05 března 2012

Velké hlasy.....Petr Novák

Po delší době se podíváme jak domů, tak už opět na někoho zpívajícího, i když už bohužel na člověka, který je v pěvecké Síni Síní. Jméno Petr Novák určitě není nikomu neznámé stejně tak jeho hity Povídej, Já budu chodit po špičkách, Náhrobní kámen či Klaunova zpověď. Někdo je znal ještě v době kdy vznikly a směly se oficielně hrát v rádiu, my mladší spíš z nahrávek potajnu někde zkopírovaných a předávaných od známého ke známému, či z na půdě objevených elpíček. Ty z jeho nejlepších písniček vznikly mezi lety 67-69. Ať již za jeho působení ve skupině Flamengo nebo George and Beatovens v ještě původním obsazení.
Vše začalo v roce 1965 kdy jeden neznámý vinohradský chlapec toužící po divadelní kariéře a skládající si pro sebe fantasticky melodické písničky, které jeho kamarád a soused přes chodbu IVAN PLICKA opatřoval smutnými cituplnými texty, velký ctitel Johna Lennona a Gerry Marsdena - PETR NOVÁK propadl nákaze šířící se od řeky Mersey....Potřeba svěřit se se svou novou láskou jej svedla ještě se třemi kamarády- sólovým kytaristou MICHALEM BURIÁNEM,baskytaristou KARLEM SLUKOU a bubeníkem JIŘÍM JIRÁSKEM který byl v té době vůbec nejmladším bubeníkem...a tak vznikla skupina GEORGE and BEATOVENS....


S Petrem Novákem u doprovodné kytary a mikrofonu a s autorskými písničkami Novák-Plicka si začala nová kapela rychle nacházet své místo. I když neměla dlouhého trvání, kvůli vojně dvou členů se rozpadli zhruba po půl roce, ale díky svému velkému hitu Budu chodit po špičkách se stali miláčky statisíců posluchačů.


Po rozpadu kapely se přihlásilo celoživotní Novákovo prokletí - alkohol. Naštěstí vždy nad ním zvítězila jeho největší láska a to hudba a tak se stalo, že při jedné navštěvě v hospůdce nevalné pověsti vznikla skupina FLAMENGO. Šlo velmi rychle nahoru a na kontě dvojice Novák - Plicka utěšeně přibývali další hity, Povídej a v roce 67 Náhrobní kámen ověnčený hlavní cenou v anketě Zlatý slavík 67 za nejpopulárnější skladbu roku.


V té době již byl členem Flamenga i KAREL KAHOVEC který sem přišel z THE MATADORS. A dva vynikající zpěváci v jedné skupině to nedělalo dobrotu. Novák stále víc toužil po vlastní skupině a na sklonku jara 67 odešel Novák i s kamarádem JIRKOU ČÍŽKEM. A tak se začala psát nová kapitola skupiny George and Beatovens a vznikl další velký hit Klaunova zpověď....


A pak se začal psát rok 68 a po srpnové okupaci se situace naprosto změnila, dva z jejích členů přešli do znovu se reformujících THE REBELS a skupina jela na zájezd do Finska s kytaristou VLADIMÍREM MIŠÍKEM. Ve Finsku natočili čtyři písničky z nichž jedna je známý Mišíkův Sluneční hrob. Za přituhující normalizace se pomalu skupina vytrácela z rádií aby se opět v osmdesátých letech vrátila zpět, ale to již byla jiná historie i skupina a styl. V roce 1997 Petr Novák zemřel.......






Nakonec si opět neodpustím jeden i když ne můj komentář k osobě Petra Nováka....
Tento Pán umelec mal krásne smutné a decke oči ktorými sa na nas pozeral je veľká škoda, že sa zavreli tak rýchlo...
Mám dojem že už nemá ani cenu dodávat něco jiného....

