08 července 2023

Myslím si, že když ....

 


.... že když se v roce 2012 stavěla v rožnovském
skanzenu rozhledna podle víc jak sto let starých plánů architekta Dušana Samo Jurkoviče nikdo si nedokázal asi představit, že o dva roky později se ukáže že to byla generálka na mnohem větší stavbu. Obnovu vyhořelého Libušína na Pustevnách. Obě stavby se stavěly stejně jak se stavělo před těmi sty lety, používaly se stejné postupy u všech prací. Od klempířských přes kovářské po tesařské.
Z Jurkovičovi rozhledny je možné vidět Vigantice, Hážovice, Tylovice, Kramolišov, centrum Rožnova s kopcem Hradisko, městské části Rožnova, obce v západní části Rožnovské brázdy či masív Radhoště ....

K rozhledně se dostanete buď z areálu Valašské dědiny nebo cestou lesoparkem od parkoviště autobusů u skanzenu. Ačkoli z rozhledny je vidět i velká část skanzenu, když tam jste tak jí nevidíte. Pohled na ní se otevře až těsně před ní




Centrum Rožnova a vrchol Hradisko









Touto zajímavou a krásnou stavbou se rozloučíme s Valašským muzeem v přírodě a přesuneme se o něco výš a to na další ikonické místo a tím jsou Pustevny 

16 komentářů:

  1. Mám na stránkách i video,jak se rozhledna stavěla. A jestli píšeš, že je rozhledn i smerem na Vigantice a podobně, tak muselo být vykaceno zase pár stromů, protože původně byl pohled jen na část Rožnova. O kácení stromů se vedly dlouhé dopady.Mela bych se tam zase někdy vypravit. Díky za hezkou reportáž.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já viděla v telce nějaké dokumenty. O těch Viganticích a ostatních vsích je psáno přímo na stránkách muzea v kapitole o rozhledně. A jelikož to tam neznám nemůžu posoudit co zmizelo nebo ne.

      Vymazat
  2. Rozhledna je úžasná, stejně jako všechny Jurkovičovy stavby. Škoda, že je to tam od nás tak daleko. Jsou místa, která bych ráda navštívila, ale jak není auto, tak jsou možnosti dost omezené, protože všude se veřejnou dopravou od nás cestovat nedá. Tady by to bylo na ubytování a jeden den tam...a pak počítat zase s celým dalším dnem na cestu domů. Ráda jsem se podívala u Tebe. Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to mám stejně, takže jsem ráda za každou takovou příležitost kdy se nemusím starat o dopravu.

      Vymazat
  3. Přiznám se, že o této rozhledně jsem nevěděla. Ale my byli v Beskydech jednou (a jen týden), tak není divu.
    Hzeký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já o ní věděla, ostatně když se začala stavět byla to velká sláva.

      Vymazat
  4. Anonymní9/7/23 07:53

    Lezarts

    Pouze mohu dodat, že to byly krásné reportáže z krásných míst a lákavá pozvánka!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuji. Ráda inspiruju druhé stejně se jako u druhých inspiruji já ....

      Vymazat
  5. Je to krásná rozhledna. Pro mne trochu z ruky. Ale něco z Jurkovičových staveb mám celem blízko v Novém Městě n.Metují - Peklo, zámek.
    Moc pěkné fotky.
    Měj klidnou pohodovou neděli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když na ní koukáš tak bys neřekla že je teprve jedenáct let stará. Vypadá jak z těch více sto let. On toho moc Jurkovič nepostavil, vlastně Pustevny, nějaké lázeňské domy v Luhačovicích a jak říkáš v tom Novém Městě. Jinak pořádně už nevím

      Vymazat
  6. Na mě je Jurkovič moc zdobný. Hezké to je, to ano, ale za srdce mě to nechytá :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Popravdě můj šálek kávy to taky není. Právě pro tu nadbytečnou barevnost. Chápu že to bylo v plánu v období kdy se vlastenčilo horem dolem a vznikaly takovéhle stavby coby připomínka vesnického života s jeho barvitým koloritem

      Vymazat
  7. Zajímavá rozhledna,na mě také moc zdobivá,ale tam se hodí.Když jsme byli my ve skanzenu teprve se budovala.
    Měj hezké léto

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mám raději rozhledny a stavby vůbec méně barevné a zdobné.... Ale jak říkáš, k tomu skanzenu se to hodí. Ale je to krásná ukázka toho jak se i po století jsou schopní řemeslníci kteří to dokáží postavit starými technikami

      Vymazat
  8. Rozhledna je unikátní, jen bych měl obavy, že časem se rozpadne, zvláště když tam snad nejsou použity žádné hřebíky.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....