepřekousnutelná. Oči mu otevřou až učedníci u jeho smrtelného lože, kdy mu konečně dojde že sebeobětování bude mít smysl jen potud pokud bude dobrovolné. A tak odvrhne satana i jeho pokušení a se slovy "Dokonáno jest" se vydává na svou pouť historií.....

Skvělé a překvapivé jsou ovšem i herecké výkony Willema Dafoea v roli Ježíše a Harvey Keitela jako Jidáše. Zvlášť když je spíš člověk zná z rolí poněkud psychopatických, které jim a hlavně to platí v případě Willema Dafoea, byly nabízeny a kterých se zhostili oba skvěle. Dafoe dokonale vystihnul onu Ježíšovu rozpolcenost, minimem výrazů, jednou se usmívá přímo lascivně aby v zápětí s mystickým nadpozemským výrazem řečnil před davem, bojovné vytržení a chování se střídá z takřka dětskou křehkou bezbraností a zranitelností. Síla která z něj tryská se vzápětí střídá s mdlobou.....

Hudbu složil Peter Gabriel a v menší roli Piláta Pontského se objevil i zpěvák David Bowie. Musím říct, že já tenhle film viděla potřetí, a knihu četla dvakrát a pokud bude šance, ráda se na něj podívám znovu.

18 komentářů:

  1. Tato kniha aj mna velmi oslovila.Pekne si ju zhodnotila.Vdaka za jej pripomenutie. Vo svojej kniznici ju nemam, rada by som sa k nej este vratila.  Film som nevidela. Neviem, ci sa da este niekde vidiet.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Myslím, že někde na netu by se dal stáhnout....když si zadáš název někde určitě něco vypluje na povrch. Stojí to za to...

    OdpovědětVymazat
  3. Napadlo ma to az po napisani ... Veeeelku obrazovku pri PC vyuzivam doteraz iba na pracu, filmy na nete nesledujem  ale moze sa to zmenit( ked prace prave niet ..) Takze mam program na vecer. Dik ...

    OdpovědětVymazat
  4. Přiznávám, že filmy s náboženskou tématikou vynechávám, mám pocit manipulace a přílišné idealizace, což u tohoto díla evidentně nehrozí. Také mi vadí utrpení, kterým musel projít. Ale zřejmě film nabízí mnohem více, zlusím se podívat na netu, jestli se dá stáhnout. Inspirativní článek

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuji za tip, na netu to je, podívám se.

    OdpovědětVymazat
  6. Taky jsem včera koukala, ale neviděla jsem to celé. Nemám ráda církevní dogmata, ale když se to pojme jako celovečerní film a obsadí dobrými herci , vznikne z toho pěkný film.

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: Tenhle film právě ty dogmata dost popírá a ukazuje tady Ježíše jako člověka nejistého, tápajícího a nechtějícího přijmout svůj úkol. Ba naopak s Bohem smlouvá a odmítá, chce žít život normálního člověka a ne Mesiáše....

    OdpovědětVymazat
  8. téma filmu mne zaujalo... Dík za tip, určitě se v brzké době podívám :)

    OdpovědětVymazat
  9. Velmi dobrý výběr pro páteční večer :)

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: No byla jsem moc ráda že ho dávali. Já tenkrát viděla i další můj oblíbený film Poslední císař.

    OdpovědětVymazat
  11. Viděl jsem ho teď taky už podruhé nebo potřetí a líbí se mi jak je tam Kristus podáván jako člověk, jako každý z nás.

    OdpovědětVymazat
  12. úžasná kniha, úžasný film! mám ho na DVD a občas si ho pouštím znovu. také jsem měl štěstí vidět ho v kině....prostě paráda!

    OdpovědětVymazat
  13. Mně by se určitě film líbil a kniha také. Zkusím si to hned stáhnout.

    OdpovědětVymazat
  14. Ten film jsem viděla, už je to dost dlouho. Byl opravdu působivý a Dafoe byl vynikající. Pamatuji si nejvíc na scénu, když ho křižovali a jeho matka (Maria) plakala u kříže. Žal každé matky, které umírá dítě.

    OdpovědětVymazat
  15. Výborný film, jen jsem si ho všiml, až když byl skoro v půlce.

    OdpovědětVymazat
  16. [16]: On totiž vůbec celej tenhle cyklus filmů věnovaný skvělým režisérům nabízí opravdu lahůdky. Vždycky v pondělí a v pátek. Nějak teď nevím jestli už byl nebo bude Amarcord, taky pecka....

    OdpovědětVymazat
  17. Amarcord byl nedávno, sledoval jsem ho pozorně

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....