13 listopadu 2022

Dnešním příspěvkem ....

 


.... bych chtěla uzavřít polský výlet. Zmínila jsem, že
poslední zastávka byla v městě  Zlaty Stok, nebo též česky Rychleby (dalo název i zdejším horám, Rychlebské) a německy Reichenstein. Jak v polštině (Zlatý svah) tak v němčině (Bohatý kámen) odkazuje název města na jeho hlavní zdroj bohatství, a tím byla do roku 61 těžba zlata a arzénu, který byl k získávání zlata ze zdejší rudy nutný. Zlato se tu těžilo už v desátém století a Rychleby byly nejstarším hornicko - hutnickým komplexem v Polsku. Po svatbě Karla IV.  s Annou Svídnickou připadly stejně jako Nisa českému království. V šestnáctém století koupil Rychleby Vilém z Rožmberka a nechal zde razit rožmberské zlaté dukáty a stříbrné tolary. Od poloviny sedmnáctého století patřily k Prusku, po druhé světové válce opět připadly Polsku. 
Z bývalé Gertrudiny štoly je dnes součást Muzea hornictví a hutnictví. V další štole, Černé, je jediný a největší podzemní vodopád v Polsku. Z Černé štoly vás odveze hornický vláček zase zpět k hlavním budovám. Pokud by si chtěl někdo udělat výlet do Bílé Vody, může z ní pěšky dojít právě do Rychleb a zdejší zlatý důl si prohlédnout ....

Jak už jsem zmínila na začátku tohoto povídání o výletu do Polska, měla jsem velké problémy s baterkama ve foťáku. Až do vstupu k dolu mi vydržela ta jedna která jediná fungovala, ale jako na potvoru tady klekla a já zůstala odkázaná na to, jak focení v dole s ne zrovna nejlepšími světelnými podmínkami zvládne mobil. Vcelku se s tím popasoval dobře takže ani z tohoto místa nebudete o fotky ochuzeni




Tavicí pec na rudu. Tavilo se v nějakých šíleně vysokých teplotách. Ale co s tím měl společného arzén, tak to vám neřeknu. Průvodce sice mluvil polsko - česky, ale nějak jsem to z výkladu nepochopila. Bohužel neměly zde ani české brožury ani audioguide s českým výkladem. V těchto technických věcech by se docela hodily


A to je náš průvodce, Rick. Dost dobrej týpek, snažil se opravdu hodně mluvit česky i když v některých případech to měl složité. Tak se nás prostě optal jak se to řekne česky když nevěděl. Po jedné jeho hádankové otázce jsem od něj za správnou odpověď dostala kousek zlata. Kočičího, neb to byl kousek pyritu. Ten největší kámen před ním je zlatonosný


V nestřežené chvíli mne vyfotila paní tady z Rybníka s kterou jsme si v Nise potykaly v té příjemné pizzerii při pivku, protože to je stejnej fotomagor jak já 😁


A jsme v místnosti ve štole kde je názorně ukázáno kolik zlata se objemově v dole vytěžilo. Mimochodem zlato je pekelně těžké. Kolik váží jedna taková cihlička si tu můžete ozkoušet. Ne sice z pravého zlata, ale váhově stejně


A proč troškařit v malých cihličkách když se může udělat jedna obří krychle




Model Černé štoly, po těch schodech jdete dolů k vodopádu a ještě hlouběji až k hornickému vláčku. Všimněte si lomu na modelu nad schodištěm ....


Tady je v reálu. Ale už jste ho mohli vidět v prvním článku podzimní výzvy u Jarušky


Chemická dílna kde se zkoumala kvalita zlata


I s chemikovou pomocnicí


Trochu postrašení nesmí chybět


Když skončíte s prohlídkou Gertrudiny dáte si malou procházku k Černé štole okolo téhle pěkné vily. Řekla bych že zde asi bydlel někdo kdo měl důl na starost



Vchod do Černé štoly


Důkaz toho, že hranice vedou všude. I pod zemí. A to, že se tady opravdu pohybujete těsně u hranic


Kouzelný podzemní  Zlatý skřítek


Podzemní vodopád


Při čekání na vláček mne zaujaly stěny plné úžasných varovných cedulek




A zas jedna nečekaná 


A když už máme tolik zlata, tak z něj musíme taky vyrazit mince. Razicí lis v mincovně


Tolik z Polska. Jak zpočátku vypadalo počasí že nebude nic moc, nakonec se umoudřilo a vyklubal se z toho docela slunečný a příjemný den. Což se už nedalo říct o následujícím víkendu s dalším výletem. Tentokrát po vlastech českých....


