20 srpna 2012

Park Klamovka....

Po pobytu v lesích mne to táhlo do ruchu města, a navíc jsem měla v plánu zajet se podívat za rodiči, a to jsem ještě ani netušila, že pár hodin po mém odjezdu od nich poveze sanita mého tatínka do nemocnice. Takže jsem se v pátek sebrala a vyrazila. Vystupuji vždy ve stanici Klamovka podle stejnojmenného parku, který je v této části Košíř. Nepatří mezi nějaké jo rozlehlé nicméně patří mezi ty starší, které vznikaly při zámečcích či letních vilách šlechticů. Z minulé návštěvy jsem zde uveřejnila kapličku která je na kraji parku a slíbila, že představím park blíže. Takže tu je park Klamovka....



Erb Clam -Gallasů...


Původní zámeček by tu nikdo nenašel, jak se píše byla z něj nejdřív restaurace a pak Sokolovna. K té restauraci.... v ní točila pivo jedna židovsko - česká rodina jejíž syn se stal později známým a milovaným českým hercem který uměl excelentně ztvárnit role jak nabručených důchodců tak pobavit svým vyprávěním. Jeho syn jde v jeho stopách a podobnost jejich hlasů je zarážející....i když jejich životy se rozdělily po tragické události kterou jeho syn způsobil a až do smrti otce se nikdy nesešly....Spolu hráli jen v jednom seriálu a jednom filmu. Víte o kom je řeč?


Sokolovna....


Jelikož park nebyl daleko od naší školy chodívali jsme sem při hodinách tělocviku provozovat mě nemilou činnost a to běh na čas. Šedesátku a stovku. Jak já to nesnášela!!!!

Na této trati se běhala šedesátka...


A tady stovka....


Po parku je několik romantických staveb, včetně barokní oranžerie. Má smutnou novodobou historii. Nejdřív v něm byl předlouhá leta sklad OPBH. Po revoluci si jej zrekonstruoval jeden pražský výtvarník na bydlení i jako ateliér. Dlouho si ale radost z něj neužil, protože mu několik desítek metrů od něj zavraždili jeho dceru, která se vracela večer domů z diskotéky... o této události jsem dlouho nevěděla až jednou při sledování pořadu o nevyřešených vraždách jsem zjistila že se jedná o tuto stavbu. Dnes je opět prázdná....


Z dalších staveb je to Chrám noci, který se také ač zvenku opraven opět pomalu a jistě rozpadá a kam jsem nikdy neopomenula zaběhnout podívat se na hvězdnou oblohu, jejíž podobu měla kopule střechy, nebo altán kde je dnes malá galerie... Na všechny další fotografie se můžete podívat zde.

No a ještě jedna stavba z mého dětství spjatá z filmovým průmyslem. Základní škola kam jsem chodila od první do páté třídy. Zahrála si v seriálu Křeček v noční košili....

11 komentářů:

  1. Park je moc hezký. Líbí se mi oranžérie, ale už méně sokolovna. Taková obyčejná budova, zámeček by byl hezčí.

    OdpovědětVymazat
  2. Tu cást Prahy vubec neznám,ale já bohuzel Prahu moc neznám a tezko se tam kdy podívám,díky za zajímavé vyprávení.Beh na stovku nebo 60 m,to jeste slo,ale jinak jsem telocvik nenávidela!

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: No nečekala jsem tak rychlou odpověď, ostatním si to tak hodně usnadnila . Je to tak. V poslední době prošel park velkou rekonstrukcí, některé stromy zmizely jiné naopak přibyly. Dokonce tu jsou dva červeně kvetoucí kaštany. Ostatně právě kaštanů se vykácelo nejvíc, byly už staré a hlavně klíněnka dělá svoje.... Jen ten Chrám noci mne zklamal, těšila jsem se jak ho vyfotím zevnitř a nic. Dokonce z něj zmizely i fresky které navazovaly na tu hvězdnou oblohu....teď je uzavřený a chátrá....

    OdpovědětVymazat
  4. Otázka byla již zodpovězena.

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Tak ona je méně známá, je pod Petřínem a Strahovem a ty jsou spolu s Břevnovem známějšími pražskými destinacemi. Tohle je vilová čtvrť, naštěstí hodně se zahradami takže je opravdu klidná a zelená.

    OdpovědětVymazat
  6. [4]: Já běh nebrat....ani na tramvaj jsem nerada utíkala. A teď už vůbec, i když díky tomu že tady jezdí autobus jednou za hodinu tak někdy vystartovat musím, ale to mám tak akorát tu šedesátku. Ale taky vždycky funím jak bernardýn   

    OdpovědětVymazat
  7. VendyW, pěkný článek i s hádankou, Jarmila nám však vypálila rybník, nevím ale, jestli by mě to předtím také napadlo. Jen se mně zdá, že Jiří Sovák se ve skutežnosti také jmenoval Schmitzer, ale jméno si nechal počeštit na protest proti německé okupaci.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Ano jde o Jiřího Sováka. Jméno Schmitzer si opravdu počeštil za okupace. Se svým synem se doživotně rozkmotřil kvůli nehodě při níž mladší Jiří pod vlivem alkoholu zabil autem člověka. Nemohl mu to zapomenout a nikdy se s ním nesmířil. Věděl proč, protože jeho alkoholové excesy a několika denní tahy s panem Menšíkem byli proslulé....

    OdpovědětVymazat
  9. Já jsem běh vždycky nesnášela. jednou mě "nominovali" na Běh Mf a Smeny". Já pořád protestovala, že nechci....že stejně nepoběžím. Nedali si říct, já jsem si sedla na příkop a když mě ke startu nevolali, nehlásila jsem se....a byl průšvih. Co škola mně a co já jí....

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Katko, Košíře jsou mezi dolní částí Smíchova, která zasahuje až k Vltavě, a Motolem na horní části a odděluje je od té části kde bydlí moji rodiče Plzeňská ulice. Když se z ní právě okolo Klamovky odbočí, jseš už v horní části Smíchova která jde až ke Strahovskému stadionu, pak už je to Břevnov

    OdpovědětVymazat
  11. Prahu znám málo a Klamovku vůbec. Moc se mi líbí budova ZŠ.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....