28 prosince 2022

Dnešní procházka ....

 


.... bude jen taková lehká odpočinková, aby 
jste se před tou další adventní moc neunavili. Ta bude poněkud náročnější na délku. Před adventem i během něj jsem měla pár pochůzek ve městě a při jedné jsem  cestou autobusem zaslechla, jak si ženské povídaly o tom že v KC je výstava kostýmů z českých pohádek. To byla výzva a jelikož okolo KC jsem stejně měla cestu, řekla jsem že to obhlédnu. Výstavní síň v KC je malá, takže se nedalo čekat že by tu bylo narváno exponáty. Ale popravdě mohlo jich asi být i víc. Abych nebyla nespravedlivá, pravdou je, že velkou část zabíral pohyblivý betlém. Byla jsem jediným návštěvníkem a tak jsme měly čas si s paní která hlídala popovídat a taky mi nakonec spustila i betlém ....


Začneme od té nejstarší, a tou je Byl jednou jeden král z roku 1954. Z ní tu je královský plášť pana Wericha a jedny ze šatů princezen Drahomíry (Irena Kačírková) Zpěvanky (Stella Májová) a Marušky (Milen Dvorská) na fotce je totiž mají všechny tři, takže nelze říct které zrovna které herečce přináležely



Teď jsme se trochu posunuli v čase a to do roku 2014 do pro mne tedy na duo Svěrák + Svěrák hodně nepovedené pohádky Tři bratři. 
Kostýmy patřili Vojtovi Dykovi a zřejmě Zuzaně Norisové. 


O rok starší (2015) je pohádka Sedmero krkavců, ani nevím jestli jsem jí viděla, asi ano, ale nějak se mi vykouřila z hlavy. Kostýmy patří královně Sabiny Remundové a odhaduji Bohdance Marty Issové




Teď skočíme zpět v čase do roku 1978 a pohádky Princ a Večernice. Tady se nelze v majitelích kostýmů mýlit. Večernice (přeštíhlounká Libuše Šafránková) a princ Velen (Juraj Ďurdiak) 


Jen zase rok (1973) dělí od sebe Prince a Večernici od nejoblíbenější pohádky Tři oříšky pro Popelku. Takže tu máme plesové šaty Libušky Šafránkové. Zaujal mne tenhle detail. Ta ozdoba je z vyšívacích bavlnek. Pikantní na tom je, že Perlovku vyráběla Perla Česká Třebová. Takže je vcelku možné, že se po letech vrátila na místo zrodu....


Kostýmů bylo zřejmě ušito víc, protože ten samý je možné vidět i na zámku Moritzburg kde je každý rok přes zimu expozice věnovaná natáčení Popelky i s kostýmy. A tenhle tam je vystaven také. A jak víme, z fyzikálního hlediska nemůže jedna věc být na dvou místech zároveň


A teď otázka za milión. Pamatujete si jakou barvu měly šaty princezny Krasomily a krále Miroslava? Kdo si není jistý jakou, dělá dobře. Ani to totiž nemohl vědět, neb pohádka byla černobílá....


.... nicméně kostýmy se samozřejmě šily z barevných látek. Takže až zas budete někdy na pohádku koukat, tak budete vědět, že Krasomila (Alena Vránová) a Miroslav (Vladimír Ráž) měli šaty žluté a vínové se zlatým potiskem 


Nakonec kostýmové přehlídky si nechávám mou z nejoblíbenějších S čerty nejsou žerty z roku 1984. Roztomilý Ondřej Vetchý jako čert Vraník / Janek, charizmatický až na půdu Vladimír Dlouhý jako Petr Máchal, hříšnice Dorota Máchalová (Jaroslava Kretschmerová) a jemná princezna Adélka (Monika Pelcová). A šaty posledních dvou jmenovaných si můžete prohlédnout



A o čem že jsme si s paní povídaly? O tom, jak všechny herečky byly štíhlounké, tedy až na Sabinu Remundovou. Všechny kostýmy měly v pase cca 60 cm. A když jsme je prohlížely, nebyly nikde zabrané, ne, byly tak jak byly pro daný film ušity. Je pravda, že kamera ať televizní nebo filmová má nemilou vlastnost a to, že přidává opticky herečkám až 7 kilo navíc. Ale stejně.....

Ještě vám chci ukázat i ten betlém. Je velký a hezký.  A má spoustu pohyblivých figurek.




Pro lepší pohled stačí kliknout na videu pro režim celé obrazovky v pravém dolním rohu


A ještě jeden obrázek ze zasněžené Třebové. Jediný který se mi podařilo ještě chytit než to šlo všechno dolů....




24 komentářů:

  1. Vendy, měla jsi to krásné vzpomínání na české pohádky. I ten betlém je moc pěkný. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc toho sice k ukázce nebylo, ale i tak to bylo hezké....

