20 srpna 2024

Konec, šlus, ámen ....

 


... je pro tentokrát s květy. Na nějaký čas se s nimi 
rozloučíme, aby jsme se pro změnu podívali po naší zemičce. Tentokrát po vinorodé Moravě, kdy sice neuvidíte ani jednu hlavu vinné révy, za to krásné zámecké interiéry nebo ponor do naší úplně nejstarší historické epochy a něco z historie vaření kávy. Pozorní, a po Moravě zcestovalí čtenáři už asi tuší kam vás zavedu, ale zatím Psssst! ....


Dnes se za kytičkami vrátíme zpátky do Brd, do času mé letní dovolené. Kdysi jsem si tady doma zasadila u vchodových dveří zimolez. Našla jsem u něj několik semenáčků a dva z nich jsem si zasadila u chaty. Nedaří se jim tam tak úplně dobře jak tady, problém je tam s vysokou kyselostí půdy, ale občas i krásně kvetou a voní


Kopretiny jsem tam vysela do záhonu v době, kdy jsem ho chtěla mít kopretinovo - chrpovo - vlkomakový. Kopretiny jsou jediné kdo tam roste. Krásně a ve velkém. Chrpy jen maličké a stejně tak vlčí máky


A znovu ty třapatky. Jenže ony jsou tak pohledné, a občas i v různých tónech žluté, žlutooranžové a někdy s nádechem do hněda



V lese jsem fotila cosi miříkovitého, pročež nevím ani co, protože tenhle rod obsahuje tolik odrůd a druhů, navíc je od sebe rozeznat, to nedám ani já. Ovšem Angličani je všechny bez rozdílu milují a sází si je speciálně do zahrad, které zovou Lesními. My je pro změnu likvidujeme v záhonech seš se dá .....



.... ovšem stejně tak milují i různé druhy bodláků




Jediné co z miříkovitých poznám je bolševník, Krajka královny Anny a mrkev. V tomto případě to není ani jedno ....




Drobný turan větevnatý patří do stejné skupiny jako astry. Ostatně jeho květy tomu napovídají


Poslední mohykán náprstník. Bílé mám snad ještě raději než růžové. A kdo je samozřejmě sází do Lesních zahrad? 


Teď se vrátíme ke mě na zahradu. Když jsem si otočila u jednoho z heliosů přední čočku, a vyzkoušela po poznámce jednoho ze stejně postižených fotografů ještě přidat mezikroužek, dalo se krásně fotit z menší vzdálenosti, takže vznikaly docela dobré detailní snímky




Už zase úplně normálně ....


I tato letnička je mezi anglickými zahradníky velmi oblíbená. Je to sporýš argentinský nebo také vidlatý, což odkazuje na jeho větvení stonku. Je to vysoká rostliny, má i přes metr dvacet, a nad ostatními trvalkami krásně plují vzduchem jeho fialové květy. Ale pozor, je to pěkná potvora která se vysemeňuje velmi hojně, a tak za chvíli ho máte plný záhon. Zatím mi to nevadí a až se začne množit moc, prostě ho část vytrhám





20 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Květů si jistě ještě užijeme...začnou kvést astry chryzantémy...měj se moc hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chryzantémy ač bych strašně je chtěla nemám, nejdou mi ani náhodou. Astry mám belgické. A na čištění foťáku jsem si pořídila takovou kapesní laboratoř ;-)

      Vymazat
  3. Opět krásné snímky!! Já dnes taky fotila kytičky, ale bylo pod mrakem, tak uvidím, zda z toho něco bude. Přeji krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nám tu od rána zas svítí puchejř, chystám se něco zkusit, tak uvidím co z toho bude

      Vymazat
  4. Ve tvém podání jsou všechny kytičky hodně zajímavé a krásné.

    OdpovědětVymazat
  5. Anonymní20/8/24 20:46

    Lezarts
    Hezká lekce botaniky👍

    OdpovědětVymazat
  6. Mám ráda tvé fotografie květin.Jsou jiné.Já už fotím jenom se základním objektivem ač mám Helios i mezikroužky,ale prostě to už nejde.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  7. Moc krásné fotky! A osvětlila si mi, co si chci na zahradu pořídit, sporýš obdivuji na mnohých záhonech...
    Vendy, měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale bacha, patří mezi kytky, který dokážou velmi rychle zarůst záhon když se mu daří. Těmhle druhům, které se samy vysemeňují a rozrůstají se říká vrostlé letničky (dvouletky, trvalky) ;-)

      Vymazat
  8. Sporýš si chci také pořídit.
    Zase moc hezké fotky !!!!
    Měj se fajn !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jsem psala výš, je sice krásný, ale taky pěkný prevít, který se během chvíle pěkně rozroste všude kolem mateřské rostliny. Je to sice letnička, ale vysemeňuje se a velmi ochotně se semínka uchycují v zemi.

      Vymazat
  9. Anonymní21/8/24 20:07

    Malá botanická)) krásně nafoceno jako na prospekt))
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že mám botanickou říkalo víc blogerů, ale já mám vlastně jen jeden větší záhon s trvalkami, jeden menší, ale tam toho moc nekvete a pak jeden záhon na chatě... tam jsem všude fotila.

      Vymazat
  10. Fotky kytiček jsou překrásné.....já mám takový pidizáhonek pod okny bytu a mám radost z každé rostlinky, která mi tam kvete :-)
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemít tak velkou zahradu, taky bych měla podobnou radost. Takhle mi její obhospodařování dost tu radost z ní kalí. A to nemám užitkovou část!

      Vymazat
  11. Fialové náprstníky pro mě symbolizují vrcholné léto.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No oni už touhle dobou moc nekvetou. Tenhle bílý (fialové tam byly taky) jsem fotila v červenci, a to už měl navrchu jen pár květů. Ale podařilo se mi na Brdech vyfotit jen o kousek dál kvetoucí náprstník i v listopadu, což bylo pro mne velké překvapení

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....