16 září 2024

Hlásím, že během mé .....

 


.... služby , ehm, mé řádné dovolené se nic
zvláštního nestalo, až na to že jsem si vyhrála s částečným přetapetováním koupelny, vymýšlením toho, jak použít starou vyměněnou vanu na venkovní osvěžování, sekáním trávy, pletím záhonů a sázením živého plotu. Takže zbyl jen jeden možný termín, kdy se vypravit na plánovanou cestu do míst, které si sama pro sebe můžu na své životní mapě označit  slovy starých latiníků Hic sun leones! A to do chotěšovského kláštera na Čerfovu výstavu. Původně jsme měly jet dvě a to na vernisáž, jenže v práci jsem nedostala dovolenou, takže Pade jela sama a já taky. Naštěstí jsem se časově s dovolenou trefila do soboty, kdy byl klášter přístupný, spojení jsem měla přímo luxusní, a tak jsem se na závěrečnou část cesty mohla scuknout s Čerfem v Plzni na nádraží ve vlaku směr Domažlice, který v Chotěšově staví. Z nádraží to je opravdu k němu coby kamenem dohodil a zbytek došel, od skautů u vchodu jsme vyfasovali oba označení Účinkující které nás opravňovalo k určitým výhodám co se týče jídla a pití. Nicméně ani já, a tuším že ani Petr jsme toho nevyužili. 
Komentovaná výstava byla poučná i zajímavá, i když několik zájemců o prohlídku i přes Petrovo ujištění že mohou jít dál se leklo že vlezlo na nějakou soukromou akci a ve dveřích se hodně rychle obrátilo. Po prohlídce jsme se rozprchli po klášteře kde byly přístupné části které patří do již opraveného konventu a kde byly nádherné stropní fresky. 
Po procházce kláštera a jeho okolí jsem si potřebovala zjistit spojení nazpátek, takže jsem si k tomu dala vynikající Hibernal z Modrého vinařství a dala se do řeči s Petrovými bývalými pražskými spolupracovníky kteří byli účastníky prohlídky. A jak si tak povídáme, s velkým překvapením jsme s jednou dámou zjistily, že ona je Třebovačka dokonce s vazbou na Rybník. Aby toho nebylo málo, jejich kolega bydlel jen o dvě ulice dál na tom samém sídlišti co my, a teď je z něj Smíchovák. Stejně jako jsem byla já. No slovy klasika z jedné pohádky. Svět je velký a o náhody v něm není nouze....


Klášter je budova monumentální a krásná. Vrcholné baroko, ale bohužel velice zdevastovaná. Je to pro obec velká zátěž, i když se snaží co to dá, ale je to běh na hodně, hodně dlouhou trať. Já osobně bych ho velmi ráda viděla, ale myslím si, že to zůstane jen v rovině nesplněných přání

Tato opravená část je konvent a v jeho přízemí jsou místnosti které slouží jako výstavní 


Klášter také několikrát sloužil jako kulisa pro natáčení českých i zahraničních filmů. Povětšinou když bylo potřeba nějaká zchátralá budova vypadající jako šlechtické sídlo. Namátkou české produkce, film podle knihy Milana Kundery Žert, díl seriálu Dobrodružství kriminalistiky, Celý muž, Andělská tvář, 3 sezóny v pekle, díl seriálu Mordparta nebo Balada o pilotovi. Ze zahraničních to byli Tři mušketýři, Borgiové, Česká spojka, Kurýr, Královská aféra ....


Vnitřní prostor 


V nepřístupných částech čehokoliv mně nesmírně baví šmejdit, protože se tu dají najít zajímavá zákoutí


Takhle vypadá celá opravená část konventu


Kontrast mezi opravenou a neopravenou částí, v tomto případě mezi konventem a klášterní kaplí


Místnost kde byla výstava byla opravdu moc pěkná a tvořila  fotografiím pěkný rámec



Freska nad schodištěm do kapitulní síně



Klášterní kaple 


Kostel Nanebevzetí Panny Marie stojí v blízkém sousedství kláštera. O něm mi Petr vyprávěl historku, která zní docela vtipně. Někdy kolem roku 2000 zde začaly najíždět kamiony s německou poznávací značkou, vykládal se z nich stavební materiál, němečtí dělníci jej začali opravovat a když bylo hotovo, zase odjeli. Akce byla dílem bývalých obyvatel, kteří byli po válce odsunutí. Ovšem ještě dávno před touto opravou kostel svým stavem inspiroval jednoho mladého vojáka, který zde sloužil a bydlel i s ostatními v klášteře, k napsání písničky která začíná slovy: 
" Z rozmlácenýho kostela, v krabici s kusem mýdla ...."
Ano, tím vojákem byl Karel Kryl.