31 komentářů:

  1. Zajímavá prohlídka podzemí. Mnohdy ty stoly skutečně obsahují poklady o jakých nemáme tušení. Moc zajímavý příspěvek. Hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravuji ...štoly.... Komentář jsem psala na mobilu a on upravoval...

      Vymazat
    2. Teď už tam nic moc není, jen ta historie. Ale je zajímavé si to projít.

      Vymazat
  2. To by mne bavilo. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo to zajímavé, já už si prošla solný důl tak teď jsem si prohlédla i zlatý.

      Vymazat
  3. Krásné fotky ze zajímavých míst.Uměla bych si je představit někde na výstavě.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ona kvalita těch fotek není občas nic moc, takže by se z nich moc vybrat nedalo. Ale myslím že budu zas mít dost materiálu pro výletovou fotoknihu ;-)

      Vymazat
  4. Ten výlet byl tedy pěkně našlapaný navštívenými místy. Sám to člověk nemá šanci obsáhnout.
    A nápad udělat z bývalých dolů muzeum je také pěkný. Z Polska to znám jen z Wieliczky u Krakova a oba jsme to viděli v Hallstattu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Wieliczka je solná, tam jsou to zas jiné podmínky. Já nebyla v Hallstattu v dole, protože jsem solný důl viděla v Berchtesgadenu. A udělaly jsme s dcerou dobře, protože jsme měly šanci si projít Hallstatt krásně v pohodě, ti co šli do dolu tam uvízli a neměli šanci z městečka vůbec nic vidět, a to mi přijde jako ohromná škoda protože to je kouzelné městečko. Ale de facto oboje jsou díry v podzemí. Ať se tam těží sůl nebo zlato....

      Vymazat
  5. Vendy, tak jsem to absolvovala s tebou pěkně doma v teple, do dolů a do jeskyní už nějakou dobu nechodím, ani tady, ani v cizině, neb už mám nohy volšový. Ale Vodopád vypadá zajímavě!
    Zájezd se vám každopádně povedl a ty jsi dělala co mohla, abys to zachytila. Bravo. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do Gertrudiny štoly se jde po rovině celou dobu prohlídky, jen do té Černé se musí několik pater dolů po schodech a pak už zas po rovině. Takže to není až tak náročné.

      Vymazat
    2. Jenže po těch lécích, co musím brát, mám kotníky oteklé a necitlivé, tak to raději neriskuji, že se někde skulím.Však jsme toho za ta léta naběhali v jeskyních a různě s mužem hafo.
      Jinak psychicky problém nemám ani s výškami, ani s podzemím. Teď nás čekají adventní výpravy, což? Jiřina z N.

      Vymazat
    3. Tak to je jiná. No mě nečeká nic páč je to všechno vyprodané. Kvůli kovidu se dva roky nikam nejezdilo na adventy, tak to teď lidi brali útokem. A dopředu jsem nechtěla nic kupovat protože jsem nevěděla jak na tom budu s rukou. Tak si asi udělám jen takový výlet do Prahy.

      Vymazat
  6. Vlastně mě díky tvým článkům napadlo, že jsem taky letos strávil jeden den v Polsku v době, kdy jsem pobýval v Broumově. Jen jsem to na blogu nějak opomněl zviditelnit, protože fotky byly jen čistě turistické, nic zajímavého, co by prošlo přes mé sebekritické oko :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, tak já zas tak sebekritické oko nemám. Tedy zas tak to taky není, hodně fotek jsem vymazala protože byly ópravdu bídné. Ale když takhle někde jsem tak jde spíš o fotovyprávění takže nějakou dokumentaci mít musím, ale to se snažím zas o to aby tam byly i netradiční fotky.

