02 září 2023

Zatímco nám se .....

 


.... v reálu léto přehouplo do podzimu,
tady na blogu se nám přehoupne teprve jaro do léta. A my se vydáme na další výlet, tentokrát opět na Moravu. Rovnou do centra Hané a jednoho z nejdůležitějších měst českého království. Dokonce by se dalo říct, že města významem ve své době rovným Praze. Myslím že teď už je mnohým jasné, že jde o Olomouc. Dalo by se říct, že se pachatel vrátil po dvou letech a po dvou dnech na místo činu, protože to jsem tu byla poprvé a město si procházela. Ovšem nejdřív jsem stejně jak tenkrát zamířila do zdejšího rozária. To bylo totiž hlavním cílem. Kamarádka miluje růže a tak jsme volily datum naší návštěvy ve spojení s konáním každoročního Vyznání růžím. Oproti minulé návštěvě kdy se teprve vše připravovalo, tentokrát už bylo všechno jak má být. Venkovní aranžmá květin umístěná netradičně do jezírka, spousta stánků a hlavně možnost nakoupit si tu mnoho krásných květin, bylinek a samozřejmě i růží. Chodily jsme okolo a slintaly, protože jsme nemohly nic z toho využít jelikož jsme byly vlakem a měly před sebou celý den procházení městem. 
Dokonce se ukázalo, jak jsem minule při svém hledání botanické zahrady byla tak blízko a přece jsem se netrefila. Prostě já a mapy a já a navigace si  nesedneme. Za to kamarádka je v tomhle machr a bezpečně nás vedla správným směrem. Ve městě už jsem zase věděla já podle mé vizuální GPS kde jsme a kudy se kam vydat. Tentokrát jsem měla v plánu projít na Dolní náměstí a vyjít si na věž kostela sv. Mořice a rozhlédnout se kolem. Od sv. Mořice jsme zamířily ke katedrále sv. Václava a olomouckému hradu, kde jsme chtěly najít tzv. Krvavou pavlač vázající se k úmrtí posledního Přemyslovce Václava III. Další zastávkou bylo Klášterní Hradisko, nádherný komplex bývalého premonstrátského kláštera který už od roku 1802 slouží až dodnes jako vojenská nemocnice. Odsud jsme to po břehu řeky Moravy vzaly zpět, a jelikož nám do odjezdu vlaku zbývala necelá hodina ještě jsme si v klidu vychutnaly dobrou kávu a drink.
Uvidím jaká bude situace a podle toho by to vypadalo, že bych se tento rok mohla do Olomouce ještě jednou vrátit. I když tedy zrovna ne v příjemné záležitosti, ale opět na zdejší zubní kliniku na další zákrok.
Nafotila jsem opět mnoho z růží, kterých zde najdete stovky ale jelikož jsem se věnovala rozáriu už před dvěma lety tady na blogu, spíš vám ukážu i něco jiného  z něj a z botanické zahrady, z části její venkovní expozice ....

Ale jednu růži vám musím ukázat. Ta při mé návštěvě minule "nekvetla" dáli se to tak říct o květu který vlastně květem není. Jedná se o Zelenou růži čínských císařů, Rosa viridiflora. Není to žádná novinka jak by se mohlo zdát, ale růže stará známá již od 18. století z Číny. To co se jeví jako květ, jsou zmutované korunní lístky které se přeměnily v květní kalich. Na netu o této zvláštnosti najdete dost informací včetně nároků na pěstování


Kousek před předělem rozária a botanické kvetl Dřín japonský


Z rozária se do botanické dostanete po schodech vedoucích na bývalé šance. A tady na vás hned čeká velký záhon lilií. Moc jich nekvetlo, teprve začínaly


Máte různé možnosti kudy se dát, tu kterou jsme zvolily my, nás zavedla k trvalkám. A to přímo k pivoňkám. Ty pro změnu už byly většinou odkvetlé, ale pár květů zajímavých barev a tvarů se ještě našlo




I vlčí máky se tu najdou. A ne ledajaké



Nechyběly ani mé oblíbené okrasné česneky



Jezírko s lekníny lákalo k posezení


Ještě jeden zajímavý exponát který by jste asi zas tak úplně ve spojení s květinami nečekali byl k vidění hned u vchodu ....






Vše co se váže k růžím a expozicím v rozáriu najdete v galerii
Olomoucká botanická zahrada má i svou skleníkovou část, tam jsme se ale nešly podívat, to si nechám zase na příští návštěvu a navazuje i na známé výstaviště Flory Olomouc. Zároveň tvoří krásnou zelenou oázu s přilehlými sady. Příště vám ukáži jednu krásnou vilu, kterou mám už nafocenou z minulé návštěvy, jen jsem si říkala že by to možná ještě chtělo něco přifotit. To se zadařilo teď a tak vám tohle velmi příjemné místo ukáži ....

20 komentářů:

  1. Vendy, naprosto tě chápu, nejen v Olomouci, ale na každé výstavě růží a jiných květin se nemohu nabažit a fotím snad vše. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. přesně, nemusí to být jen růže. Všude kde je soustředěno víc květů jak pět se neznám!

      Vymazat
  2. Vendy, v botanické jsem byla s rodiči před...ani to snad nebudu počítat. Docela bych si to zopakovala.
    Děkuji za fotky a přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já tu olomouckou hledala už minule, a přitom jsem od ní byla jen ty schody nahoru..... Ale teď už vím co a jak a jestli tam pojedu na podzim tak se bude hodit návštěva skleníků.

      Vymazat
  3. Měly jste krásný výlet. Taky by se mi tam líbilo. V Olomouci jsem zatím nebyla.
    Pěknou neděli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já tam byla procházet městem teď podruhé. A to zdaleka ještě jsem neprošla všechny ty uličky kolem náměstí. Určitě bych si tam ještě další procházku střihla....

      Vymazat
  4. Vendy, krásné kytičkové fotky.

    OdpovědětVymazat
  5. To víš, tohle je něco pro mě! ;-)

    OdpovědětVymazat
  6. Moc krásné fotky,pivoňky jsou nádherné a brala bych to autíčko.Jenom kdyby mě někdo svezl.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No bylo moc krásné, i když v tomhle prostředí dost nezvyklé...

      Vymazat
  7. Měli jste moc hezký výlet a květiny sis viditelně užívala. Přeji Ti krásné další zářijové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to víš, co se týče kytek se opravdu vyblbnu

      Vymazat
  8. Jo, jo Olomouc. Město mého mládí a studií. Také se tam vždycky ráda vracím. A už se moc těším na podzimní Flóru. To se zase budu kochat v nádherných parcích kytičkama, klidem a příjemnou atmosférou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já uvidím jak na tom budu s financema protože by mě ten zubař měl stát 10 500 Kč. Jinak se nechám přeobjednat až na příští rok. Měla bych tam jet v půlce listopadu takže bych si ten park a botanickou taky střihla podzimní.

      Vymazat
  9. Pěkný výlet. Olomouc má co nabídnout v každé roční době. A květiny umí přitáhnout pozornost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda že je tam na co koukat, po městě i v botanické

      Vymazat
  10. Anonymní4/9/23 21:01

    Lezarts
    Jó kytky, žije moje gusto, bez nich mám v duši pusto…!!!😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V rozáriu už jsem byla, ale botanická je pro mě nová a ještě hodlám v jejím objevování pokračovat!

      Vymazat
  11. Anonymní8/9/23 14:53

    Vija
    Krásný a barevný výlet. Bylo na co koukat. Přeji prima dny. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To bylo, ale to je v Olomouci všude na co koukat ;-)

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....