01 července 2024

Abychom se mohli ....

 


.... kochat pohledy na Dachsteinský masív a ledovec, 
či další místa která stojí za to vidět z ptačí perspektivy,
musíme se dopravit na nějaké vyvýšené místo. A jak se na takové místo dostaneme? Lanovkou.... Ta je v horách velmi užitečný dopravní prostředek byť ne asi pro každého. Kdo trpí závratěmi ten si asi moc cestu v ní neužije, ale komu pohled do hloubky skoro dvou tisíc metrů pod ním nevadí, ten si jízdu užije. Včetně houpáků při přejezdech nosných sloupů lan. Takže okolo jezer jsme dojeli do Hallstattu a pokračovali až k zastávce Dachsteinské lanové dráhy nad městečkem Obertraun, které leží na druhé straně Hallstattského jezera. To že jsme na správném místě dá na vědomost stará kabinka postavená před budovou dolní stanice lanovky. Aby jste se dostali z Obertraunu na Krippenstein musíte překonat zhruba 1400 výškových metrů a přesednout z jedné trasy na druhou. Nejdřív vyjedete z dolní stanice ve výšce 608 m.n.m do stanice Schönbergalm ve výšce 1350 m.n.m. Tady se můžete zajít podívat buď do Mamutí jeskyně nebo do Obří ledové jeskyně. Pak už ovšem nebudete mít čas na to, aby jste si vyjeli až nahoru na Krippenstein a prošli se na vyhlídku Five Fingers (kam jsme směřovali my) tedy v případě že jste účastníky zájezdu. 
Anebo přestoupíte na druhou lanovku a vyjedete do 2100 m.n.m odkud se vám již otevřou úžasné výhledy na okolní hory. A pokud tady budete chtít trávit třeba lyžařskou dovolenou, můžete pokračovat třetím úsekem do sedla Gjaidalm, kde je horská chata ....


Tak a teď se podíváme, co nás vlastně čeká. Račte vstoupit a nastoupit....


.... pokud chcete vidět co vás nahoře čeká, můžete se podívat na záznamy z webkamery na vrcholu ....


.... takhle pod určitým úhlem pohledu to zas
 tak strašidelně nevypadá ....


.... ale z přímého to už tak úplně milé není ....


.... jsme nahoře a právě do stanice frčí lanovka
 ze stanice Gjaidalm. Tady ještě jezdí staré kabinky ....






.... všechno jsme prošli, prohlédli, pokochali se a zas nás čeká cesta zpátky ....


.... tenhle pohled je ještě horší než zezdola nahoru ....


.... dolní stanice, parkoviště a v dáli je Obertraun, kam se projdeme na loď přes jezero od lanovky pěkně pěšky ....


Ale v Hallstattu je ještě jedna lanovka a to nahoru na horu Salzberg k solnému dolu a muzeu keltské historie. Keltové totiž tady, díky velkým nalezištím soli a její těžbě, zahájili své celoevropské turné, jsou zde velká archeologická naleziště a vlastně také je po zdejším městě pojmenovaná jedna dějinná epocha. Doba halštatská. Lanovka překonává "jen" 838 výškových metrů a končí u tzv. Rudolfovi věže, už v roce 1282. od roku 1313 až do poloviny 20. století sloužila důlním pracovníkům. Dnes je zde restaurace s parádní vyhlídkou na okolní vrchy, a vyhlídka Skywalk z které je vidět jak na jezero, tak na samotné středověké centrum městečka. Co se týče příkrosti, rozhodně si nezadá z posledním úsekem lanovky na Krippenstein


.... jak vidno, systém je stejný jak u té naší petřínské ....






23 komentářů:

  1. Takovouhle lanovku bych prubnul. Hloubka nevadí :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě taky nevadí, užívám si to. Až na to zhoupnutí při tom přejezdu sloupu. To je docela výživný.

