17 září 2023

Jak jsem minule slíbila ....

 



.... tak činím. Ještě jednou vás zvu na dolní
část Horního náměstí abychom se tu porozhlédli co vše je tu k vidění. A myslím že toho je vcelku dost. Takže jdeme na to? .....



Opět prampouchy. O těchto stavebních prvcích jsem se dočetla, že nejčastěji se vyskytují v jedné řadě, občas ve dvou řadách nad sebou, výjimečně ve třech. To jsem zatím viděla opravdu jen v Olomouci


Socha patrona České země, sv. Václava na sloupu Nejsvětější Trojice


Hrozně moc se mi líbí deštníkové ulice. Je to krásné, barevné a optimistické. Některá města jako třeba Brno, Ostrava, a tuším že i České Budějovice a Praha (jak jsem kde zahlédla na blozích) už tuhle barevnou ale i hlavně v létě příjemnou podívanou nabízí. Olomouc se dala cestou trochu jinou. V ulici 28.října, jsou nainstalované duhové větrníčky připomínající květiny a pověst města jako města květin. Že jsou další nejfotografovanější součástí města asi není nutno dodávat





Z větrníčkové ulice jsme odbočily ke kostelu sv. Mořice kam jsme vystoupaly až nahoru na věž kvůli rozhledům na Olomouc ( každý z navštívených kostelů bude mít svůj vlastní článek) a pak pokračovaly dál ke sv. Václavu, sv. Gorazdu, Klášternímu Hradisku a na nádraží. A tak jsme cestou míjely tohle dnes už nikde neviděné logo. Musím říct že mě vrátilo o mnoho, mnoho let zpět když se nechodilo ke kadeřnici, ale do Hygie


A hned za Hygií si čerstvě ostříhaní můžete zaplatit let balónem


Ještě jedno ohlédnutí za Horním náměstím a radnicí


Krásný kandelábr. Slovo v češtině zdomácnělé, ale víte co vlastně znamená? Jako mnoho jiných slov v češtině pochází z němčiny (Kandelaber), původní význam je svícen, a označují se jím stojany pouličního osvětlení, většinou kovové, ale mohou být i z jiného materiálu, mnohdy krásně zdobené. Vyskytují se na ulicích nebo mostech. Nádherná ukázka kandelábrů je na Hradčanském náměstí a u kasáren HS na Pohořelci


Tenhle průchod mne zaujal už při první návštěvě jenže fotky nějak nevyšly. Tak jsem si ho nafotila znovu. No, vypadá trochu psychedelicky....



Jsme mimo město, na schodech komplexu v Klášterním Hradisku a díváme se na kostel Panny Marie Sněžné (tentokrát byl kvůli rekonstrukci uzavřen) a za ním na kostel sv. Michaela 


Nejen Praha má svou vltavskou náplavku. Tedy spíš náplavky jelikož jsou po obou březích Vltavy, ale i Olomouc má svou na břehu Moravy. Jen zatím asi není tak hojně využívaná .... škoda, prostor by byl a mohlo by to být místo stejně příjemné.


Tím se loučíme s městem samotným. Ale v Olomouci ještě zůstáváme protože se podíváme nejen nad ní, ale i pod ní ....

16 komentářů:

  1. Anonymní17/9/23 09:54

    Lezarts
    Olomouc má co nabídnout, oko potěší ta krása architektury!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Vendy, díky za další pokračování procházky po Olomouci.

    OdpovědětVymazat
  3. Deštníky nebo spíše vetrniky jsme viděli nyní ce středu. To Olomoucké nábřeží, neboli náplavka je celkem nová záležitost. Rozsáhlá rekonstrukce byla dokončena nedávno. Možná se svého "objeveni" teprve dočká. My jsme ve středu odpočívali doslova v leže v olomouckém rozáriu u vodoteysku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ono to je vidět že to je nově udělané, tak snad se to tam uchytí stejně jako v Praze. Jo, tam jsou perfektní místa na polehávání a zevlení kolem.

      Vymazat
  4. Vendy, moc ráda jsem se podívala. Místa na fotkách znám, ale ty větrníčky, ty tam na jaře nebyly. Taky se mi takhle naparáděné ulice moc líbí, na živo jsem ještě žádnou neviděla...
    Jo a kandelábr na Hradčanském náměstí a před Rudolfinem, to jsou mé zamilované objekty :o)
    Měj hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to kouzelný, je to barevný a optimistický a vydrží na to člověk čučet hodně dlouho.... no vidíš! Na Rudolfinum jsem zapomněla, že tam je taky parádní

      Vymazat
  5. Nádherné.Prampouchy slyším poprvé a díky tobě vím,co to slovo znamená.
    Podobný průchod jsem u někoho viděla.Ty větrníčky jsou nádherné.Vůbec bych netušila,že něco takového v Olomouci je.Hodně lákavé město.
    Měj hezký začátek nového týdne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem na ten název narazila zcela náhodou, když jsem hledala něco jiného. Do té doby jsem nevěděla jak se ten prvek jmenuje. Olomouc je lákavé město, ať už památkami nebo Florou...

      Vymazat
  6. Pomalu, abych se tam zase vydala, naposledy jsme si Olomouc s kamarádkou užily před dvěma lety.Byl to pěkný vlakovýlet a nikdy se to nedá za jeden den celé znova projít. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to měla taky po dvou letech a skoro i na den . Vlakem to mám půl hodiny....

      Vymazat
  7. Olomouc jsme měli v návrhu na letošní pobyt, ale nakonec jsme byli na jihu Čech,kde bylo také krásně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jó, tak to bych taky raději volila jih! Tam je to taková moje tajná velká láska.

      Vymazat
  8. Větrníčková ulice se mi líbí hodně. Ale ony se mi líbí hodně všechny fotky. Každé město má to svoje.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tom s tebou souhlasím, všude se něco najde. Jen nějak stále nemůžu najít něco co by mne poutalo tady ve Třebový :( .....

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....