      Vymazat
  2. Nádherná výstava.Ta by mě hodně bavila.Už jako holka jsem si vždy přála obléknout si šaty nějaké princezny a jak je vidím,chtěla bych to pořád.
    Betlém je také moc krásný.V tomhle počasí je nejlepší chodit někde po výstavách.Jestli u nás nějaká vůbec je.
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tuhle touhu mám pořád. nemusí být princeznovské, ale z období baroka rokoka nebo secese .... těšila jsem se, že tuhle možnost budu mít na Moritzburgu, přímo do kostýmu z natáčení Popelky, ale byl tak velký zájem, že bych nestihla prohlídku samotného zámku. Já spíš nikam vůbec nevylejzám, když byl sníh nebo to klouzalo tak jsem byla přibitá doma, nesmím spadnout abych si neudělala něco s tím novým kloubem, tak to raději nepokouším....

      Vymazat
  3. Vendy, to sis užila výstavu, když tě baví koukat na pohádky, já jsem byla naposledy na výstavě šatů z pohádky s vnučkami v Telči na zámku.A také v tom tebou zmiňovaném Moritzburku.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jako zmlsané Moritzburgem mi tohle přišlo opravdu strašně málo, ale aspoň že to ....

      Vymazat
    2. Vendy, já víc než na šaty jsem vždy hodně zvědavá, kde se jaký film točil, na jakém zámku nebo hradu, v jakém městě nebo vesnici a mám radost, když to poznám už při filmu.Ale díky tomu, že si filmaři dokáží leccos upravit, není to vždy snadné. Jiřina z N.

      Vymazat
    3. To je fakt, taky mne to zajímá. Mnohá místa poznávám i z vlastních návštěv. Mě by asi děsně bavilo ty lokace vyhledávat. Jezdit se scénářem po republice a hledat....

      Vymazat
  4. Já jsem si užila výstavu kostýmů před lety v Telči na zámku, kde byly kostýmy z filmu Pyšná princezna. Můj otec tam hrál člena hradní stráže a tak je tato pohádka pro mě i vzpomínková...Jinak princezna Krasomila tam měla ty šaty asi troje, ale barevnost kostýmů si už nepamatuji. Film je černobílá klasika, což je fajn. Byl mi 1 rok, když se v Telči pohádka natáčela.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak teď aspoň vidíš jaké ty šaty měly barvu. Tyhle jsou ze scén kdy jsou s Miroslavem na útěku. Je fakt že to člověku nějak nedojde v té záplavě barevných pohádek že tahle je čb. Nebo to docvakne až když takhle vidí ten kostým v reálu

      Vymazat
  5. Lydie
    Pěkně jsi pro nás nafotila výstavu. Dík.

    OdpovědětVymazat
  6. Tato výstava by mne určitě bavila. Já naposledy viděla kostýmy z filmu Babička s L.Šafránkovou v muzeu v České Skalici.
    Měj pohodový den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono název výstava je pro těch pár kostýmů asi moc, spíš by se to dalo nazvat představením několik kostýmů .... je velká výstava o Libuši Šafránkové ve Strahovském klášteře, takž i tam budou určitě některé kostýmy.

      Vymazat
  7. Ráda jsem se podívala na kostýmy i na betlém. Ráno jsem byla ve Strahovském klášteře, moc milé to bylo.
    Vendy, přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To si myslím, takové výstavy bývají zajímavé.

      Vymazat
  8. "...jak víme, z fyzikálního hlediska nemůže jedna věc být na dvou místech zároveň." No, tohle tvrzení bych úplně nepodepsal- Když vezmu v potaz základy kvantové teorie, řekl bych, že hmota se může vyskytovat zároveň na různých místech s různou pravděpodobností. Otázkou je, jak veliká musí ta pravděpodobnost být, aby byly šaty dobře vidět :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano pane profesore, máte pravdu! :D .... tak až do kvantové teorie jsem se tedy pouštět nechtěla! Ale vzhledem k tomu, že na tom Moritzburgu je ten kostým ve stejné velikosti a stejného nijak nedeformovaného vzhledu, usuzuji že bylo ušito kostýmů víc pro případ že by se něco s jedním při natáčení stalo.

      Vymazat
  9. Zajímavá výstava a betlém se mi líbí moc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono než výstava to bylo takové ohlédnutí za kostýmní složkou pohádek.

      Vymazat
  10. Pekne fotky ..Loni jsem.byl na "pohadkove"vystave v Ceske televizi, interaktivni, deti si mohli vse osahat..Jinak dobre, takhle vsechny pohadky po kupe...Jinak mne se pohadka Tri bratri libila...ale to je samozrejme vec vkusu kazdeho..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tam jsme chtěli vloni jet s dcerou a vnučkou když jsme byly na chatě, nakonec jsme místo toho jely domů, protože malá to nedávala na chatě kvůli astmatu. Takže se nekonala ani výstava což silně oplakala. Jo, každý má jiný vkus a tak to má být.

      Vymazat
  11. Betlém je skvostný, těch detailů je tam jako na Bruegelových obrazech.
    Podle názvů pohádek tam snad nechybělo nic důležitého, i když já ty pohádky znám opravdu hlavně jen podle názvů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono určitě asi byly další betlémy i v městském muzeu, ale to už jsem měla mimo cestu. Tak byly tam kostýmy z těch notoricky známých pohádek. Ono víc by se tam toho nevešlo, ten prostor je hodně malý

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....