      Vymazat
  2. Já bych Michala na tuhle lanovku nedostala. Měla jsem co dělat před lety, než jsem ho dostala na lanovku na Skalnaté pleso a to zdaleka není tohle. I já bych asi měla trochu sevřenou dušičku. Ta ozubená dráha by se nám zamlouvala lépe. Vendy, užila sis to, je to nádhera. Počasí vyšlo a fotky také.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No hele, ta zubačka se nezdá ale je to pořádnej padák, ta stěna je hodně příkrá. Navíc ta kabinka je taky malá. Stejně jako ta visutá. Já si lanovky užívám....

      Vymazat
  3. Vendy, hezký výlet. Já se na lanovkách bojí, ale vždycky seberu zbytky odvahy a vyjedu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě lanovky nevadí, ráda se vznáším....

      Vymazat
  4. Vendy, já jsem v lanovce celkem v klidu, manželovi to úplně dobře nedělá... Ale když vidím tvé fotky, žaludek by se mi jistě zhoupl a hlava zatočila...
    Přeji hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky. Chlap by tam ani nevlezl, ten má závrať už na druhý šprušli žebříku .... no mě, a nejen mě, se zhoupl když jsme jeli nahoru a přejížděli přes ten sloup. To bylo výživný. Dolů to až tak brutální už nebylo.

      Vymazat
  5. To jsou úžasné fotografie,ty výšky jsem si užila,protože ve skutečnosti z nich mám obavy.Ale,když bylo potřeba,vždy jsem to zvládla.Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak z výškama jsem nikdy problém neměla, kolikrát jsem přelejzala v pátým patře z balkonu na balkon když jsem si zabouchla dveře a neměla klíče :D. A stromů co jsem slezla, a vysokejch těch bylo taky pěkných pár ....

      Vymazat
  6. Tak ty výšky by mi až tak nevadily, ale ten uzavřený prostor kabiny ano :-). Snad tu zubačku bych tak nějak zvládla. :-)
    Takže nejlepší je dívat se na Tvoje prima fotky pěkně v sedě u PC.
    Měj se!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že jsme tam trochu byli jak sardinky, takže se člověk ani nemusel držet :D....

      Vymazat
  7. Anonymní2/7/24 10:27

    Lezarts
    Díky za podrobnou reportáž. Vše jsem navštívila a jen Obertraum ještě ne, tak to bude letošní výlet!
    Alpy ve všech zemích, kam zasahují = moje velká láska.Stejně tak i kopečky naší krásné zemičky:-)))

    OdpovědětVymazat
  8. No paradoxně já jezdím víc po těch Alpách než po našich horách. Tam cestovka jednodenky nemá.... ale byla jsem v Jizerkách, to ano. Ale kdysi hodně dávno....

    OdpovědětVymazat
  9. Měli jste to tam nádherně kropenaté :-)
    P.S.: příště prosím ne "aby jsme" ani "abysme", ale "abychom" ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ano, někde byl ještě sníh skoro ve dvoumetrových závějích a o kus dál už jsme se svlékali z bund do krátkých rukávů...

      Vymazat
    2. Ne, šéf už nejsem a bohdá už ani nebudu :-)

      Vymazat
  10. Tedy to je něco! Nádherná krajina a ozubená dráha i lanovka, to je něco úžasného. Máš super zážitky na které se jistě jen tak nezapomina. Přeji ti krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krajina je tam opravdu krásná a ty pohledy na okolní vrcholy jsou parádní!

      Vymazat
  11. Ahoj, krásný výlet, záživný, zajímavý. Ale obdivuji tě, já se svou zábradlí pomalu i na mostě přes Vltavu v Praze, bych lanovku rozhodně nedala. 💪💪😇☀️ Jsi dobrá. Krásný prázdninový týden měj.

    OdpovědětVymazat
  12. Lanovky nemám vůbec ráda, ale tady jsem byla a moc se mi tu líbilo.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....