18 února 2022

Ubývá míst, kam chodívala ....

 

.... pro vodu, má starodávná milá, 
starodávná milá.
kde laně tišili žízeň, kde žila rosnička
a poutníci se skláněli nad hladinou aby napili se s dlaní
ubývá míst, kam chodívala pro vodu
voda si na to vzpomíná, voda je krásná
voda má....

Voda má,  rozpuštěné vlasy

Chraňte tu vodu a nedejte oslepnout
prastaré zrcadlo hvězd. A přivěďte k té vodě koníčka,
přiveďte koně vraného jak tma, voda je smutná.

Voda má, rozcuchané vlasy

A kdo se na samé dno potopí,
kdo potopí se pro prstýnek.
Ubývá míst, kam chodívala pro vodu
voda je zarmoucená vdova
Voda má ....

Voda má, popelem posypané vlasy
Voda si na nás stýská


Tuhle písničku, mimochodem ta se panu Pavlicovi nesmírně povedla, miluju, i když pro mnohé je symbolem nejničivějších povodní v Praze v novodobé historii. Pokaždé když jdu okolo nějakého rybníku, potůčku, potoku či řeky, začne mi v hlavě znít krásný text Jana Skácela a nádherná hudba Jury Pavlici, která opravdu zní jak chorál k oslavě vody...
A občas když někdy tu vodu fotím, zjistím, že pan Skácel měl pravdu v tom, že " voda má rozcuchané vlasy ". A někdy se na její hladinu nevysype popel, ale celá přehršle hvězd












































34 komentářů:

  1. Anonymní18/2/22 16:59

    Krásný text i fotky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, ten text je parádní, a Pavlica z něj udělal nádhernou písničku!

      Vymazat
  2. Hradišťan s Pavlicou jsem živě viděl jen jednou - v Bučovicích, kam jezdíme v létě, tehdy spolu s Vlastou Redlem - a tato písnička byla ozdobou koncertu. Vyniká sborovým zpěvem členů souboru, lépe by to nezvládli ani Beach Boys či Synkopy 61.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě, ten sbor je dotažený do naprosté dokonalosti. myslím že spojení Pavlica - Rédl muelo být perfektní, já mám Rédlovi písničky taky moc ráda. Nejmíň mne asi nadchlo spojení Šuláková - Fleret. Já vůbec tuhle zpěvačku nikdy moc nemusela. Nebyla jsem na tenhle žánr stavěná.

      Vymazat
  3. A ty rozpuštěné vlasy vody na fotografiích jsou taky nádherné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, holka by potřebovala trochu učesat ;-)

      Vymazat
  4. Tu písničku mám moc rád a taky si na ní při focení vody často vzpomenu.

    OdpovědětVymazat
  5. Nádhera, Vendy!
    Měj hezkou sobotu. Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Vendy, tuhle písničku miluju a když ji slyším, zpívám taky... Moc krásné fotky. Měj pohodovou sobotu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsme se dívali v roce 2002 na ty záplavy v Praze, tak jsme s dcerou svorně brečely jak želvy. A když pak byly různé dokumenty a k nim zněla tahle písnička, tak mi běhal mráz po zádech. Protože je tak krásná. A vlastně to mám tak až dodneška. Sice spojené s těmi záplavami ale díky tomu jaká je, i to mrazení...

      Vymazat
  7. Obojí moc krásné - písnička i Tvoje fotky !
    Pohodovou sobotu !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  8. Voda, vždy ji potřebujeme, bez ní by nebylo života. Také ji moc ráda fotím ať klidnou nebo v pohybu. U vody je dobře, když je tam, kde má být. Krásný víkend Vendy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Voda na focení je pro mne věčná výzva, nakonec kvůli ní budu muset začít chodit ze stativem. Tohle bylo focené z ruky, ale z mnoha fotek jsou jakž takž koukatelné jen ty co jsou na blogu.

      Vymazat
  9. Vendy, krásné fotky. Vodu fotím také ráda, pokud se k ní dostanu. .o)
    Přeji fajn sobotu. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já tady bohužel okolo nás moc možností na focení tekoucí vody nemám, resp. jsou to takové pidisplávky kterými teče voda víc tak akorát na jaře nebo větších deštích. Na nějaké vodopády si tak akorát musím nechat zajít chuť. Pokud není v cestovce nějaký zájezd přímo k nim...

      Vymazat
  10. Fantastické fotky, voda zde opravdu vypadá jako vlasatice, škoda že je nemůže vidět pan Skácel a možná by se líbily i panu Pavlicovi, v souvislosti s touto zhudebněnou básní. - Píšeš, že jsi fotila z ruky - ale fotky se ti vážně povedly. Zachycena nejen tříštivost vln, ale i odlesky slunce na vodě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje milá, těch fotek bylo čtyřicet a jen těhle pár bylo jakž takž koukatelných. A to ještě s hodně přimhouřenýma očima! Možná by se jim líbily ;-)

      Vymazat
  11. Anonymní19/2/22 22:22

    Lydie

    Fotky jsou pěkné....
    Voda je živel - v roce 1997 škodila také tady u nás.
    Pavlicova píseň se mě také líbí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však jsme si to tu užili! Naštěstí tím že máme dům ještě metr nad terénem a že voda vymlela nově udělanou kanalizaci v chodníku, tak nám do domu nešlo nic. jen jsme před ním měli nejdřív vodní příkop a pak past na krokodýly....

      Vymazat
  12. P+kná píseň a fotky jako dokreslení jsou super.

    OdpovědětVymazat
  13. Odpovědi
    1. Text je báječný, zhudebnění luxusní a zpěv super.

      Vymazat
  14. Krásné fotky a pěkná píseň, apropo Vlastu Rédla mám moc ráda.Pavlicu také.
    Nevím, proč ti to evokuje záplavy, nebyly děsné jen v Praze, voda lidem ukázala, co umí a že by měli při stavbě domu uvažovat, kam je posadit. Viděla jsem záběry z potopy ve Hřensku, v Zálezlicích, tady u nás, a v okolí Mělníka, v Děčíně a jinde a všude to byla opravdu katastrofa. Plus TV zpravodajství z jiných krajů, na Bečvě, Moravě a jiných řekách.Ale tuto píseň bych si s tím spojenou nevybavila.
    Vendy, dokonalé a působivé fotky jsi pořídila. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě že byly ty záplavy všude a byly hrozné, ale pro mne jako pro Pražáka, který viděl známá milovaná místa totálně pod vodou, celé město mrtvé to bylo strašně těžké. Naštěstí jsem věděla že oboje rodiče jsou v bezpečí. Je to asi brutálně řečené, ale ta ostatní místa pro mne byla jen místa na mapě, neznámá, nevěděla jsem jak to tam vypadá. Ale ta Praha to bylo něco jiného. Vím že tak to měli i v oněch dalších místech, pro ně to zas byla jejich milovaná místa a Praha něco vzdáleného. Tahle písnička zněla v mnoha dokumentech právě o těch povodních i na charitativních koncertech pro postižená místa.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....