01 května 2023

Máme tu máj ....

 


.... lásky čas (pro ty kdo na ní věří, kdo jí hledají 
nebo mají to štěstí že jí našli) a měsíc kdy příroda vybuchuje gejzíry barev rozkvétajících květin, keřů a stromů, a vzduchem se linou všechny možné krásné vůně. Ptactvo nebeské se od rozbřesku předhání v tom kdo začne dřív řvát před oknem aby vám dalo najevo že už je přece jen čas vstát, lhostejno že je třeba teprve půl čtvrté a vy vstávat vlastně vůbec nemusíte. První den pátého měsíce který je zasvěcený polibkům pod rozkvetlými stromy. Když je kde a s kým. Začíná pro mne ten asi nejhezčí měsíc v roce, kdy si budu rvát hrb na zahradě abych vysvobozovala kytky s dusivého objetí plevele a rejdila sekačkou mezi kapkami májového deštíku, který se ovšem spouští vždy když to není potřeba. Jestli je na krásu netuším, já jsem akorát vždy po něm silně zakyslá osoba protože tuším, že zas budu muset bůhví na kolik dní odejít od rozdělané práce na zahradě.
Jenže zatím je všechno zalité sluncem, namožená šlacha po noci ve stahovacím obvazu zatím poslouchá a tak můžu vesele vyrazit na zahradu ostříhat co je ostříhat třeba, a zasít co je třeba zasít. Ať žije náš milovaný květen! .....


A co se týče těch rozkvetlých stromů, líbat se prý má hlavně pod třešní, že prý to má nějaké magické účinky. Nevím, nemám po ruce po skácení jediného takového podobného stromu žádnou po ruce a nemám hlavně s kým .... Ale vám teď vysypu plný pytel třešňových i jiných květů jako inspiraci. Když jsem odjížděla na chatu, začínaly tady kvést špendlíky (správně myrobalány) a slivoně. Vzhledem k tomu že jsme ve stejné nadmořské výšce, uklidňovala jsem se tím, že je stihnu fotit na chatě. Až do Prahy mne provázela cesta krajinou plnou bílých koulí a já se těšila jak hned po splnění základních úkonů (nakoupit zásoby, dát si kafe, zatopit a vyhnat všechny brebery v zimě tam usídlené) vyrazím fotit. Jenže .... nebylo co. všechno bylo odkvetlé. Jen pár posledních mohykánů se tetelilo na větvi v obavách z trošku silnějšího závanu větru který by je mohl rozfoukat na všechny strany


Za to třešně se zdárně teprve v pátek ke kvetení chystaly


Ovšem v sobotu už se osmělily o dost víc


Jen ptáčnice těch květů tolik neměly







Přechod mezi prosluněnou sobotou a umolousanou, lehce navlhlou nedělí mě zastihl ve Stromovce kam jsme s Padesátkou došly z výstavy Ondřeje Sekory ve vile generála Pellé. Tady mne zaujala růžová střemcha. Po zahradách je občas vídám, ale tady jsou jen ty klasické bílé. Barva taková nebo onaká, ale vůně stejná ....
 

A máme tu upršené a studené pondělí kdy jsem se nakonec rozhodla ke zpáteční cestě domů už v úterý dopoledne, protože sedět a ládovat do kamen dřevo kterého mám už poskrovnu a čučet z okna na provazy deště mne nelákalo






Když nastal čas návratu, byla třešeň už obalená květy. Ale nemusím si rozhodně dělat starost co s takovou nadúrodou. Nebude. Všechny včely byly evidentně někde na dovolené v teplých krajích, protože na stromě nebyla vidět jedna jediná pilná včelka. A kdyby přece jen, tak kosové se postarají velmi promptně o to, aby mi nezbylo ani na plech bublaniny



A jelikož sakury jsou také třešeň i ony tu mají své místo. Když jsem začala chodit na rehabky, tak se pyšnily jen několika málo květy ...



Za to ohromný myrobalán hned vedle polikliniky kvetl jak o závod




Když jsem šla s poslední rehabilitace kvetly už oba stromky naplno






Tak, tolik k inspiraci a vy se honem pokud jste to ještě neudělali vydejte hledat nějaký rozkvetlý magický strom a líbejte se do aleluja.... já jdu cpát do země hrášek 😉


22 komentářů:

  1. Vendy, to jsou krásná kvítka, radost pohledět ! Tak ať se Ti kolchozničeni daří, pozdravuju. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono by se i dařilo, ale je nějaké dost bolestivé. Vůbec z toho nemám radost a bojím se co mě zas čeká.