13 komentářů:

  1. Taky jsem ho měla moc ráda Vendy.-:)

    OdpovědětVymazat
  2. Jééé  a to mi udělalo dobře...vzpomínky na mládí...Petr Novák byl ..hodně vyjímečný :o)

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Jako skoro ke všem mým oblíbencům jsem se i k němu dostala v šestnácti přes velkou lásku . A jako u všech mi ta láska k jeho písničkám zůstala už napořád....a mám i vlastně všechny jeho desky z nové éry, to jest z těch osmdesátých a devadesátých let. Ty původní staré GaB bohužel nemám, ale dostala jsem od dcery k narozkám kompilaci těch z let 67-69.

    OdpovědětVymazat
  4. Nechci se hádat , ale nezemřel v r. 1993 nebo 94 ? Já totiž byla na jeho koncertě v 1993 někdy na přelomu zimy a jara ( čekala jsem Ivu , proto si to tak dobře pamatuju )a seděli jsme v 1. řadě uprostřed . naprosto ideální místo , abych mu viděla do obličeje . Byl bledý , vypadal nemocně a sám říkal , že byl v nemocnici a kvůli našemu koncertu podepsal revesr . Podle toho , jak vypadal , to bylo dost pravděpodobné . Přemýšlela jsem , jestli vydrží celý koncert , nebo jestli se zhroutí ještě před koncem . Ustál to , ale bylo vidět , že toho má dost . Myslím , že to byl jeden z jeho posledních koncertů , pokud nebyl vůbec poslední . Nedlouho potom ( myslím , že to bylo tak půl roku ) , jsem se dočetla , že zemřel . Škoda takových lidí .

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: 1997, zaprvé jak jsem to stahovala z YT, tak tam bylo z 19.8.97 oznámení úmrtí v televizi, a ještě v roce 97 byl na fesťáku Velká noc....taky je tam z něj klip.... . Nicméně je ho škoda ať tak či tak.

    OdpovědětVymazat
  6. Romantické duše plakaly.

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: Jo to byly doby.... ....ale ty písničky měly melodii i příběh a proto jsou dodnes prostě poslouchatelná a hratelný. I když ta pozdější LP jako Kráska a zvíře s C a K Vocalem , ta je zajímavá, ale je to koncipovaný jako komplet, ne jednotlivé písničky a G a B z roku 82, 83, 84 už nejsou prostě to co bývalo. Od emigrace Plicky byla dalším opravdu velkým hitem až Hvězdička blýskavá a ta je z 82. A to jsem tam ještě nenapsala že před a po tom Finsku s nima hrál i Dudáček....i když se pak zcela neúspěšně vydal na sólovou dráhu. Ten Mišík a hlavně ten Sluneční hrob mě taky překvapil. Myslela jsem, že ho složil když zpíval s Blue Effektem. a kvalita to byla a je. Jednoznačně

    OdpovědětVymazat
  8. To je nostalgie, také jsem na jeho písničkách vyrostla a ráda si je při kytaře zazpívám ještě teď.

    OdpovědětVymazat
  9. Jeho písničky miluju a měla jsem to štěstí, že jsem se s ním setkala několikrát osobně. Jeho pravidelnou "štací" bývala hospoda U Prince a pak později U Radnice. Byl to báječný, zasněný básník a prima člověk. Doma mám dokonce někde od něj podepsanou fotku a samozřejmě všechny desky, které kdy s jeho písničkami vyšly.

    OdpovědětVymazat
  10. Moje maminka zase pracovala v OSANU s jeho maminkou a on tam za ní často chodíval. Než se u mne projevila Novákománie tak vůbec nevěděla že on je zpěvák . Jsem ráda že tě to potěšilo, ostatně já si taky ráda zavzpomínala a zase jako vždycky mi bylo líto, že jsem nemohla uveřejnit všechny jeho písničky, to by bylo tak na měsíc

    OdpovědětVymazat
  11. Moc by mě zajímalo víc informací o mamince P.N. Co byl ten OSAN? A kde a kdy tam pracovala? Díky.

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Tak, já osobně o ní nevím nic, jedině pokud by si vzpoměla moje maminka. OSAN byl zásobovací podnik se sídlem v Holečkoé ulici na Praze 5. A jak dlouho a kdy tam dělala to bych taky musela vytáhnout z mamky

    OdpovědětVymazat
  13. Tak to bych byla moc ráda. Pozdravujte maminku.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....