06 července 2023

Na řadě je procházka ....

 


.... Valašskou dědinou. Vzhledem k tomu, že 
další cíl nás dvou byla i Jurkovičova rozhledna, a času nebylo nazbyt,  nevěnovaly jsme se úplně všem stavbám které v ní jsou. Ale podívat se do muzea, mlýna a juknout na kozla Vaška, který se klidně popásal na louce u jedné z chalup jsme musely. Stihly jsme to ale všechno naprosto v pohodě, žádný stres a krásně jsme se prošly. Dneska bude tedy zas o něco víc fotek. Ale nebojte, rozhledna bude mít svůj vlastní článek ....

Po cestě podél náhonu se dostanete do další části expozic, a to do té věnované řemeslům. Tam jsme však nešly, protože bylo potřeba zvlášť vstupné ....



Za to do muzea jsme nakoukly. Mám asi zvláštní geny, páč mne víc jak vystavené artefakty zaujal nesmírný bordel za nimi. Jestli to bylo schválně pro porovnání našich životů a životů našich předků, nebo si prostě někdo neuvědomil že to je přece jen vidět .... možná mi někdo z vás kdo tam byl řekne jak to ve skutečnosti je. Ale spíš se kloním k tomu protikladu. Bez čeho se my neobejdeme a co našim předkům vlastně vůbec nechybělo






Dřív se věřilo bibli, panu faráři a slovu božímu. Tohle všechno dnes vystřídaly sociální sítě. No přijde mi že to je prašť jako uhoď ....


Od muzea stoupáme k centru dědiny






Někde se pásla kravka, jinde husy ....









.... či už v úvodu zmiňovaný kozel Vašek, který měl parádní rohy





Do Pisy se jezdí za šikmou věží, do skanzenu zas můžete za šikmou zvoničkou 


Vahadlo u studny jak z maďarské pusty ....



Ryba bylo tajné znamení prvních křesťanů, označovalo místo kde se scházeli. Možná že i tenhle kámen s rybou kdysi označoval dům kde je modlitebna nebo kostel


A jsme u mlýna. Když jsem viděla že jsou otevřené dveře, řekla jsem si že se podívám dovnitř. Kamarádka mi říkala ať tam radši nelezu, aby mi nevynadal nějaký pan otec mlynář. Já na to že tam žádný ne... a on tam byl! A vypověděl nám všechno o historii mletí ve větrných mlýnech. Jen trochu nepochopil při vysvětlování která mouka je jaká mou poznámku na velmi známou repliku Zdeňka Svěráka  z filmu Na samotě u lesa o mouce dvounulce ... z čehož jsem usoudila že některé české, byť ikonické komedie, zde asi moc kořeny nezapustily ....







Dokonce mi pan otec i zapózoval



Už jsme tu měli vzpomínku na Pisu, maďarskou pustu a teď trocha inspirace Austrálií či Amerikou. Vodní čerpadla na větrný pohon. Žádný správný western se bez pohledu na nějaké nesměl obejít



Do skanzenu se instalovaly nejen chalupy původní, ale podle původních plánů se tu staví i nové. Jako třeba tahle venkovská škola


Na závěr malé nakouknutí do Rožnova. Jen by mne zajímalo, jestli to jsou ty rožnovské hodiny co smutně bijú ....


Tolik procházka po Valašské dědině. Z ní se přesuneme na Karlův kopec nad skanzenem, kde od roku 2012 stojí dřevěná rozhledna podle plánů architekta Dušana Jurkoviče

30 komentářů:

  1. Ve skanzenu jsem byl jednou strašně dávno. Ale zrovna o víkendu jsem viděl Kachyňův film Hanele (natočený podle knihy Ivana Olbrachta O smutných očích Hany Karadžičové, o kterém jsem psal nedávno na blogu), jehož scény z Podkarpatské Rusi se točily právě v Rožnově. Jen tak mimochodem, docela dobrý dojem jsem měl kdysi z Múzea oravské dediny v Zuberci pod hlavním hřebenem Roháčů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se domnívám že zde bylo natáčeno mnohem víc filmů. Stejně tak na Veselém Kopci. Ono se filmařům asi těžko už dneska pro kulisy filmů z dob počátku 20. století o životě na vsi hledá jinde než právě ve skanzenech.

      Vymazat
  2. Parádní skanzen! Já tam byl tak dávno, že už si nepamatuji téměř nic. Záběry s vodou jsou parádní. Dýchá z toho minulost, a to já rád.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ony všechny skanzeny mají své kouzlo, byť ve finále je to zhruba ve všech stejné....

      Vymazat
  3. Vendy zdravím. Já mám moc ráda všechny skanzeny tak jsem si to u Tebe užila ! Měj se dobře, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě taky baví, jen jsem prostě měla k tomuhle skanzenu asi moc přehnaná očekávání, nějak jsem si ho představovala trochu jinak. Mimo město, ne ve městě. Prostě mám zažitý ten hlinecký.

