13 ledna 2024

V naší říjnové procházce pokračujeme .....

 


.... v horní partii anglického parku. Tady má park
trochu jinou podobu. Jelikož se nachází na skalnaté vyvýšenině, a má tak slunnou a teplejší podobu než jeho dolní část kolem Huťského potoka, i jeho podoba je trochu jiná. Stromy které jsou vystaveny mnohem víc rozmarům počasí jsou tu tvarovány větrem a mají roztodivné tvary, tady převládají spíš borovice a duby a pak různé náletové keře. A také tu najdete spoustu stromů mrtvých, které občas vypadají i trochu strašidelně. A těm jsem pár fotek věnovala ....

V některých se pěkně angažují datlové





A jiné zas vypadají jako kdyby tancovaly nebo zdravily slunce




Už jsme zase sešli cestičkou dolů na břeh Huťského rybníka. Protože jsem tu byla dříve než v jiných letech, rybník ještě nebyl vypuštěný což sice bylo fajn protože se stromy odrážely krásně na hladině, ale celou dobu foukal mírný vítr který hladinu stále čeřil a tak z toho moc nebylo. Tenhle ostrůvek patříval kdysi ondatrám které majitel zámku hrabě Josef Jeroným Colloredo - Mannsfeld dovezl ze Severní Ameriky a na svém panství je na několika lokalitách v roce 1905 vypustil. Aniž by to tehdy v dobré víře tušil, spustil tím celoevropskou invazi tohoto velmi dobře se aklimatizujícího hlodavce. On sám je ale dovezl s vidinou dobré mňamky a výborných kožešin zvaných bizam. Setkal se totiž s nimi při svých několika cestách do Ameriky kde se u Indiánů kteří je velmi rádi konzumovali a používali jejich jemnou kožešinu těšili velké oblibě.
A protože se dokáží velmi dobře přizpůsobit v roce 1914 si obsadili skoro celé území tehdy ještě českého království, tedy až na jeho horská území, a jejich stav byl odhadem na 2 milióny kusů. Ačkoliv je ondatra býložravec, rozšířily se fámy že se živí jak rybami tak i menší hospodářskou zvěří jako slepice a králíci. Až nakonec se z nich staly obávané šelmy které prý dokáží krvežíznivě napadnout i člověka. V parku najdete i památník na počest těch prvních které byly zde na dobříšském panství vypuštěny ....




Oblíbený pohled na hrad Vargač a jeho odraz na hladině. Tentokrát značně roztřesený


Na rybníku je také mnoho kachen které odpočívaly po obou březích na popadaných stromech




Vím že tahle fotografie je dost mázlá, ale já jí sem dávám kvůli něčemu jinému než kvalitě. Dokazuje životaschopnost stromů. Při vichřici se vyvrátila lípa na břehu potoka a po jejím zlikvidování zůstalo v korytě pár polen. A jedno z nich se začalo takhle krásně zelenat. Jsem zvědavá jestli přežijí nové větvičky zimu. 


Po cestě do parku jsem fotila na jednom stromě veverku která na mne všelijak vykukovala, ale doma jsem zjistila že ani jedna z fotek není ostrá a tak všechny šly do koše. Po cestě zpátky jsem zahlédla koutkem oka nějaký pohyb na kmeni kaštanu které lemují přístupovou cestu do parku. Tak jsem se opatrně vrátila a hledala co bylo důvodem. A našla... byla to kuna ve svém doupěti



Ještě poslední ohlédnutí a za rok zas na jaře na shledanou ....



24 komentářů:

  1. Anonymní13/1/24 13:32

    Lezarts
    Ještě jedno příjemné a hřejivé ohlédnutí

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pár jich ještě bude, ale už zas odjinud.

      Vymazat
  2. Vendy, moc zajímavé fotky, ostatně jako vždy. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuju, tohle místo patří k mým hodně oblíbeným.

      Vymazat
  3. Krásný návrat v čase, Vendy!
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím že v tom dnešním počasí se hodil ;-)

      Vymazat
  4. Osvěžující barvy,úplně jsem se do nich ponořila.Ale po těch šedivých dnech máme bílo.Do rána
    napadnul sníh.Hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady je jen pocukrováno, takže je dneska spíš zelenobílo....

      Vymazat
  5. Zase pěkné ohlédnutí. Ona Tě ta kuna šibalka pěkně pozorovala :-).
    Klidnou neděli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čučela pěkně :D a vydrželo jí to docela dlouho. Nebýt toho že šli okolo další lidé tak by i čučela dál

      Vymazat
  6. Zajímavé fotografie. Ta kuna se ti fakt povedla, to je super záběr. Měj se pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To byla opravdu velká náhoda. Ale jo, je to pěkný záběr ;-)

      Vymazat
  7. Vendy, připomněla jsi mi výlet do zámku s kamarádkou před asi dvěma lety, bohužel jsem tehdy kunu neviděla, ta se povedla.Jsou to roztomilá, šibalská zvířátka.
    Ale, s tou lípou: můj táta kdysi mladé, rovné větve lípy použil jako ohrádku kolem studny a ony mu obrostly! Takže příroda umí.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jo, a pak že se nemůže motyka zazelenat. Když bude z lípy a zůstane na dešti .... :D :D :D Já takhle viděla kunu poprvé.

      Vymazat
  8. Nádherné záběry. Přeji krásný týden. Eva

    OdpovědětVymazat
  9. Ta kuna je super úlovek. I ostatní fotky jsou fajn, ale kuna vede, protože to se hned tak nepovede. :)

    OdpovědětVymazat
  10. Kuna je obrovská náhoda....

    OdpovědětVymazat
  11. Krasne fotky podzimniho zlata

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě že ho moc nebylo. To mě trochu mrzelo...

      Vymazat
  12. Hezké fotky, musím se na Dobříš taky někdy vypravit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já tam jsem tak třikrát čtyřikrát do roka, podle toho jak jsem na chatě a jak je chuť a počasí ;-)

      Vymazat
  13. Představil jsem si, jak asi vypadá takový angažovaný datel :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mydlí do stromu hlava nehlava aby vymýtil třídního nepřítele. V tomto případě americké brouky ;-) no tedy spíš prostě hledá co by kde sežral....

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....