11 listopadu 2022

Neberte to tak ....


.... že jsem nějakej frfňa co se mu furt
něco nelíbí. Ale na těch mnoha zájezdech co jsem už byla se najdou i určitá hluchá místa, kde zastávky deklarované cestovkou jsou úplně zbytečné nic nepřinášející. Možná že kdyby se nekonaly, měl by člověk víc času na projití si toho co je mnohem zajímavější a nemusel by s prohlídkami kvaltovat a přijít tak i o podstatně hezčí věci. Příkladem je třeba ona zastávka na návsi v Hrusicích ze zájezdu na Konopiště. Nikde nic zajímavého, a to co by zajímavého bylo, tedy návštěva muzea Josefa Lady se nekoná. Místo toho koukáte na dvě pomalované hospody. O to déle si člověk mohl užívat procházku v zahradách zámku. Další pro mne úplně zbytečnou zastávkou je hráz Otmuchowského jezera. To je spolu s Niským jezerem součástí rekreační oblasti, která vznikla na Kladské Nise. Obě jsou jezera umělá, vznikla jako nádrže které měli zabránit Kladské Nise v rozlévání vody v místech kde přechází pohraniční hory do Slezské roviny. Obě mají plochu plus mínus kolem 20 km2 a nabízejí možnosti vodní rekreace nebo rybolovu. Tedy pro mne by to asi nebylo, protože ta rozlehlá plocha s absencí lesů a travnatých ploch kolem by mne nebavila. U Otmuchowského jezera najdete jen něco málo v okolí kempu na protilehlé straně od hráze. Hráz okolo je kamená, nevlídná a nahoře na ní je travnatá cesta. Fouká tu dost vítr, takže je to ideální místo pro plachtění, ale že bych to vítala jako nejachtista.... no co mám říkat, nenadchlo mě to a tak ani moc nechápu proč se tu tedy dělá zastávka která se skládá z vyšlapání schodů dolů na hráz, z dvaceti minutového zírání na hladinu a zas se jede dál. Ani si dát cokoli k jídlu z čerstvých ryb co zde nabízí stánek člověk nemá šanci. Možná za sluníčka a tepla to tu je příjemnější, ale moje vysněná dovolená tady by to rozhodně nebyla ....

Vyfotit kvůli rozloze jezera tu nic zajímavého není, a když scházíte k vodě dolů, musíte si dávat velký pozor v čem šlapete. Jednoduše by se to dalo shrnout do slov hlavy, střeva a tu a tam křídlo racka. Protože tam je hodně rybářů, je i hodně pozůstatků jejich snažení.

Příjezd k jezeru je možná mnohem hezčí na podívání než samotné jezero. Oč vyšší  z té roviny která se vlastně táhne až k Baltu vypadají naše hory.





A jsme u jezera ....





Nedá mi si nevzpomenout na závěrečnou scénu Chobotniček z druhého patra. Jen to zapadající slunce chybí


Něco málo tu i kvetlo. Třeba mydlice ....


.... nebo čekanka


Jedeme tedy za novým cílem a tím je zlatý důl Zloty stok. Jelikož státní hranice se tady tak divně kroutí, tam kde před chvílí bylo Polsko, je nejsevernější a nejzápadnější obec českého Slezska  a v ní kostel a klášter Bílá Voda


Jedná se o kostel Navštívení Panny Marie a klášter piaristů. Zde byly v padesátých letech internovány jeptišky z českých ženských klášterů



A když jsme u těch kostelů, tak ještě dva tady mám. První se nachází v obci Moszna u parkoviště pro autobusy a patří k těm modernějším stavbám ....





.... druhý je z Nisy. Focený po cestě k autobusu







23 komentářů:

  1. Zajímavé fotografie, hlavně ta zvonice mě zaujala. Přeji ti krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta byla opravdu hodně zajímavá, to ano. A netradiční...

      Vymazat
  2. Vendy, fotky i článek zajímavé, nutí k zamyšlení. Někdy to ale cestovka udělá obráceně a to, že nás dovezli na pěkné místo a chtěli po 20 minutách ( na jednu cigaretu a Wc ) odjet! a tak jsme se vzbouřili a řekli, že sem nejedeme přes půl Evropy kvůli záchodu a chceme tu být nejméně hodinu! A povedlo se. V Carnacu.
    Hezký víkend. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já třeba chápu, že tam kde jsou objednané prohlídky na určitou dobu se musí na tu dobu být. Ale když vím čas a znám čas dojezdu, myslím že by se nikdo nezlobil kdyby měl víc času na prohlídku města nebo zámeckých zahrad či jiných věcí. Např. ty Hrusice už byly na závěr zájezdu. Takže se mohlo nechat víc času na Konopiště zvenku anebo jet rovnou zpátky domů. Myslím že i to by lidé uvítali.

