22 srpna 2024

Každý rok, pořádá zdejší ....

..... obecní úřad zájezd pro důchodce. A tak
nějak se přihodilo, že už podruhé jsem se mohla zúčastnit i já. Vloni byly vybrány Pustevny, skanzen v Rožnově a muzeum veteránů v Kopřivnici. Na letošek jsme zas jeli směr Morava, jen tedy ta jižní. Zámek Lednice, Archeopark Pavlov a muzeum kávy v Klentnici. Přes Pálavu jsem jela už několikrát při zájezdech do Rakouska, tentokrát jsem se ale ocitla v jejím pomyslném středu, u Novomlýnských nádrží. Krajina je to krásná, ani se nedivím, že si jí vybrali lovci mamutů k svému pobytu. Ale k těm až později. Nejdříve se ale podíváme na náš nejnavštěvovanější zámek vůbec. Na státní zámek Lednice ....

Ten po sedm století patřil významnému štýrskému rodu Lichtensteinů kteří v 16. století zbourali původní středověkou vodní tvrz a místo ní vybudovali renesanční zámek. Ke konci 17. století ale byl zbourán i on, a na jeho místě vzniklo barokní reprezentativní sídlo. To ovšem opět bylo upraveno, a to v polovině 18. století na velmi honosné sídlo pro setkávání evropské šlechty ve slohu anglické novogotiky. Z této doby jsou reprezentační sály v přízemí, kde jsou k vidění nádherné vyřezávané stropy, schodiště či obložení stěn. K těm se dostaneme ale později. Nejdřív si zámek prohlédneme zvenčí ....

Z barokní podoby zámku se dodnes zachovala ve skoro nezměněné podobě zámecká jízdárna

Musím říct, že ze dvou asi nejznámějších českých novogotických zámků, čili Lednice a Hluboké (tam se vydám na advent) se mi líbí víc Lednice. Působí mnohem křehčím dojmem, tak trochu jak z kamenné krajky. Oproti ní působí Hluboká masivním a robustním dojmem

1. Anglická novogotika má něco do sebe :) - právě tou krajkovostí. Já jsem v Lednici nebyla, na Hluboké ano, takže úplně srovnávat nemůžu, ale i Hluboká mi přišla dostatečně krajková a líbí se mi, jak je členitá
    Hezký den

2. Ona i ta lednice je členitá, z každého úhlu pohledu je jiná.

3. Anonymní22/8/24 20:36

Zajímavý výlet a krásné fotky. Díky za sdílení dalšího tipu na cesty )))
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

1. Výlet dobrý, tady vybraný cíl, ale organizace za mě už podruhé dost pokulhávající.

4. Vendy, do lednice se v posledních letech dostanu vždycky koncem května a musím říct, že mě procházka kolem zámku a pak k Minaretu a zpět opravdu neomrzela a jen tak neomrzí. je to nádhera!
    Děkuji za fotky a přeji příjemný den. Helena

1. Tak já tam byla 28.5 ;-) K Minaretu jsem se až nedostala. Jak jsem psala už výš, organizace těhle důchodcovských zájezdů docela pokulhává

5. Obě místa jsou nádherná a měla bych si je zopakovat.Byli jsme tam před hodně lety.
    Něco plánuji,ale po pravdě nevím,kam dříve.Dokud to manželovi řídí.
    Fotografie jsou nádherné.Hezký den

1. Lednici jsem si zažila jarní, a Hlubokou budu mít zimní. Mohl by napadnout třeba sníh, ale to je asi jen přání protože jedeme 30.11. a to bude spíš tak akorát rozblemcanej podzim.

6. Z jsme před mnoha lety trávili dovolenou. Je tam pořád krásně...Tam se už asi nepodívám a tak díky za Tvé fotografie. Hezké dny přeji.

1. Já tam byla poprvé a docela ráda bych viděla celá lednicko - valtický areál, ale to je průšvih že není s kým.

7. Taky jsem tento krásný zámek viděla na vlastní oči. A jela jsem tam na kole :-). Neboj nebylo to od nás z Podkrkonoší, ale z Břeclavi, kde jsem byla na návštěvě u známé a ta pro mne vypůjčila kolo od sousedky a tak jsme jely. Líbilo se mi tam moc.
    Hanka

1. No já to měla s dovozem autobusem :D :D. Ale vzhledem k tomu, že to tam je rovina, asi bych si to na tom kole taky projela

8. Anonymní23/8/24 09:47

Lezarts
    Jó Lichinštejnové nebyli troškaři. Sice máme kousíček od nás také jednu jejich nemovitost, kterou dali státu a dodnes tam sídlí ŠLP. Dokonce je už i zpřístupněn publiku a nejen zaměstnancům a studentům.
    Původně to byl majetek Smiřických a ti si ho postavili tak, aby měli výhledy na zbylá panství. Kostelec nad Černými Lesy a jeho okolí stojí za návštěvu. Z Prahy se to zvládne MHD.
    Jinak momentálně “Lednici” , tu mojí v kuchyni navštěvuji pravidelně:-)))

1. Okolo Kostelce jezdíme při cestě na chatu. Muž nechce jezdit po dálnici, tak vymetáme tyhle okresky, po kterejch se tam táhneme místo dvou hodin čtyři.

9. Anonymní23/8/24 12:09

Lydie
    Pěkné fotky. Také jsem tam byla, moc se mě tam líbilo.

1. Tak musím říct, že mě taky. jen časově to bylo takové hurá, hurá a zas dál.

10. Lednice je nádherná a také okolí na procházky je super. Zdraví Večernice.

1. To věřím, že procházky tam jsou parádní, já z toho bohužel viděla jen malý zlomek

11. Lednický zámek jsem několikrát navštívila (teď už se to asi nestane) a je opravdu nádherný, čím jsem ale starší, tím více obdivuji park okolo. Tvoje fotky jsou moc povedené!! Přeji krásný víkend.

1. Bohužel nebylo tolik času aby si člověk prošel víc. Ráda bych poznala větší část než jen to co jsme si prošly.

12. V Lednici je ofšem touto dobou kurefsky horko....

1. Tak o tom rozhodně nepochybuji! :D.... ono tam bylo horko už při naší návštěvě. Proto to asi taky zatemnilo mysl několika osobám které si zapomněly přečíst jak postupovat u turniketů na WC, které zablokovaly a aby se tam dostaly, podlézaly je. Není trapnější pohled než jak se několik seniorek plazí i s berlemi pod turniketem všem na očích. Ty pohledy kolemjdoucích mluvily za vše....

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....