Že je klášter opravdu monumentální je vidno i z pohledu když stojíte pod ním


A takto vypadá celý areál. Obrázek jsem si půjčila na netu


Když jsem jela zpátky, musela jsem se usmát nad jedním pasažérem


Pokud chcete víc vědět o klášteru tak zde
A na více mých fotek zde







19 komentářů:

  1. Vendy, Chotěšov byl na seznamu míst, kam bychom mohli zavítat o dovolené. Leč manželova slinivka měla na naši dovolenou jiný názor, takže až někdy jindy ;-). Stavba je to každopádně monumentální a dávat ji dohromady musí být náročné.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba zas uvidíte další část už opravenou, protože se snaží .... myslím že pro obec to je sakra danajský dar.

      Vymazat
  2. Vendy, škoda, že je to tak daleko. Podle Tvého vyprávění a fotografií by vše stálo za prohlídku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co vím, tak výstavy tam jsou nějaké stále. Tudíž určitě by tam bylo co k vidění. Kdy jsou ostatní prostory přístupné je určitě na jejich stránkách

      Vymazat
  3. Vendy, děkuji za aktuální fotky. Zastavili jsme se tam před lety, měla jsem pocit zmaru. Konvent, který má teď novou fasádu neměl ani okna... Rozmláceného toho tam bylo víc než dost...
    Ta poslední fotky je super!
    Přeji klidný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to těch oken je tam rozbitých v dalších částech stále dost a dost, nemluvě o tom že při větším větru opadávají i římsy, což jsme s Petrem zjistili před prohlídkou když mi klášter ukazoval i z venku.

      Vymazat
  4. Vendy, to je zajímavý příspěvek a věřím, že se časem celý areál zadkvi v celé své kráse. Jen to bude ještě finančně nákladné. Mnoho takových míst je zanedbaných a teď se pomalu vzpamatovávají, viz kousek od nás zámek v Lipové, také areál, kde byli vojáci a po jejich odchodu areál chátral ..díky za zajímavý článek a přeji ti klidné podzimní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych to ze srdce přála každé takové krásné stavbě po celé republice. Některé se vzpamatují a dostanou novou šanci, jiné bohužel čeká demolice.

      Vymazat
  5. Areál celého kláštera je zajímavý a dobře vybrané místo pro uspořádání výstavy.
    Taková nečekaná setkání mám ráda,stačí jenom dát se s někým do řeči.Občas jsem také překvapená.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ono když člověk jede de facto nějakých třista kilometrů od místa kde bydlí a tam prostě vedle něj sedí paní a s klidem řekne Já jsem ze Třebový, tak to hodně překvapí :D. Mrzí mě, že jsem neměla moc času ještě prolézt ty nepřístupný místa.... to mě hrozně baví

      Vymazat
  6. Děkuji za tenhle článek, chotěšovský klášter si určitě zaslouží, aby se informace o něm šířily. Jen jak píšeš o té tradované historce o opravě kostela z darů původních odsunutých obyvatel - to proběhlo už někdy v 70. letech. Šla kolem toho tahle fáma, jak to bylo ve skutečnosti, nedokážu říct, protože jsem tehdy byl ještě mrňous :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, blbě jsem tě poslouchala :D. Tak víš že o každém výletu píšu, takže je jasné, že bude článek i téhle výpravě. I když jeden už psala i Míša. ;-)

      Vymazat
  7. Anonymní17/9/24 08:38

    Lezarts
    Lituji, že jsem nemohla na výstavu zajet!!!! Místo je nádherné a výstava měla opravdu ( z fotografí´na blogu) úžasnou atmosféru!
    Komplex kláštera je nádhera a moc bych přála těm co se zasluhují o renovaci, najít zlatý poklad, který by mohl investovat do rychlé opravy celého objektu!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak třeba bys to ještě stihla, ta výstava končí 29.9. Je to místo které opravdu stojí za prohlídku. Na stránkách Spolku Klášter Chotěšov je přehled akcí které se tam konají. Včetně výstav a otvíraček. No nevím, jestli tam bolševici a vojáci nějaký nechali, ti to prošmejdili určitě odshora dolů a odspodu nahoru ;-)

      Vymazat
  8. Zajímavé stavby a ten punc "staroby" mě přitahuje. Vím, že vše potřebuje údržbu, ale ani ta "opotřebovanost" není k zahození. Přeji krásný večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je sice pravda, dodává to i určitou tajemnou atmosféru, ale nesmí to přitom padat na hlavu. A tady se to děje. V některých místnostech v nejvyšších patrech se probořily stropy. Mě překvapilo kolik to má oken a místností. Prý 365 oken, tedy pokud jsem Petra dobře poslouchala.

      Vymazat
  9. Je to krásný objekt a je dobře, že byť jen dle možnosti, se opravuje. Je to běh na dlouhou trať, ale hlavně, že je. Škoda, že to mám docela dost z ruky. Díky za působivé fotky.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlavně je to hódně velký. Což to opravování hodně ztěžuje.

      Vymazat
  10. Moc krásná stavba, je fajn, že se to opravuje.
    Přeju prima den

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....