05 ledna 2024

Cesta po krásných výhledech ....

 


..... na Prahu a její nejkrásnější části 
vedla od sv. Gabriela Švédskou ulicí, pak zkratkou mezi vilami na Hřebenka a odsud je to už jen co by kamenem dohodil do Petřínských zahrad. A tady se vám začnou ty pohledy pomalu objevovat. Nejdřív se můžete kochat pohledem na pražský Manhattan, čili na výškové budovy nad Vyšehradem. Pak jak procházíte po cestě zahradami vidíte na Smíchov, na Vinohrady s kostelem sv. Ludmily, a pak už se před vámi začnou objevovat Staré Město, Malá Strana, Hradčany ....
My jsme to s Padesátkou vzaly hlavní cestou kolem jezírka s lachtanem, okolo zříceniny bývalé hájovny k průchodu strážnicí v Hladové zdi, odsud k vyhlídkové restauraci a stanici lanovky Na Nebozízku. První naše zastávka byla na místě kde to zapíchneme vždycky. V bistru nad restaurací Petřínské terasy. Dřív jsme si tu dávaly výborné víno z černého rybízu, ale zjistily jsme že tu mají nejlepší a nejlevnější Aperol který jsme kdy v Praze pily, takže si dáváme klasicky ten. Odsud dál směrem po cestě která vede pod Strahovským klášterem. K němu jsme ale nešly, zhruba v polovině cesty jsme po schodech sešly do ulice Vlašská okolo vily kde žil a tvořil Cyril Bouda. Krátce jsme nahlédly přes už bohužel zamčené dveře do kostela sv. Karla Boromejského. Ve Vlašské sídlí v palácích Schönbornském a Lobkovickém asi dvě nejdůležitější velvyslanectví v Praze a to velvyslanectví USA a SRN. Před německým se Vlašská roztáhne do malého náměstí z kterého jsme pokračovaly ulicí Tržiště dolů směrem k Malostranskému náměstí. Tady jsme objevily jednu velmi příjemnou a zcela novou kavárnu Lžička caffé. Z původní zamýšlené jen krátké zastávky byly nakonec asi dvě nebo tři hodiny, kafe, Aperol a sklínka vína. Aperol tedy nebyl nic moc, asi jsme se prostě namlsaly na tom Petříně, za to Hibernal který mne v nabídce hodně překvapil byl velmi dobrý. 
Pak už jsme se skutálely dolů na Malostraňák a tady jsme si počkaly na tramvaj k Andělu a mě dál ke Smíchovskému nádraží .....

Vyšehrad a nad ním pražský Manhattan 😉


Smíchovský kostel sv. Václava. Pokud by jste stáli před ním, tak rozhodně Nuselský most v pozadí nemáte šanci vidět. Takhle z Petřína to jde


Odsvěcená kaple Sacre Coeur podle které se jmenuje návrší kde stojí sv. Gabriel. Vznikla na místě bývalého konventu a pensionátu dam Srdce Ježíšova při kostelu Pána Ježíše. Pensionát sloužil k výchově dívek ze zámožných rodin podle francouzského vzoru. Kaple stejně jako protější bývalý klášter sv. Gabriela dnes slouží ke stejným komerčním účelům jako jsou svatby, firemní oslavy, módní přehlídky nebo jako aukční síň


Pohled na Žižkov a Vinohrady s dominantou Žižkovské televizní věže ....


.... a kostelem sv. Ludmily 


A už jsme u dalších pohledů které se nikdy neomrzí. Tady je krásně vidět že Pražský hrad je rozlohou největší na světě, a také největším doposud obývaným hradem. Na záda mu tak dýchá i takový skvost jako je anglický Windsor. A podvakrát se v dějinách stal hlavní rezidencí císaře Svaté říše římské


Kostel sv. Tomáše



Praha nová a stará ....



Sv. Mikuláš, Strakova akademie a pražská sídliště


V popředí letohrádek v zahradě Schönbornského paláce, sídle velvyslanectví USA a Malostranské mostecké věže. A nad nimi opět pražská sídliště


Nejkrásnější pražské gotické věže na jednom záběru. Staroměstská mostecká věž, Týnský chrám, dům U Kamenného zvonu, Staroměstská radnice a Prašná brána. A navrátivší se zástupy lidí  na Karlově mostě ....