      Vymazat
  4. Krásná dědinka.Je to už jiný svět,ale mně příjemný.Tu zvoničku a větrné mlýny mám také na blogu.Líbily se mi už tenkrát.
    Vendy,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
  5. Procházka nádherná, Vendy, ale ta sbírka za exponáty, to je tedy síla...
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No trochu mne to překvapilo, to ano. Ale víc se kloním k tomu že to je záměr aby se poukázalo co vlastně balastu v životech máme my oproti našim předkům. Jasně doba pokročila, ale pravdou je, že jsme se dostali na určitou křižovatku kdy jsme stále výrobci tlačeni k nákupům nových a nových věcí které mnohdy ani vůbec nepotřebujeme. Navíc díky situaci na Ukrajině a nepředvídatelnosti kroků Ruska se může dost dobře stát, že budeme nakonec vděční když budeme mít takové odrátované hrnky po babičce nebo prababičce. A vůbec do nich mít co dát. Nechci malovat čerta na zeď, jenže díky globalizaci lze půl světa velmi rozkývat jedním nesmyslným krokem. Což se už rok ukazuje....

      Vymazat
  6. Vendy, Rožnov je od nás co by kamenem dohodil, zrovna minulý týden jsme tam byly s kamarádkou na oběd. Když byly děti malé, jezdili jsme tam každé prázdniny do skanzenu. Mám to tam ráda, do dřevěného městečka jsem jezdila už jako malá, ale vesnička byla až později. Vzpomínám si jak jsme tam byly s kamarádkou to nám bylo asi 17 roků, vesnička se teprve dělala, neplatilo se tam ještě, nějaký pán nás tam sprdnul, že mu šlapeme trávu. 🥰

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jsme tak koukaly po těch chalupách, přišlo nám, že tam tu a tam někdo bydlí. Z komínu se kouřilo. A mezi nimi se občas pohyboval někdo kdo nebyl návštěvník, protože do nich zašel a už nevyšel.

      Vymazat
    2. Máš pravdu, musí se tam někdo starat o zvířata, zahrádky a políčka, tak tam i bydlí. Hned bych se tam nastěhovala🥰

      Vymazat
    3. No nevím jestli by to zrovna byl můj sen. Jo přes léto jako chalupa možná....

      Vymazat
  7. Skanzen je nádherný. Škoda, že od nás tak daleko. Dříve se mlela mouka jen jedna, vzpomínala na to maminka, proto asi mlynář nereagoval. Ten typ mlýna je zajímavý tím, že je otočný a natáčel se lopatkami podle směru větru. Podobné dva můžeme vidět kousek od nás v Německu. Hezky jsi nám vše ve skanzenu přiblížila a těším se na rozhlednu. Hezký víkend ti přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak oni to tam měli rozdělené na otruby, krupici a normální mouku, tedy bez rozlišení jestli hladká, hrubá nebo polohrubá. Samozřejmě mne prostě nemohla nenapadnout ta replika :D Jo jo. to nám taky říkal. Že se buď otáčel celý mlýn, nebo jen vrch s lopatkami případně se na lopatkách natahovala plachta a tím se regulovala rychlost otáčení

      Vymazat
  8. Takový hezký návrat do starých časů jsi nám přiblížila. Fotky jsem si užila. Přeci jenom mám toto místo tak trochu z ruky.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak od nás to jsou taky skoro tři hodiny cesty, takže taky nic moc blízko.

      Vymazat
  9. Mlýn je parádní. Tyhle staré technické věci mám rád.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jo, jsou super. Hrozně mě mrzí že jsem nestihla úžasný větrný mlýn v Retzu. Přijeli jsme tam chvilku po zavíračce. Ten byl zděný a měl otáčecí jen vrch s lopatkami. A evidentně druhý který stál vedle byl předělaný na bydlení.

      Vymazat
  10. Ian Dury7/7/23 16:25

    Jo roznovsky skanzen je klasika,b jsem.tam dvakrat
    ..Pekny je i Lolabdky skanzen b Prerove u Nymbirka a skanzen v Kourimi, ktery mel zachranit stavby ue Zelivske prehrady, ale je zameren na celr Cechy

    .Skoda, ze nekolikrat vyhorel prazsky skanzen Repora ve Stodulkach,szredoveky, kde se take nstacely filmy a po poslednim.pozaru uz nebyl ob oven

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Řeporu postavili když už jsme byli odstěhovaní takže jsem jí bohužel šanci vidět neměla. Vím že je u Nasavrk keltský skanzen a ty ostatní popsané jsem nějak míjela.

      Vymazat
  11. Krásné toulání! Moc se mi líbí spojení moderních výdobytků s předměty denní potřeby našich předků, jednoho to donutí přemýšlet...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak trochu ano. I když si nemyslím že by si z toho někdo něco odnesl. Rozhodně ne generace která má od prvního roku života v packách tablety a mobily....

      Vymazat
  12. Když chce jet Michal na nějaké Rožnovské slavnosti, tak jedu také,ale ve městě ho opustím a raději se jdu projít dědinou,i když se tam platí vstupné. V každé roční době má jiný ráz. Pořídila jsi pěkné fotky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím že takový podzim tam musí být nádherný. Zvlášť když tam jsou z valné části listnáče....

      Vymazat
  13. V Rožnově jsme ještě nebyli, takže jsem se ráda prošla s tebou. Mám skanzeny ráda.

    OdpovědětVymazat
  14. Dýchají z toho staré zašlé časy, jen ta klávesnice a notebook tam působí nepatřičně :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vypadá to tak, nicméně svůj účel to má. Dokumentuje to, že i když jsme teď se světem propojení, tak naši předci byli mnohem víc i přes tu dřinu spolu spojení a možná i šťastnější.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....