14 listopadu 2023

Abychom se konečně někam posunuli ....

 


.... dnes si dáme poslední květy
z mojí zahrady. Ale květů jako takových se nezbavíme, nicméně to budou květy z úplně jiných částí světa. Jen si ale mezi nimi uděláme malou procházku tady u nás. 
Na řadu dnes přijdou barvy modrá a zelená. Modré, přiznávám, moc nemám a každý rok si říkám že se musím po nějakých modrých trvalkách podívat. I když ono zas tak moc jich taky není. Spíš mám ty co kvetou z jara, cibuloviny buď v záhonu nebo v květináčích. jen jeden zástupce kvete o něco později a to bělotrn. Zelenou mi tu zastupují vlastně jen tři rostlinky.
 Kapradí, chocholatice a kontryhel .... 

Chocholatici jsem poprvé zaregistrovala u sousedky. Připomíná mi malé plody ananasu. Ovšem rozhodně nevoní tak příjemně. Spíš pěkně smrdí, jak když utíká plyn .... ani ona není ale jen zelená, vyskytuje se i v růžové a bílé. Právě pro její podobnost s ananasem se jí říká ananasový květ nebo ananasová lilie


K zeleným zástupcům se vlastně dá přiřadit i odkvetlý klematis. Jeho květ patří k těm modrým


Kapradí je jasné 


Kontryhel má krásně smaragdové listy na kterých se náramně vyjímají dešťové kapky. Ale je ozdobný i zelenožlutými jemnými květy na vyšších stoncích, které se velmi hodí do květinových vazeb


Jemně modré barvou, jemné vzhledem jsou květy olověnce




K modrým zástupcům patří třeba i drobné květy perovskie lebedolisté, rostliny napůl dřevité a napůl bylinné. Starší části dřevnatějí, mladší jsou měkké. Něco jako šalvěj. Ostatně říká se jí i ruská šalvěj. Ale najít jí můžete i pod novějším jménem šalvěj Yangova



Nicméně si je podobná i z levandulí


Ačkoli se jmenuje bělotrn, má krásně modré květy. Ovšem jeho trny jsou opravdu bílé. Ale dá se najít i v méně rozšířené bílé barvě. Na zahradě by neměl chybět, protože velmi láká včelky a čmeláky




Kalokvět je příbuzný hvězdníků, amarylek, neriné, okrasných česneků ale třeba i narcisů, sněženek a bledulí. Ty všechny se řadí do čeledi amarylkovité. Mám dva velké květináče ale letos mi dal s kvetením vale. Tenhle jsem fotila u sousedky


Poslední květy se mi nějak nehodili nikam do barev, i když u první, echinacei by se dal zařadit do fialové či růžové. Jenže já mám primárně ráda jejich oranžovočervené středy


Poslední jsou květy nejnovějšího kaktusového přírůstku. Koupili jsme ho na jaře ještě s dvěma dalšími v Unihobby, odrůdu nevím, ale řekla bych že se jedná o některou z mamilárií. Když nasadil na květy překvapil za a) množstvím a za b) délkou nepřetržitého kvetení. Začal v červnu a ještě teď na něm dokvétají poslední květy.


Mňo, a to je zatím vše. Ale jak jsem říkala, květů se hned tak nezbavíte. Jedná se totiž o fotky z dalšího letošního výletu ....





18 komentářů:

  1. Moc hezké Vendy. Já jsem koukala, že mi na záhonku před domem vykvétají bílé primulky a také na hrobě rodičů vykvetly. Krátké dny a slunečné počasí je přesvědčilo ke kvetení - poslední potrava včeliček. Na loukách také vykvétají kopretiny a sedmikrásky. Je to takové potěšení před zimou. Měj se moc pěkně a opatruj se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já spíš načapala v trávě jarní prvosenky. Sedmikrásky kvetou stabilně celý rok už pěkných pár let.

      Vymazat
  2. Moc krásné detaily.Já se dnes snažila fotit kapičky,protože venku je pořád mokro,ale už mi tyhle detaily nejdou a nebo jsem měla blbý den.Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda, kapiček je dost, ale nějak jsem se za nimi ještě nevypravila.

      Vymazat
  3. Vendy, moc pěkný soubor květin, ale ta první fotka, to jsem nikdy neviděla.Nehledě na to, že neznám správné názvy, ale nemusím umět všechno.Zkrátka, v každém ročním období si u tebe na zahradě člověk nebo hmyz má na čem smlsnout. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslíš chocholatici? Ta už se ukazuje v zahradách docela dost. Hlavně si zahrada vesele mlsá na mých zádech!

      Vymazat
  4. Vendy, krásně nafocené květy v detailu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, dělám takové pokusy se starosklíčky ;-)

      Vymazat
  5. Tak zase pěkné pokoukání. Že si všechny ty názvy nezapamatuji, to je jasné. Jen některé např. levandule kalokvět, bělotrn. Jak píše Jiřinka, nemusím umět všechno :-).
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Paradoxně názvy rostlin a ještě povětšinou latinsky si nevím proč pamatuju dokonale a pořád. Spíš mám problém si pamatovat jejich české názvy.

      Vymazat
  6. Lezarts
    Hezká chvilka přírodopisu ! Máš hezký výběr.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak většinou jsou to všechno takové obyč květinky....

      Vymazat
  7. Mám dojem, že jsem ten bělotrn také měla, ale někam se vypařil. prosím tě, ty pěstuješ kapradiny na zahradě? Já mám čtyři docela pěkné, druhým rokem, ale nevím, zda jsem je měla na zimu ostříhat nebo nechat zatáhnout. Trochu jsem je přikryla kolem dokola chvojím. Vždy se těším na jaro, že si vyfotím, jak se rozvíjejí, ale vždy to propásnu, když je nemám u domu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bělotrn, jako každý bodlák je plevel. Takže ho najdeš i ve volné přírodě. Já mám to kapradí od Libby a nechávám ho uschnout a zatáhnout. V lese ho taky nikdo nestříhá. Ani nepřikrývám, a to ani v té míse kde je focené. Mám v zemi dva trsy a jeden právě v míse. Ale tam šel jako provizorium, příští rok ho čeká zasadit někam do záhonu.

      Vymazat
  8. Vendy, je snad nějaká kytka, kterou nemáš??? Stále jen zírám....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéje, už jsem psala že mi jich ještě dost chybí. Čekají mě dva nové nebo spíš nově rozšíření dvou stávajících záhonů

      Vymazat
  9. Nádhera, vždy mě to připomene reklamní slogan "orosená odměna" :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi máš na mysli ten další příspěvek, s koktejly. Jo to je pěkně orosená odměna ;-)

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....