A jsme v ulici Vlašská...
Kostel sv. Karla Boromejského při Nemocnici Milosrdných sester sv. Karla Boromejského známých jako sestry Boromejky


Zde se poměrně úzká ulice Vlašská "rozlije" do malého náměstíčka z kterého vychází ulice Tržiště. Ona budova která se ztrácí v zeleni a květinách je hotel. Ale proč mne tak zaujal .... když jsem na něj koukala zdálky, myslela jsem že ta zelená záplava je břečťan. Jenže až když jsme přešly k němu, protože tam mimochodem kvetla i nádherná buganvélie jsem zjistila že se jedná o Akébii pětičetnou, což mne docela vyděsilo protože já jí mám na zahradě pnout po takovém křehkém oblouku na růže. Tedy jestli se takhle rozroste tak mě sežere i se zahradou jak Adéla!






Z ulice Tržiště vedou různé slepé odbočky ke klasickým pohledným malostranským domům. Až na ty hrůzné pražské značky které hyzdí celé Staré město i Malou Stranu. Myslím že by asi stálo za to kdyby si nějak dopraváci sedli s památkáři a vymysleli něco méně to staré centrum hyzdícího 



I tady krášlí roh akébie




Řeklo by se odpočinek za letního podvečera.... rozhodně by asi nikdo nehádal poslední zářijový den. Tuhle fotku jste už mohli vidět v černobílém provedení a bez toho auta. Buď jsou v záběru škaredé dopravní značky nebo auta. Bohužel realita mnoha českých jinak kouzelných starých center měst


Konečně odpočinek. Když Lžička caffé, tak co jiného tu může krášlit stěny 😉


Nebyl dobrý. Poměr 3:2:1 si myslím sice byl, ale prohozený. Tři díly perlivky a jeden díl prosecca. Byl takový chuťově hodně řídký. A s papírovým brčkem 😒 ....



35 komentářů:

  1. Hezká procházka Prahou. Určitě jste si to obě užívaly. Hezké vyhlídky, procházky krásnými místy, a zastávky na něco dobrého...tomu říkám super den!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je s Padesátkou vždycky. Projdeme se, pokecáme, dáme nějakou mlsku a je nám (tedy mě určitě) fajn.

      Vymazat
  2. Nádherné fotografie a ty úžasné výhledy.Láká to.Líbí se mi ty popínavé listy,to jsem nikdy neviděla.
    Vendy,hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty výhledy u Petřína jsou prostě top. Z Vyšehradu už je to spíš jen o jedné straně výhledů, když se dívá člověk na Hradčany a Petřín. I když i na ten V-Tower to také není úplně k zahození ;-)

      Vymazat
  3. Hlavně své křehké kytičce nehraj "Princi můj maličký spi..." :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Po tom co jsem viděla co dokáže, se bojím okolo ní projít i s nůžkami aby si to náhodou nevzala jako útok na své bytí a neomotala mne svými úponky a nepozřela! Natož se pokoušet o nějakou hudební či pěveckou produkci !!!

      Vymazat
    2. Ovšem na druhou stranu bych potřebovala ještě jednu, neboť plody akébie patří mezi ovoce, a i když její květenství obsahuje jak samčí tak samičí květy, k tomu aby plodila jsou potřebné dvě rostliny. Takže se snažím neustále si tu druhou zaopatřit na stejném místě jako tu první, V pangejtu u silnice u chaty kde se už také velice rozrostla po okolních stromech u dálnice. Jen je trochu problém že sice má neskutečné množství plazících se stvolů, ale nejsou na nich kořeny, na ty narazit znamená odmotat tak pár metrů než se narazí na nějaký kořen.

      Vymazat
  4. Ahoj Vendy, krásné výhledy. Přeju Ti opožděně vše dobré v novém roce, ať jsi zdravá a můžeš si cestovat a fotit ! Zdraví Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc za přání, tak zatím to vypadá že až na trochu kašle a stálého rýmového pocitu bez rýmy (u mě) jsme ten kokotvir zvládli bez ztráty desítky. Cestování se plánuje, samozřejmě ;-)

      Vymazat
  5. Vyšehrad je moje srdcovka!
    Ten Aperol byl stoprocentně s blbým poměrem, už jen ta barva je hodně špatně...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to napiš Padesátce! ;-) O tom Vyšehradu myslím. Taky jsem tam s ní byla. No byl takový prostě jalový....

