07 října 2023

Dosavadní výletování si .....

 


.... opět proložíme květy. Pěkně mi to přibývá a
bobtná, protože když je nálada procházím zahradu se starosklíčkem a fotím co mne zrovna  zaujme. A vezmeme to dnes dvoudruhově. Protože těch květových fotek je opravdu přehršel tak ať nám to odsejpá.


Na jaké druhy se dnes zaměříme? Budou to klematisy které mi letos docela udělaly radost a pak moje milované fuchsie které mi ovšem velmi prořídly. Z dob kdy jsem mívala až kolem padesáti odrůd mi jich zůstalo s bídou devět. A to jsem si letos dvě přikoupila, protože jsem narazila na jednu z velkokvětých odrůd které jsem mívala a na jednu s barevností která byla moc hezká. Pokud bude všechno jak má být, mohla bych počet odrůd zaokrouhlit na deset, protože mi mají přijít řízky bílé plnokvěté. A možná i klasické červenofialové ....


Začneme klematisy. Asi před čtyřmi jsem si koupila růžový plnokvětý. Tedy dle přiložené jmenovky. První rok nekvetl vůbec, a tak se přestěhoval na jiné místo. Tam vykvetl jedním květem. Jednoduchým. Poté se přestěhoval zase jinam kde nekvetl vůbec, vloni jsem si myslela že zašel úplně a koupila tedy místo něj jiný. K mému údivu však letos vyrostl a nasadil několik poupat. Hned to první mi vyrazilo dech. Velký květ připomínající růži. Kvést vydržel skoro tři neděle, a mezitím začaly vykvétat další. Ovšem úplně jiné. Barevně trochu odlišné, ale hlavně květy byly o dost jiné. Ostatně tohle je případ i dalšího z klematisů které jsem si koupila. Původní odrůda klematisu montana opět jmenovkou a fotkou deklarovaná jako světle růžová kvete květem barvy bordó. A místo šesti okvětních lístků má jen čtyři

Takto vypadal první květ .....


.... a takto následující. Řekli by jste že se jedná o jednu a tutéž rostlinu?


Neodpustila jsem si malý detailík kapiček


A takhle kvetl koupený náhradník




Tak tohle měl být světle růžový s šesti okvětními lístky ....
Tedy také měl letos nadobyčej velké květy
                                                                                           



Nejstarší z mých klematisů. Taky už se asi za tu dobu co ho mám dvakrát přestěhoval


Zatím moje nejnovější akvizice, kupodivu odpovídající tomu co bylo na fotce jmenovky....



Tito krasavci už nejsou z mé zahrady, ale ze zámeckého parku v Častolovicích



A hurá, jdeme na ty moje srdcovky srdcové ....



První dvě jsou ještě pozůstatky z doby kdy jsem měla opravdu malou sbírku odrůd. Tato je koupená vloni



I tyto následující patří k veteránkám 





A teď moje letošní přírůstky





Jelikož už jsem zmínila Častolovice, tak se do nich příště podíváme. Byl to totiž další z letních výletů a následoval tři týdny po tom olomouckém .....

18 komentářů:

  1. Jestli u těch klematisů také nezáleží na kyselosti půdy jako u hortenzií. Tam ta kyselost ovlivňuje barvu. Ale ten počet okvětních lístků nevím, co by mohlo způsobit. leda, že se prodejce spletl. Nebo se až další roky povedou, jak mají být. Ale i tak jsou to krásné keře. Tvoje srdcovky srdcové, krásky s baletními sukénkami jsou skvostné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je specialita právě jen těch hortenzií. Všechny co jsem kupovala měly originál balení se jmenovkou přicvaknutou ke květináči, takže splést to museli už v zahradnictvích odkud to sem putuje. Tak já už mám ten čtyřplátkový nejmíň pět let, a ten květ se nemění. Max že letos byly opravdu nezvykle velké. Uvidím příští rok čím mě zase překvapí....

      Vymazat
  2. Anonymní7/10/23 19:18

    Lydie
    Moc pěkné květinky.