      Vymazat
  2. Pořídila jsi nádherné rozkvetlé fotografie.Sakury jsou u nás v jedné ulici po obou stranách,když kvetou je celá růžová.Už ale odkvetly.My máme pod okny tři plané třešně a byl tam dnes občas nával.Hlavně mladí.
    Měj se hezky a buď opatrná na ruku

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady jsou ve městě v parčíku před gymplem. Krásné stromy. A jednu máme dokonce i tu na vsi. ;-)

      Vymazat
  3. Mám ráda tento čas, kdy všechno kvete, bzukot včel a čmeláků. Hezky jsi ty květy nafotila.
    Přeji ti krásný měsíc máj.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono kvete, kvete, ale ten bzukot nějak chybí. Je zima a včelky jsou nějaké zatuhlé. Lítá jich minimum.

      Vymazat
  4. Vendy, my už máme třešeň odkvetlou, u nás se ještě nikdo nikdy pod rozkvetlou třešní nemohl na 1. máje políbit. Ale kvete hrušeň. Krásná fotky, ostatně jako vždy. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ona to nemusí být jen třešeň, prostě rozkvetlý strom. Takže klidně i ta hruška, Hlavní je že je s kým....

      Vymazat
  5. Vendy, děkuji za krásně rozkvetlý příspěvek a trochu závidím tu Pellé vilu - kolem jsem kroužila několikrát, ale uvnitř jsem ještě nebyla...
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak je to vila jako každá jiná. Dvě patra místností a chodeb a půda. Toť vše. Sekorovi obrázky jsou specifikum stejně jako Ladovi, i když Sekoru mám o něco raději než Ladu. Ale je to výstava hlavně pro děti a pak pro ty kteří si chtějí připomenout dětství.

      Vymazat
  6. Tady u nás to trvá déle než se stromy obalí nadýchanou nádherou, ale už ten čas přichází.
    Krásně se na Tvoje fotky dívá.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono záleží na odrůdě. Copak třešně a ostatní slivoňovité kvetou zhruba vždy stejně, ale u sakur je několik odrůd a tak třeba ty které jsem fotila kvetou ještě dřív než ta klasická " cukrová vata". Ty ještě nekvetly ani tady ani na Mníšku. U nás je to taky dost opožděné, na Mníšku je to přeci jen o chlup teplejší díky teplu které se do krajiny vyzařuje z Prahy která není zas tak daleko. Ale ani tam ještě nekvetly.

      Vymazat
  7. Krásné fotky. Budu muset tak začít trénovat focení detailů :).
    Jinak pro mne je přelom dubna a května doba pylové alergie v rozpuku (a doba, kdy se líp cítím v práci než doma nebo na chatě, protože v centru Prahy je pylu přece jen míň)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co se týče alergie tak dcera se zeťákem taky trpěj. Já spíš trpím na té zahradě ;-)

      Vymazat
  8. V Dobřichovicích jsem objevil strom, který má tři čtvrtiny větví bíle třešňových a čtvrtinu růžově sakurových. Přitom je strom součástí růžové sakurové řady, takže je důvodné podezření, že byl na začátku rovněž čistou sakurou a postupně se proměňuje v třešeň :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvůj odhad je zcela správný! Sakury se roubují na podnož třešně. Občas se stane, že prostě příroda je silnější než člověk a začne se prosazovat ta původní třešeň. Pokud se včas neodstraní ta první větev která se prosadí, tak za chvíli ten strom zplaní a je z něj třešeň. Jen nebude mít asi žádné velké výnosy, ani velké plody, většinou jsou to ty malé ptáčnice

      Vymazat
  9. Pučení květů je radost fotit.
    A nedá se tomu odolat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nedá, to je fakt. Spíš se musím držet na uzdě abych nefotila a nefotila a.....

      Vymazat
  10. Máme máj mně připomnělo jednu docela pěknou píseň Věry Špinarové https://www.youtube.com/watch?v=SbWH71RZbJc.

    OdpovědětVymazat
  11. Odkaz mi bohužel nejde ....

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....