      Vymazat
  7. Ahoj Vendy, mě podzemní prostory nedělají dobře, ale takhle s Tebou z domova jsem to zvládla parádně. Program výletu jste měli tedy pestý ! Přeju hezký týden, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Víš co. Mě pronásleduje jeden hnusnej sen že musím lézt strašně malou štolou s nízkým stropem, a ta se stále zmenšuje až se dostanu do bodu že tam uvíznu a nemůžu ani tam ani zpátky. A i ve skutečnosti mám hrůzu z malých průlezů. Máme takový pod chatou z jednoho sklepa do druhého. Takže když se na to dívám je mi trochu šoufl. Ale tyhle široký a vyšší chodby mne nechávají v klidu, protože vím, že se tam prostě ty lidi musí vejít ;-). Už trochu horší to bylo v Kutné Hoře ve stříbrném dole kde jsou ty štoly někde hodně úzké.

      Vymazat
  8. Vendy, ráda jsem se podívala na tvé fotky, protože výlet do podzemí bych dobře zvažovala. Necítím se tam zrovna nejlépe, jak vidím, Lenka to má stejně...
    Děkuji a přeji hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to nechává v klidu, protože vím, že tam jsou ty chodby široké a vysoké. Jo, kdyby to byly úzké a nízké štoly, asi bych taky zvažovala jestli bych to dala. Nicméně u těhle turistických atrakcí to až tak nehrozí.

      Vymazat
  9. Vija
    Vendy, prošla jsem s tebou celé cestování. Bylo našlapané, hezké povídání i fotky. Hezký den měj. K

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono se to možná zdá že to bylo našlapané, protože jsem to rozdělila do více částí, ale ve skutečnosti to byly jen tři zastávky ;-)

      Vymazat
  10. Se zájmem jsi Tvoje fotky prohlédla sedíc na své židli u PC. Do žádné štoly by mne nikdo nedostal. Klaustrofobie koná u mne své :-))).
    Měj se hezky!
    Hankja

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takhle. Kdyby mne někdo postavil před průlez který by měl kolem šedesátí centimetrů v průměru a byl dlouhý tak se otočím a prchám co nejdál. Tyhle krásné široké a vysoké podzemní prostory se mnou nic nedělají.

      Vymazat
  11. Krásné místo, mám ráda prohlídky v podzemí. Naposledy jsme byli v Harrachově v hornickém muzeu, bylo to fajn.
    K tomu arzenu - myslím, že zlato se nachází hlavně tam, kde je arzen, že ten umožňuje, aby vůbec vzniklo. Ale nechci kecat :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si podzemí zopakovala hned následující víkend. Nevadí mi, nemám s tím žádné problémy pokud se jedná o široké a vysoké chodby. Aha to je možné, já si spletla arzén s kyanidem, ten se používá při jednom způsobu zpracování zlata, proto se třeba u nás proti těžbě zlata na Šumavě ostře ohrazovali protože mělo jít právě o to kyanidové zpracování. Doufám, že teď jsem zas nekecala já.... ;-) Vím že to má být prostě něco s jedem. Vznik zlata jsem nikdy nestudovala :D

      Vymazat
  12. Hezký skanzen i tvé fotky. My byly ve skanzenu u Zlatých Hor, ten není tak rozsáhlý. Tam bylo prostě zlato všude. Pokud jde o ten arsen, tak mám pocit, že arsenové sloučeniny se vyskytují společně se zlatem a pak se při tavení arsen uvolňoval. Kyanidové loužení je metoda těžby, používá se na méně výnosná ložiska. Použít ho chtěli při těžbě zlata v ložisku Veselý kopec u Mokrska a možná i někde u Kašperek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tenhle komplex je opravdu veliký a zpřístupněná je jen ta Gertrudina štola a Černá. nejsem chemik takže jsem opravdu nijak těžbu ani tvorbu zlata nestudovala, jen vím, že je právě při některé těžbě potřeba ten kyanid. A že to právě kvůli tomu zatrhli

      Vymazat
  13. Vendy, moc zajímavé fotky i příspěvek. Ráda jsem se prošla aspoň online. Měj pohodový sváteční den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám tyhle vzdělávací prohlídky ráda. Už jsem absolvovala jednu v solném dole v Berchtesgadenu, teď ve zlatém dole a o týden později v jeskyních....

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....