    OdpovědětVymazat
  3. Vendy, to je krásných květů, ale o stěhování klematisů slyším poprvé, tchýně mojí sestry měla u vchodu do zahrady branku, takovou klenutou a tam dva klematisy a celá léta byly na svém místě, že ty máš nějaké neposedné druhy?Vím, že babička říkala, že klematis má mít nohy v chladu a hlavu na slunci. Jinak fuchsie jsou krásné a nejdou mi na balkoně. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak většinou jsem je přesazovala ještě když byly úplně nenarostlé, takže se daly, až na jeden, s tím jsem měla docela práci. Mám je taky zasazené tak aby jim kořeny něco stínilo. Mě fuchsie jdou i na plném slunci. A to mají být pouze stínomilky..... jen se tomu musí přizpůsobit zálivka a hnojení

      Vymazat
  4. Vendy, krásné květy. Fuchsie miluji, měla jsem jich taky soustu, ale nemám místo, kde by dobře přezimovaly...
    Na Častolovice se těším, tam to mám ráda.
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já je zimuju na půdě. To je jediné místo kam je můžu dát. Jen tedy je tam kolem 15 °C takže mi úplně na zimu neopadají ale i kvetou. Řeším to tak, že je před odnesením úplně ostříhám na krátko, a do jara akorát stihnou dorůst. A mezi tím je ještě několikrát ostříhám aby se rozkošatily.

      Vymazat
  5. Máš to vše moc hezky rozkvetlé. Klematisy jsem měla na zahradě už krásný vzrostly, ale jeden rok se přemnožili hryzci a sežrali mu kořeny a zašel. Přišli jsme na to pozdě a odsadit se ho už nepodařilo. Fu hsie nás nádherné. Jen bývají choulostivé na mšice, ale jsou to kytky krásné a vděčné. Hezky jsi je nafotila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Měla jsem jeden modrý, krásný, taky mi najednou zdechnul. Já na fuchsiích problém s mšicema nemám, spíš s molicema. Takže furt přes zimu stříkám.

      Vymazat
    2. To jsi tedy fakt šikovná. Já fuchsie pěstovat neumím. Ještě jsem si na velkém monitoru prohlížela ty Tvoje klematisy...Jsou naprosto výstavní a ten první květ je fakt úžasný. Je zvláštní, jak nám někdy květiny poskytnou různá překvapení. Tak Ti přeji, ať vše v pohodě přezimuje a příští rok ať Ti zase dělají květy všech květin jen a jen radost. Měj se moc hezky a děkuji za komentáře na mém blogu.

      Vymazat
    3. Já se fuchsiema zabejvám už 40 let. Takže jsem už tak nějak vypozorovala co a jak ;-). Co se mi zatím ještě nikdy nepodařilo, vypěstovat nějakou ze semínek, přitom plodů mají vždycky hafo. I já děkuju!

      Vymazat
  6. Klematis měla sousedka a krásný, fotívala jsem ty krásné květy. Jenže najednou zašel. Už ho neobnovila. Fuksie jsem mívala taky. Možná je zase obnovím. Ty jejich květy jsou nádherné.
    Bezva fotky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě baví na fuchsiích ta neskutečná variabilita květů a barevných kombinací. Jen mi letos nekvetla ta tříbarevná, tak doufám že to nebude zas trvat dalších deset let než znovu rozkvete.

      Vymazat
  7. Anonymní8/10/23 08:59

    Lezarts
    Krásné exempláře!
    Musím se přiznat, že mám podobné zkušenosti s plaménky.A když už konečně pro některé “chcípáčky” najdu místo a začnou kvést, tak trpí padlým a jiným houbovým onemocněním. Po letech úspěšně pěstovaných 8 fuchsií, jedna po druhé se odporoučely na kompost. Letos jedné krásné fuchsií velkokvěté jsem také neodolala, ale žádná sláva…
    Letošní léto jsem _ velkolepé truhlíky. Asi jim tu počasí nepřálo:-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já asi taky mám nějakou houbovou nákazu na té montaně. První květy jsou krásné, ale jak přibývají další květy jsou menší a menší a zdeformované. Padlí zatím! nemám. Jsem zvědavá na ten růžový jestli mu zůstanou takhle krásné velké květy. Na to jak přezimují ty dvě nové jsem taky zvědavá. Mám je poprvé zasazené v samozavlažovacích květináčích. Ještě si chci přesadit do něj tu modrobílou. Ta mi první zimu už přežila. S fuchsiema v truhlíkách jsem měla taky velké problémy, ale tam šlo o to bylo v době kdy jsem měla těch padesát odrůd a tak jsem měla v jednom zasazených šest různých odrůd krát sedm truhlíků a každá má většinou jiné nároky, jak mi psal renomovaný pěstitel. Měla jsem to rozdělené tak, že před barákem jsem měla všechny bílé a růžové odrůdy a na oknech na terasu všechny červené. Ty obecně prý snášejí slunce lépe. Nevím, mám většinu těch velkých a starých na terase na jih a jsou jak bílé, růžové tak červené a jdou taky....

      Vymazat
  8. Ani jedny kytičky na chalupě nemáme, takže jsem se ráda pokochala krásnými květy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, a přitom fuchsie patřili spolu s begóniemi a muškáty k těm babičkovskejm kytičkám na oknech......

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....