      Vymazat
  6. Anonymní6/1/24 14:05

    Lezarts
    Kochala jsem se, a kochala vším co jsi na foto předložila!
    Co se týče Akébie, musím potvrdit, je to “Adéla”, ale dá se dobře umravňovat! Mám je také v zahradě, už několik let.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, já vím že se dá udržovat ;-) A dotaz, plodí ti? mě se tedy podařilo poprvé když jsem ty šlahouny z pangejtu tahala najít dva kusy s kořeny, takže druhou rostlinu má náš kuchař. Ani jemu neplodí. Kvetou nám sice nádherně, květů mají hafo ale plody ne. Takže budu muset někde zkusit ukrást ještě jednu, aby byla na opylení....

      Vymazat
    2. Anonymní12/1/24 13:37

      Jestli plodí, tak to slupnou ptáci:-)

      Vymazat
    3. Tak to bys asi zaregistrovala že plodí. Akébie má zhruba osm centi dlouhé oválné plody tmavě fialové barvy.

      Vymazat
  7. Vendy, hezká procházka s výhledy. A Lžička café dobrý tip - mám to z práce na Tržiště kousek o té jsem nevěděla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, je tam příjemně. Míša mi pak psala že tam byla s kamarádkami při silvestrovské procházce na panáku....

      Vymazat
  8. Kavárna k procházce rozhodně patří.
    Pěkné fotky panoramat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyhle panoramata ty jsou něco! Líbí se mi ten kontrast Starého Města s těmi sídlišti v pozadí. Tak mi si oři tom našem courání vždycky jednu až tři kavárny do programu přidáme. Prostě když se nám někde něco zalíbí tak tam vklouznem.... někdy se vracíme někdy zas jdeme jinam. To k životu kavárenského povaleče patří. Mimochodem ten by mě bavil hodně! ;-)

      Vymazat
  9. To jste si s Míšou daly pořádnou štreku, hodnotím ty zastávky k focení a snahu, neošidit se na občerstvení. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je vcelku naše klasika. Projít tak devět deset kiláků po Praze. A tedy rozhodně se nikdy neošidíme co se týče mňamek

      Vymazat
  10. Vendy, děkuji za krásnou procházku místy, která dobře znám a i méně známá místa. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlašská byla taková za komančů trochu zakázaná zóna, každej kdo se tam pohyboval byl podezřelej díky těm dvěma ambasádám. Hemžilo se to tam policajtama i tajnejma :D A proto nás jako puberťáky strašně přitahovala. Takže jsme tam dost často z Petřína zabloudili.

      Vymazat
  11. Vendy, tvé fotky jsem si moc užila. To cestu sadem ze Strahova, kolem nemocnice a dolů až na Újezd mám moc ráda, za covidu jsem si tam tu krásu užili v hotelu Sax - výhled na Malou stranu i na Hrad...
    Měj hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Praha má kouzelných zákoutí i pohledů moc a moc. Vždycky něco člověk pro sebe objeví nového.

      Vymazat
  12. Vendy opravdu nádherné výhledy a nakonec i ty uličky a zákoutí. Když jsem viděla to sídliště nad starou Prahou, přepadla mě docela úzkost a tíseň. Možná to dělá i ta prrspektiva. Také žiji na sídlišti, ale to je spíše takové sídlišťátko s přírodou za rohem. Hezkou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona je takovými velkými sídlišti Praha obklopená kolem dokola. Když se dostaneš na jakýkoli vrch nad ní tak vždycky vidíš nějakou jejich část.

      Vymazat
  13. Tak jsem si zase zavýletovala Prahou, aniž bych musela židli u počítače opustit :-).
    Já se mám ! Já vím, na živo je to určitě lepší.
    Měj pěknou neděli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  14. To je, ale taky takhle absolvuju výlety u jiných blogerek na místa kam se rozhodně nedostanu. ;-)

    OdpovědětVymazat
  15. Ian Dury7/1/24 17:49

    Pekne fotky, kolem sv
    Vaclava chodim.od metra di prace a Sacre couer park, pristupny z 1.patra Tesca, ma i malou zoo a "bota" v ramci Stanice mladych prirodovedcu...Jinak pekne i fotky Male Strany a vidime, ze nejen brectan je lianou, kterou je treba drzet v mezich

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, tak o ZOO nevím. My tam právě z Tesca šly přes tu lávku. Tak ta akébie dokáže zarůst během pár let hodně. Tady jí měli pnout u jednoho domu a asi čekali taky na plody, a ono nic. Barák byl už zarostlej jak zámek Šípkový Růženky, a vloni jí zlikvidovali.

      Vymazat
  16. Některá místa poznávám. Díky za moc pěknou fotoreportáž. Eva

    OdpovědětVymazat
  17. miluju Prahu ♥ nádherné fotky!

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....