04 července 2023

V minulém článku jsme se rozhlédli ....

 


.... po části skanzenu jménem Dřevěné městečko. 
Podívali jsme se do kostela, prošli kolem obchodu a poštovního úřadu, i kolem dalších dřevěných domů. Dnes se tedy do některých podíváme i dovnitř, tak jak vypadaly když se v nich v minulém a předminulém století žilo. Jak mají tyhle skanzenové domy, chalupy a chaloupky občas rozličné podoby podle míst odkud jsou zrovna přivezeny, vnitřní vybavení se většinou moc neliší ať jste ve skanzenu na Vysočině, středních Čechách nebo na Valašsku. V chalupách bohatších sedláků jsou světnice pohodlnější a vzdušnější, v chalupách obyčejných chalupníků jsou co do prostoru i vybavení mnohem méně komfortní ....
Tady žila asi rodina umělečtěji založená. Někdo rád maloval jiný hrál zase na basu






Tam kde se tkalo už tolik prostoru nebylo


U bohatších byla dobře vybavená i černá kuchyně




A někde byly hlavní chloubou sednice takové krásné hodiny




Tady pracoval mistr krejčí. Přes postel se dalo pár prken a hned tak vznikl prostorný krejčovský stůl ....


Tady už se žilo tak trochu " po městsku"


Příště se z města vypravíme na dědinu ....

24 komentářů:

  1. Anonymní4/7/23 11:00

    Lydie
    Máš opět moc hezké fotky.
    Ještě jsem se nedostala podívat na Tvou výstavu. Mám potíže s nohou, tak nikam nechodím - návštěvy lékaře ap., tak mě vozí syn autem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Buď v klidu. Je tam až do 3.9. takže máš ještě dva měsíce čas. I když ten první měsíc utekl jako voda....

      Vymazat
  2. Vendy, nahlížení do zařízených domečků mám moc ráda. Třeba i proto, že moje máma je z venkovské samoty a občas vykřikuju "jé to pamatuju od babičky..." ;-)). Zrovna nedávno jsem v replice zařízení bytu hlásného na věži viděla židli, co ji máme ještě pořád na chalupě na zápraží (je právě po babičce) a já na ní v létě občas snídám (pokud nedám přednost pohodlnějšímu křesílku ze zcela současného Jysku ;-)).
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky registruju v takových skanzenech kousky nábytku nebo věci který jsme měli třeba na chalupě nebo si je pamatuju že byly i na chatě nebo když jsme koupili tenhle barák.

      Vymazat
  3. A šlo to i bez televize a bez bazénu :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To určitě. Místo televize měli drbací lavičky na zápraží nebo náves, místo bazénů měli potoky s tůněmi nebo rybníky, a pak, makali od brzkého rána až do večera takže když skončili s prací s velkou radostí zalehli a spali.....

      Vymazat
  4. Vendy, krásné nahlédnutí do minulosti. Měj pohodové letní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám je ráda tahle nakouknutí k babičkám.... připomíná mi to moje dětství když jsme jezdili na chalupu a občas tam někdo míval takové vybavení. Zvlášť na jednom statku to vypadalo hodně podobně. Postel s naducanými duchnami s krajkovým přehozem na kterém seděla panenka s širokou háčkovanou sukní. Nebo kuchyň s ohromným dřevěným stolem na kterém se sušily domácí nudle....

      Vymazat
  5. Moc krásné,jak jsem psala už v minulém komentáři,líbilo se mi tam.A tak děkuji za připomenutí jedné hezké dovolené
    Měj hezké sváteční dny

    OdpovědětVymazat
  6. Ráda jsem nakoukla, Vendy!
    Děkuji a přeji hezký sváteční den. Helena

    OdpovědětVymazat
  7. Podobné komůrky jsem viděla v Krakonošově muzeu ve Vrchlabí, tam se mi líbilo moc :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ony jsou zhruba všechny ty skanzeny stejné. Dřív se bydlelo asi všude stejně. Jen rozdíl byl v tom, že někde byly roubené domy celé, někde jen z půlky, co bylo stejné tak to že ti bohatší si žili lépe a chudí hůře. A to se bohužel nikdy nezměnilo....

      Vymazat
  8. Moc ráda jsem se na Tvoje fotky podívala.
    Měj pěkný sváteční den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  9. Moc hezky jsi nás provedla vnitřkem chaloupky. Je tam plno věcí, které si z dětství pamatuji a měli jsme je i doma, například některé tvary židlí. Měj krásné letní dny Vendy a užij si je s rodinou v pohodě a hlavně ve zdraví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky ještě na půdě mám takové staré židle které jsou k vidění i ve skanzenech

      Vymazat
  10. Ian Dury7/7/23 19:45

    No tezky byl zivot nasich predku...jinak nez zay nas,kdy jsou zas jine problemy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty problémy byly, jsou a budou. Co je lidstvo lidstvem

      Vymazat
  11. Skvěle zdokumentované. Jedno z těch stavení v městečku patřilo rodině jednoho spolupracovníka.

    OdpovědětVymazat
  12. Aha, tak si tam může chodit jak domů ;-)

    OdpovědětVymazat
  13. Nábytek vesměs dřevěný a na posezení asi ne zrovna pohodlný, ale za to peřiny jsou opravdové duchny, do drsného podnebí ideální :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak thonetky jsou pohodlné, horší jsou ty židle s rovným sedákem a pravoúhlým opěradlem. Ty máme ještě na půdě a sedět na nich nebylo opravdu nic moc. Lavice člověk zná z hospody a tam se přece vydrželo dlouho ;-)

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....