03 ledna 2024

Až pojedeš do Prahy ....

 


.... chci vidět Gabriel loci. Tak zněl požadavek
Padesátky. Dalo by se říct, že měla štěstí že narazila na odborníka. Tedy ne úplně na stavbu  samotnou, ale na okolí a cestu k němu. Patří totiž do míst která znám velmi dobře od mala. A tak jsme dva dny po mém leteckém dni vyrazily v sobotu na Smíchov. Sraz u Smíchovského nádraží, tramvají k Andělu a nákupním centrem přes Kartouzkou  ulici nahoru parkem Sacre Coeur ke kostelu do areálu bývalého kláštera sv. Gabriela. Tenhle kostel byl pro mne od mala takovou tajemnou stavbou. Zpoza vysoké zdi vykukovaly dvě štíhlé věže a režné cihlové zdivo s okny v románském stylu ještě tu  tajemnost podtrhovaly. Místo samo přístupné bývalo jen v době kdy se tu konala nějaká velká mezinárodní filatelistická akce, budova totiž patřívala České poště. I když stavba vypadá jak není stará, opak je pravdou. Byla postavena v letech1888 -1891 jako první řeholní konvent benediktinek beuronské kongregace v Praze. Jeho součástí je právě i kostel Zvěstování Panny Marie, známější jako kostel sv. Gabriela. Kostel sice přístupný je, pořádají se zde bohoslužby, ale mimo ně se bohužel do něj nedá dostat. Zbylé úžasné prostory opět není možné vidět pokud zde nepořádáte svatbu, konferenci, workshop, firemní večírek či jinou komerční akci. (Nicméně dají se zakoupit vstupenky na prohlídky s hraběnkou Monicou Bubna - Litic která vás provede jak po areálu tak i po kostele). Zhruba deset dní po naší návštěvě se zde konala Umisťovací výstava koček na kterou se Padesátka vydala už sama. A dokonce nezakufrovala! Ale interiéry můžete znát i z filmů a které si pronajímají zahraniční produkce ale i čeští filmaři ....

Předem avizuji že fotek bude víc než bývá zvykem 😉
Kostel stejně jako celý areál je postaven v novorománském slohu







 V tomhle parádním karavanu pro hvězdy se nachází venkovní bar Gabriel 




Protože pozemek okolo je ohraničený zdí, a stavba opravdu velká, nafotit jí bez toho aniž by se kácela není prostě možné




V pozadí je vidět část bytové výstavby která nese stejné jméno jako návrší a nedaleká kaple. Sacre Coeur














A jelikož jsem já sama byla zvědavá jak vypadají prostory které jsme neměly možnost vidět na vlastní kukadlice zasurfovala jsem na netu a něco našla .... Rajská zahrada, asi největší sál. Původně to opravdu byla klasická klášterní zahrada, a dnes taky nejvíce používaný sál filmaři




Interiér kostela je dost působivý, najdete tu jak byzantské tak i egyptské prvky







Sloupový sál


Lustrový sál


 Příště se od areálu sv. Gabriela vydáme ulicí Švédská směrem na Hřebenka a dál do Petřínských zahrad

25 komentářů:

  1. Krásné místo. K tomuto kostelu s klášterem jsme kdysi jezdili. Kousek od něj bydlela manželova teta a ještě o kousek dál u smíchovského pivovaru bydlela manželova sestřenice ve starém domě s pavlačemi a suchým záchodem v patře společný pro všechny nájemníky...strašné!!! Jen už jsme tam více jak třicet let nebyli a je možné, že ty domy už nestojí. Teta už nežije a sestřenice se přestěhovala do Stříbrné Lhoty, kde měla postavenou chatu. Ráda jsem se díky Tvým fotografiím, na tato místa znovu podívala. Kostel tehdy přístupný nebyl, alespoň si nepamatuji, že bychom byli uvnitř. Měj se pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak Smíchovský pivovar už je opravdu dole skoro u řeky. A taky to byla ta část Smíchova kde bydlelo nejvíc dělníků, takže i ty domy podle toho byly stavěny. Ale takové pavlačové domy byly na Plzeňské hned vedle bývalého kina Zvon. A odsud už to ke Gabrielu není až tak daleko. Dole na Smíchově zbourali ohromnou část domů u autobusového nádraží Na Knížecí. Jak jsem psala, v kostele se slouží bohoslužby, pořádají svatby a v rámci placené prohlídky je možné ho zhlédnout mimo dobu bohoslužeb.

