26 května 2024

Slíbila jsem vám .....

 


.... zámecké magnólie, tak slib plním.
V zahradě zámku jsou celkem tři. Ta krásná ohromná klasická růžová, pak růžová stellata a ještě jedna mlaďoučká velmi pozdně kvetoucí fialová. Tu jsem nafotila při své druhé návštěvě s dcerou a Bobulí. Při první, kdy vznikla většina dnešních fotek, ještě nebylo po květech ani tucha. Když jsem tam byla sama, dala jsem se do řeči s místním zahradníkem a údržbářem v jednom, za prvé jsem se ptala jestli můžu i na trávník abych si mohla nafotit květy které se jako na potvoru otvíraly právě jen na jedné větvi, a samozřejmě ne na té která je u cesty, a za druhé jak je vlastně ta magnólie stará. Prý neví, ale patří k magnóliím které se dovezly z původní domoviny do Čech. Takže asi nějaký věk už má. Povolení ke vstupu na trávník jsem obdržela a tak jsem něco nafotila. Ono jak se dostanu k magnólii, nevím kdy přestat .....























Ještě jednoho svého rodu tyhle krásky mají v zahradě zastoupeného. Jde o lyriovník tulipánokvětý, ten ale kvete až asi touhle dobou, nevím, protože to letošní počasí je takové opravdu prazvláštní. Navíc je to strom hodně vysoko se tyčící nad cestou, takže u něj bych stejně takové detailní záběry dělat neměla šanci. 
Sice není přímo na zámku, ale fotila jsem jí cestou z něj. Takovou barvu jsem tedy ještě neviděla. Má zvláštní oranžový nádech, který je nejvíc patrný při pohledu zdálky



Tolik mníšecké magnólie, ale ještě se jich tu pár objeví, ale ty už jsou z mojí zahrady. Naštěstí mrazy květy přestály, na frak dostaly až po odkvětu, ale odnesla to letos ta největší, jak listy tak poupata schytaly ty mrazy naplno, takže se celý rok bude dávat dohromady. Ještě teď nemá skoro žádné listy a jen pár umrněných malých kvítků. Normálně by už měla tak zhruba čtyřiceticentimetrové listy a dvanácticentimetrové květy

17 komentářů:

  1. Tyhle květy nikoho nenechají v klidu, je to nádhera a bohužel letos dostalo všechno na frak - snad to příští rok bude ok. Ty stromy liliovníky tulipánokvěté jsem, Vendy, prvně viděla v Itálii a pak v mnoha zámeckých parcích u nás - Hr.Rohozec, Salla Terena v Jičíně a jinde, ale třeba v Praze ho mají v zahradě u MZV.
    Kamarádka má před domem v Čakovicích statnou magnolii a je to opravdová nádhera, když to kvete. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  2. Tady je jeden v zámecké zahradě v Litomyšli, a to už je fakt obr, a další jsem viděla krásný v rozáriu v Olomouci.

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Vendy, to je nádhera, když to kvete ! Pozdravuju, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Leni, nejdřív , protože mi prostě nejdou přidávat komentáře u tebe na blogu, musím pochválit ten tvůj krásný pomněnkový stůl! Miluju magnólie, mohla bych jich mít plnou zahradu. Spolu se sakurami ;-)

      Vymazat
  4. Vendy, moc hezké fotky. Zaujala mne ta druhá magnolie, takovou jsem ještě neviděla. Já nad magnoliemi áchatám obvykle cestou do práce přes Valdštejnskou zahradu, ale letos jsem je prošvihla (myslím, že odkvetly letos dřív, než zahradu otevřeli - já tedy v dubnu dělala skoro pořád z domova, takže hned 1.4. jsem tam nebyla, ale podle toho, jak vypadaly, když jsem tam šla poprvé, tak myslím, že už bych neměla co fotit ani toho 1.)
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky takovou barvu vůbec na magnólii neznám. Že je žlutá vím a brousím si na ní zuby, ale jak jsem koukala na fotky z Botanický na netu, tak tam tuhle mají taky. Mě rozkvetly dřív, takže je mrazy spálily už skoro odkvetlé. Ty zámecké jsem fotila na velikonoce a tu tmavou a tu zvláštní o dvanáct dní později. Na ty velikonoce rozkvétaly na Mníšku v zahradách ty klasické bílorůžové.

      Vymazat
  5. Nádherné květy.Mně se je u nás vyfotit v květu nepodařilo.Zámeckém parku bylo všechno omrzlé.
    Ale magnolie jsem hodně viděla u domů při našich cestách.Všude neomrzly.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Včera jsem se taky přesvědčila, že všude všechno nepomrzlo. Okolo Lednice a Novomlýnských nádrží jsou ořechy i třešně obalené. Je vidět že to tam je opravdu o hodně teplejší, byť rovina kde se prohání vítr i mráz.

      Vymazat
  6. To jsou přímo magnóliové bakchanálie!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když já jak vidím magnólie se prostě neznám a fotím a fotím .... ;-) :D

      Vymazat
  7. Anonymní27/5/24 06:56

    Lezarts
    Mám na zahradě 2 magnolie, stelatu a žlutou, obě dostaly mrazem zabrat. To samé tulipánovník, letos nepokvete:-(((
    Krásně jsi je zvěčnila!!! Velkokvěté magnolie miluji, ale na zahradu se mi nevejdou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám tři, bílou stellatu, růžovou a bílou tříplátečnou. Na žlutou si brousím zuby a ještě na tmavě fialovou, odrůdu "Genie". Tulipánovník sem chtěl strašně moc náš mladej, líbil se mu ve škole. Já mám zahradu velkou a mě by se sem ty dvě ještě v pohodě vešly. Počítám s tím, že se zas brzo bude kácet jedna jabloň a jak dlouho bude ještě v kondici druhá je otázka.

      Vymazat
  8. Magnolie mám ráda. U nás jsou v parcích a u jednoho domu je krásná a velkokvětá. Jen letos květy pomrzly, tak že ještě před rozkvětem už byly okraje pupenců hnědé a brzy vše opadalo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě naštěstí vykvetla dřív, takže když přišly mrazy tak sice pomrzly květy, ale ne všechny.

      Vymazat
  9. Nemám slov)))) taková nádhera . Moc se mi tvoje záběry líbí. Prostě to umíš.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....