26 srpna 2024

Kdyby to bylo za ....

 


.... Lichtensteinů, tak do místa kam dnes
nahlédneme bychom prošli jen skleněnými dveřmi, a rázem by nás obklopily tropy. Jukneme se do zámeckého skleníku. A že to není ledajaký skleník! Je dlouhý 92 m, široký 13 m a vysoký 7,5 m. Ve své době to byl přímo div divoucí, protože u nás žádný takový skleník nestál, a dodnes drží primát nejstaršího skleníku v Evropě. Konkurence v Anglii totiž  shořela. 
Skleník byl postaven na části plochy bývalé oranžérie z roku 1717.
V roce 1842 ruší kníže Alois II. Josef tuto stavbu a zadává pokyn k výstavbě skleníku z velmi na svou dobu moderních materiálů jako je ocel, sklo a litina. Součástí skleníku je i jezírko s koi kapry. Na ty se ale netěšte, podmínky k focení nebyly vůbec dobré .....




Hned na kraji mi učaroval tento sněhově bílý ibišek. Pro mne barva hodně nezvyklá, vlastně jsem takový viděla kvést poprvé


Ve skleníku kvetlo několik rostlin, které mi připomněli nostalgicky časy školy. Dřív byly k vidění snad v každé kanceláři, domácnosti i školní třídě. Jako třeba Justicia, česky Právenka ....


.... nebo Pachystachys, česky Chmelíček



Ohromná Bougainvillea se šplhala po nosných sloupech až ke střeše


I tato Justicia bývala častým obyvatelem domácností


Tuhle krásku určitě také každý zná, vládly taky snad všude.
Begónie, ale která z toho neskutečného množství odrůd a druhů fakt nevím. Byla obrovská a částečně šplhavá a částečně převislá


Ruellie už není až tak známá ....


I když mám v telefonu apku na určení květin, samozřejmě na ní vždycky zapomenu a pak se snažím hledat kde se dá. Nenašla jsem, možná mi zas někdo poradí


.... Ruellie dokonce i krásně kvete





Bougainvillea tentokrát zvenku


Tolik květinky, a příště se trochu projdeme parkem. Moc toho času na něj nebylo, tak jen tak něco málo ....

20 komentářů:

  1. Hezké fotky. Já tedy z těch kytek nepoznám ani jednu (ale asi nejsem měřítko, já jsem v této oblasti dost ingnorant)
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty první dvě, plus tu trochu jinou právenku si pamatuju z květinářství, mělo je každé i malé. Begónie jsou takové kancelářské topky, nebo i školní, ať na chodbách nebo ve sborovnách.

      Vymazat
  2. Krásna stavba a hezké květy!!! Jednou jsem ve skleníku fotila a zamlžilo se mi sklo, takže z fotek nic nebylo. Přeji hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já už se něco nafotila ve Fata Morgáně, v Papilonii, teď naposled v Lednici a nikdy jsem s tím problém neměla. Možná proto, že bylo venku taky teplo. Přijít tam ze zimy, asi by taky foťák takhle zareagoval

      Vymazat
  3. Super fotky. Těším se i na park.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No z něj toho moc není, vlastně jen nejbližší cesty kolem zámku

      Vymazat
  4. Anonymní26/8/24 17:46

    Lezarts
    Nádherná stavbě i její obsah. Pro milovníky květeny, ráj na zemi!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc hezky to tam mají vysázené, a různorodě. V části mají sezónní květiny, jinak klasicky palmy, kapradí apod. tropické rostlinstvo

      Vymazat
  5. Nádherný skleník a stejně krásné i květiny v něm.
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stavba je to unikátní, to ano. I interiér s rostlinstvem.

      Vymazat
  6. Justicia by měla být povinnou výbavou kanceláří na ministerstvu spravedlnosti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To určitě. Jen nevím proč zrovna kytka nese jméno po spravedlnosti....

      Vymazat
  7. Anonymní27/8/24 12:07

    Moc ráda jsem se podívala. Na zámku Lednice jsem byla, ve skleníku ne - ani už nevím, proč... A vidím, že to byla chyba.
    Pokud jde o tu neznámou kytku - nemohla by to být klejicha?
    Eliška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klejicha mě napadla okamžitě, a teď když jsem si zadala klejichovité tak mi tam tahle taky vyskočila, ale jako tropická. Ta která roste u nás má květ růžový. Takže mezi ně patří.

      Vymazat
  8. Tak to věřím, to musela být nádhera. Bílí ibišek, albínka mám. Dostala jsem ho jednou od zahradníka, u kterého jsme byli ubytování, když jsme byli na dovolené v Mederu. Sbírám semínka, takže můžu poslat.

    OdpovědětVymazat
  9. myslíš syrský ibišek? zahradní? Tenhle byl ten klasický který se pěstuje doma. proto mě ta barevnost docela překvapila. Syrské bílé znám, ať už plnokvěté, čistě bílé nebo bílé s okem. Ale klidně můžeš poslat, zkusím ho pěstovat ze semínka. Letos jsem ničila hafo semenáčků, ty mi lezly všude možně.

    OdpovědětVymazat
  10. Ve skleníku jsem při své návštěvě zámku Lednice byla. A užila si tu krásu.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  11. Byl jsem zde před kovidem.
    Zase sem musím někdy přijet. Ten skleník je opravdu úžasný.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....