09 listopadu 2022

A z gotiky do rokoka .....

 


..... se přesuneme jen o kousek dál,
do kostela sv. Petra a Pavla. Rokokově - barokní kostel,
 nejhezčí v Nise. No, já musím říct, že gotika ať už v sakrálních nebo i světských stavbách lahodí mému oku víc, a v Polsku těch gotických kostelů a chrámů je velmi mnoho. A jsou nádherné i přes svou zdánlivě chudší výzdobu. Možná pro tu vznosnost a jednoduchost vypadají mnohem křehčí než hutné baroko. Kostel postavil v roce 1720 - 27 řád Božího hrobu v barokním slohu. V jeho výzdobě se ale mísí i rokoko. V zadní části kostela se nachází Kaple Božího hrobu s přesnou kopií Božího hrobu jak je u tohoto řádu zvykem. Nedaleko kostela se nachází i bývalý klášter řádu. Kostel má pro nás trochu nezvyklou orientaci, má totiž vchod z boku, v jednom průčelí jsou rokokové varhany a v druhém barokní oltář. Vzhledem k tomu, že v kostele bylo ne zrovna příhodné světlo fotilo se docela špatně, takže fotek je jen pár které stály za to. Navíc se mi při couvání podařilo málem vyvolat mezinárodní konflikt. Jak jsem ustupovala dozadu, abych dostala do záběru co jsem potřebovala, batohem už jsem se dostala za vytyčenou bezpečnostní linii a podařilo se mi tak spustit hodně ječivý alarm. Se mnou tam byla ještě dvojice z našeho autobusu která vystřelila z kostela jako první a ani já jsem raději na nic nečekala a z kostela vypálila jak střela. Ukázalo se, že můj strach byl zbytečný, protože během zbývající asi třičtvrtě hodiny do našeho odjezdu se neozval žádný zvuk kvílejících policejních sirén. Takže bych si klidně mohla dál fotit. Jestli už jsou zvyklí na to, že se alarm spouští během dne víckrát, nebo je jim to jedno, nevím, ale v policejních poutech jsem díky 
tomu neskončila ....

Tentokrát je fotodokumentace opravdu chudá a občas i nekvalitní ....







Oč honosněji vypadá kostel zevnitř, tím ubožejší je zvenku


Toto byla poslední zastávka v Nise. Další nás čekala na hrázi Otmuchowského jezera, za mne jedna ze zcela zbytečných zastávek kterých už jsem si na svých výletech všimla. Od jezera jsme pokračovali dál na poslední část výletu, do zlatého dolu v Rychlebech.

28 komentářů:

  1. Anonymní9/11/22 13:17

    Z venku "nic moc", ale vevnitř, to je krása. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nehezké průčelí mne fakt překvapilo. I z té ulice vypadá mnohem líp než z frontálního pohledu

      Vymazat
  2. Nádherný kostel hlavně uvnitř.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ano, tady platí ono ono známé navrch huj, uvnitř fuj obráceně. Uvnitř huj, zvenku nic moc ;-)

      Vymazat
  3. Mně se kostel líbí jak zvenku,tak uvnitř.Vůbec první fotografie je nádherná
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak na Polsko je to docela zvláštní, oni mají ty kostely vymazlené jak nic jiného.

      Vymazat
  4. Ahoj Vendy, mě se Tvoje fotodokumentace líbí moc, kostel je krásný. My jsme takový rozruch s alarmem udělali v betlémě v Třebechovicích, kdy se holky dotkly kliky jedněch zamčených dveří. Spustil se alarm, vnučky začaly křičet a brečet, obsluha nám nadávat... Nebylo to příjemné. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No já nezačala ani brečet ani křičet, nejdřív jsem se lekla a pak spíš jsem se musela smát jak ti dva vystřelili ven. No a já pak za nimi.....

      Vymazat
  5. Vendy, to znám, v kostelích i jinde fotím bez blesku a podle toho to vypadá, ale lepší to, než nic. Bývá tam šero a foťák se snaží, ale nemáš se zač stydět.
    Ráda jsem nakoukla. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda, i z toho dómu jsem spoustu fotek smazala protože byly nekoukatelné. Jenže tam jsem měla víc času a tak jsem jich stihla nafotit víc.

      Vymazat
  6. Musím říct, že se mi líbí i z venku. Mám ráda tuhle omšelou krásu, architektonické prvky vyniknou.
    Vendy, posílám pozdravy. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten boční pohled ještě tak smutný nebyl, ale ten frontální mne opravdu hodně překvapil, právě proto že to bylo v Polsku. U nás mne to vůbec nepřekvapuje, tady jsou kostely takové chudobky, ale v Polsku jsou na prvním místě.

      Vymazat
  7. Kostel se mi líbí i z venku. Budeš na toto místo vzpomínat se slovy - to bylo tam, jak jsem spustila alarm :-).
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anebo taky jak mě nezatkla polská policie :D :D

      Vymazat
  8. Vendy, nám se něco podobného stalo loni v Německu, kdy kolegyně na jednom hradě nevěděla jak máme dál pokračovat, skupina před námi totiž někam zmizela, vzala za kliku a alarm se rozeřval a tak jsme uháněly pryč do jiných dveří a čekaly jsme, co bude a nic.
    Letos jsem zas já zazmatkovala v Letňanech, jedna paní mi poradila, kudy jít k přestěhované směnárně a já to špatně pochopila, vzala jsem za kliku k nějakému skladu a poplach! Tak jsem po počátečním leknutí zachovala klid a zmizela a potom jsem to našla.Je to nepříjemné, ale stává se to. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No mě se to stalo poprvé, že bych někde spustila alarm ;-)

      Vymazat
  9. Ač bezvěrec, tak si kostely chodím prohlížet moc ráda. Asi mám o něco raději gotiku, ale i baroko má něco do sebe.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to mám stejné. Moje babička byla věřící, ale nikdy mne do ničeho nenutila. Ale chodila se mnou pro pražských kostelích a vyprávěla mi jejich historii. To bylo mnohem lepší vyučování dějepisu než ve škole. Od té doby mi to prohlížení kostelů zůstalo.

      Vymazat
  10. Vendy, moc krásné. I když taky mám raději gotiku. Měj pohodový pátek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gotika je prostě taková vzdušná, krajková....

      Vymazat
  11. Vendy v policejních poutech, to by byl zajímavý pohled :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele asi jak pro koho :D Spíš mne překvapilo, že se vůbec nic nedělo. Je možné že tam mají kamery a když viděli že tam nic nekradu, tak se nenamáhali s žádným výjezdem.

      Vymazat
  12. No ano, svoboda jedince s batohem končí tam, kde začíná svoboda alarmu :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to jsem měla jen takový malý batůžek! ;-) A byla jsem hned omezena na svobodě tím zatraceným alarmem!

      Vymazat
  13. Rokokové kostely jsou velmi málo k vidění, znám vlastně jen jeden, v rakouském Wiesu, a ten jako unikátní záležitost je na seznamu UNESCO.
    Ze zdejší výzdoby až přechází zrak :). Moc pěkná je.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On není čistě rokokový, je to tak půl na půl s barokem. Výzdoba je opravdu hutná, to je pravda.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....