      Vymazat
  2. Vendy, moc ráda jsem si u tvých fotek zavzpomínala na jarní prohlídku s paní hraběnkou Bonicou Bubna - Litic. Dlouho jsem si to přála a byl to skutečně zážitek...
    Měj příjemný večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem začala uvažovat o tom podívat se jak jsou na tom letos s prohlídkami, opravdu by mě to zajímalo jaké to vevnitř je....

      Vymazat
  3. Taky jsem dlouho chtěla tento zvláštní objekt vidět na vlastní oči. Zatím jsem měla štěstí na blogu u Hely Davidové, u tebe a v časopise, když tam byl některý rok Dezajblok. Ovšem podobný je v Beuronu, kde jsme s kámoškou byly na zájezdu, ve Švábsku a to jsem právě chtěla porovnat, jak moc jsou si podobné. Tam ještě klášter funguje.
    Hezky jste si s Míšou užily. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ono to tady vymalovával stejný malíř a co nemaloval on, tak kupodivu! malovaly jeptišky které právě tenhle malíř učil když založil Beuronskou malířskou školu.

      Vymazat
    2. Já jsem, Vendy, o tom objektu věděla jen, že je tam Muzeum pošty nebo známek nebo co a to mě nezajímalo, ale ta budova ano.A když jsem jeden čas chodila za dcerou do lékárny v Kartouzské, vždy mě to lákalo.
      V Praze je takovývh míst, které stojí za prozkoumání.
      Jiřina z N.

      Vymazat
    3. Bylo tam hlavní sídlo pošty, Poštovní muzeum a pořádaly se tam mezinárodní filatelistické výstav kde bylo možné shlédnout ty nejvzácnější známky na světě včetně Modrého Mauritia

      Vymazat
  4. Anonymní3/1/24 20:10

    Lezarts
    Takový skvost, kolem kterého jsem roky, nic netušíc v mládí chodila!
    To budu muset napravit!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já odmala, když jsme chodili na procházky. Nebo když jsem chodila za maminkou do OSANu v Holečkový, bylo to skoro naproti. Z Petřína jsem na něj koukala taky. Ale on asi málokdo věděl co se tam ukrývá za skvosty

      Vymazat
  5. Oprava opravy:
    Vendy, měla bych občas přemýšlet a nestřílet od boku a pak bych napsala správně Designblok.
    Já to vedu! Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  6. O areálu vím, ale sám jsem ho ještě nenavštívil - s foťákem ani bez něj. Leč přidávám si tento článek k již dlouhé řadě dobrých doporučení :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stojí to za to, a pokud se dají koupit lístky na prohlídku, tak určitě do toho jdi!

      Vymazat
  7. Pochybuji, že půjdu někdy kolem, takže za fotky díky. Moc ráda jsem si je prohlédla.
    Klidný den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš, to já okolo chodila dost často ;-) bydleli jsme docela blízko....

      Vymazat
  8. Fotografie se mi moc líbí.Na Smíchově nás vždy vysazoval řidič,když jsme jezdívaly s kolegyní na školení.A čas na nějakou prohlídku okolí nebyl.Musím si to zapsat,co kdyby někdy.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
  9. Záleží na tom kde vás vysazoval. Tenhle areál je v Holečkově ulici a jde se tam od vchodu do Kinského zahrady. Odtamtud už to pak zas není daleko na Petřín

    OdpovědětVymazat
  10. Vendy, díky za připomenutí místa, kam bych se ráda podívala...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě je to dobrý nápad, jen bych spíš zjistila jak jsou ty prohlídky, protože normálně se do těch sálů dostat nedá a do kostela jen když jsou bohoslužby. Nebýt těch fotek z netu taky bych nevěděla co je tam za krásu...

      Vymazat
  11. Ian Dury7/1/24 17:50

    Toz nekdy musim navstivit

    OdpovědětVymazat
  12. nejlépe jít na tu prohlídku. Jinak se člověk do těch vnitřních prostor nedostane.

    OdpovědětVymazat
  13. Gabriel loci je moc zajímavé místo, krásně jsi ho nafotila... jednou jsem tam v létě byla na divadelním představení a mělo to neskutečnou atmosféru :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ono tam je i letní kino, a posezení u baru musí být taky moc příjemné

      Vymazat
  14. Přestože jsem kdysi jezdila kolem každý den (také jsem pracovala v Holečkové Osan-Inpro), uvnitř jsem nebyla nikdy. Díky za inspiraci na návštěvu hodně zajímavého místa, zdravím 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fákt? A v kterých letech? Maminka tam pracovala i s paní Novákovou, maminkou zpěváka Petra Nováka.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....