13 září 2023

Dnes se trochu porozhlédneme .....

 


.... po Dolním náměstí. Jeho dvě dominanty tvoří 
barokní Morový sloup z roku 1724 a nejstarší z mnoha olomouckých kašen Neptunova. Na náměstí najdeme ještě jednu kašnu, v pořadí třetí a to kašnu Jupiterovu. Dále zde najdeme kostel kapucínů Zvěstování Panně Marii jenž je nejstarší a nejvýraznější stavbou Dolního náměstí. K němu patří i klášter. Dolní a Horní náměstí bylo původně propojeno mnohem užší ulicí jménem Kramářská než je dnes. Dnešní podoba pochází z přestavby náměstí v 16. a 17. století. Kolem celého náměstí jsou paláce a domy šlechticů a bohatých měšťanů byť mnohdy již přestavěných jejichž minulost dnes připomínají jen portály nebo domovní znamení. Řada domů má dodnes zachované buď původní interiéry nebo sklepení .... 

Neptunova kašna


Morový sloup


Kapucínský kostel. Jejich architektura je stejná po všech zemích Evropy


Pohled na věž radnice na Horním náměstí


Další pohled na Neptunovu fontánu


I tady jsme narazily na jednoho veterána. Tedy o něco mladšího než byl ten v rozáriu


A prošli jsme na dolní část Horního náměstí. Zde kraluje velká Arionova kašna s mnoha zajímavými detaily. Blíže jsem o ní i s fotografiemi psala při mé první návštěvě v Olomouci před dvěma lety


Jako vždy, musela jsem kamarádce zapózovat 😁


Kouzelné miniatury delfínů a želv




U budovy radnice stála velká písková socha


Nejznámější dominanta (po radnici) Horního náměstí, sloup Nejsvětější Trojice


Na Horním náměstí ještě zůstane v příštím příspěvku kdy se podíváme po jeho spodní části a vydáme se z něj dál po městě ....

13 komentářů:

  1. Tam je opravdu na co koukat.Kašny jsem už viděla a obdivovala u Hanky Kaleidoskop.
    Jsou moc krásné a morový sloup nádherný.Ovšem tvé šatičky se mi také moc líbí.
    Olomouc pro mě už padla definitivně,mladí jedou v pátek odpoledne s návratem v noci.
    Jede i vnuk,tak se budou v řízení střídat.Bude to přeci jen 500km.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já měla většinu olomouckých barokních kašen v článku z první návštěvy. Olomouc je městem kašen je jich tam opravdu hodně. Některé ale jsou schované v nádvořích biskupských paláců kde sídlí různé fakulty Palackého univerzity.

      Vymazat
    2. No z šatů vznikla ta sukně ;-). A ještě jednu mám, taky z letních šatů....

      Vymazat
  2. Vendy, moc povedené, ač Olomouc znám a byla jsem tam vícekrát ( a moc ráda ) stejně jsem tvým fotkám neodolala a zase se tam podívala. Některé záběry mi hodně připomněly, a písková socha? ty znám jen od mostu v Písku. Pac a husu Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Před dvěma lety tam taky žádná nebyla. Byla jsem docela překvapená. Ono tam je stále co objevovat

      Vymazat
  3. Parádní fotky! Moc ráda jsem se podívala, protože nevím, jestli někdy do Olomouce zavítám.
    Hezký den, Vendy!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě něco z ní uvidíš, a počítám že pokud tam pojedu na podzim, zase se vydám na další průzkum

      Vymazat
  4. Je to prostě město, které stojí za návštěvu. Krásné detaily, Vendy!
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ne jen jednu! Těch musí být rozhodně víc...

      Vymazat
  5. Olomouc je moc pěkné město, ráda jsem se prošla s tebou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dýchá z ní její předlouhá a bohatá historie. Včetně vraždy posledního Přemyslovce...

      Vymazat
  6. Ne nadarmo.je Olomouc nazyvana druhy Rim

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, tak to je pro mne novinka. V Římě jsem sice nebyla, ale možná že mají dost společného. Alespoň co se týče velikosti a výstavnosti arcibiskupských a biskupských paláců i kráse těch mnoha fontán kterými Olomouc oplývá

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....