      Vymazat
  3. V tomhle kraji je přechod z hor do roviny hodně výrazný - když jsme jeli do Javorníku, tak z jedné strany se krásně vlnily Rychleby a z druhé strany - placka... V Polsku taky placka (zajížděli jsme do Paczkowa, abych si čajovou sbírku obohatila o nějaké polské kousky :)).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ano, na naší straně hor si člověk neuvědomí jak jsou vysoké, většinou se pohybuje tak někde v jejich třetině. Beru teď třeba Orlické hory, Kraličák, Jeseníky. Ta krajina od nás je kopcovitá, není před nimi nikde taková rovina. Ta začíná až v Polsku a jde až k Baltu...

      Vymazat
    2. Mimochodem i v Paczkowě je taky takové přehradní jezero.

      Vymazat
  4. Mně se modernější prvky na sakrálních stavbách líbí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím říct, že na to jak jsou Poláci silně nábožensky zatížení, moderním stavbám kostelů se vůbec nebrání, kolikrát jsem po cestě čučela co je to za stavby, a ejhle! On to kostel

      Vymazat
  5. Vendy, Bílá Voda - tu bych jednou navštívit chtěla - dost jsem o ní četla...
    Přeji pohodovou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Má docela smutnou historii, teď v tom bývalém klášteře je nějaké zařízení pro seniory zaštítěné církví.

      Vymazat
  6. Fotky OK. Líbí se mi ten kostel s modernějšími prvky, ale i ten druhý je pohledný. Každý má to svoje.
    Klidnou sobotu!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už mnohokrát jsem viděla, že v Polsku se toho nebojí co se týče ultramoderních staveb kostelů. Tady u nás když se postavil v Litomyšli takový hodně moderní kostel se zvedla obrovská vlna odporu a kontroverze. Nakonec ten architekt za ten projekt dostal nějakou prestižní cenu takže se vášně částečně uklidnily.

      Vymazat
  7. Proto nemám ráda zájezdy s cestovkami - stačil mi jeden v Barceloně. Teď jdeme sem, teď tam, koukejte vlevo, koukejte vpravo, koukejte nahoru, jé ono se to opravuje, tak nic. Naučili jsme se jezdit sami po vlastní ose, vidět jen to, co chceme, jet jen tam, kde víme, že nás to bude bavit. Největší výzvou byl letošní pobyt v Amsterdamu a zvládli jsme to v pohodě, nebyli jsme, až na tu řeč, ničím limitováni :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak vzhledem k tomu, že mojí oblibu v cestování a výletech nikdo další doma nesdílí, tak pokud nechci furt dřepět doma na zadku, jsem odkázaná jen na cestovku. Tudíž musím snášet i tuhle různou vatu v těch zájezdech. Je pravda, že tohle jsem zaregistrovala až letos, jezdím takhle už nějakých pět let, a vždycky to bylo OK. Všechny zastávky byly v pohodě, nabízely vždy zajímavé info i podívání.

      Vymazat
    2. Chápu. A když se to nestává často, přežít se to asi dá :).

      Vymazat
    3. To jo, jak říkám je to tenhle poslední rok s takovými hluchými místy.

      Vymazat
  8. Jezero s pozadím kopců náhodou vypadá pěkně.
    První kostel je hodně moderní, v Polsku asi dost neobvyklý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jo, protože to je jediný úsek kde něco je. Tam je i velký kemp. Jinak kolem dokola jezera je jen rovina a nic. Jak jsem psala v jiném článku ale i v komentech tak Poláci se nebojí moderních až ultramoderních sakrálních staveb. Naopak tam jich je hodně protože se jim zdá, že mají furt málo kostelů. A že to jsou kolikrát stavby že nebýt na nich kříž, nevíš co to vlastně je. To co projde za návrhy tam, by tady neprošlo ani náhodou....

      Vymazat
  9. Občas se nějaké hluché místo najde. nebo my kdysi ztráceli čas cekáním na zaplacení vstupného u pokladny. kde jsme byli jen my. Nechápala jsem. Průvodkyně pořád něco řešila. Ale to byl jeden ze starších zájezdů, pak už to bylo lepší. Kostely jsou krásné. ten první se mi moc líbí.

    OdpovědětVymazat
  10. Tak co se týče nákupu vstupného, ta průvodkyně co s námi byla jak na tom Konopišti tak teď na Karlštejně to je kapitola sama pro sebe. U ní začínám dost pochybovat že si dělá dopředu jakoukoli přípravu, ale že to bastlí v autobuse když jí vyzvedneme před Prahou. Zdůrazňuje věci které jsou úplně mimo, ale to co je k tématu to vůbec neřekne. Občas mi připadá že ani neví ve skutečnosti jak místo vypadá.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....