12 listopadu 2021

Velký šok pro mne ....

 

.... byla ve středu večer když jsem přišla 
z práce v televizi zpráva o tom, že zemřel Miro " Meky" Žbirka. Říkala jsem si Sakra, vždyť přece nemohl být až tak starý? Vždyť si pamatuju že jsem ho jako zpěváka začala vnímat v éteru, když jsem už tak nějak pomalu měla základku za sebou. No nebyl až tak starý, když se podívám dnešní optikou šedesátnice. Vlastně byl "jen" o devět let starší než já! 
Není to tak dlouho, co jsem viděla v televizi film MEKY, mapující jeho život. A ukázal to samé co o něm říkali lidé kteří měli možnost se s ním znát osobně. Skromný, pracovitý, vysoce profesionální, perfekcionalista a člověk s klasickým britským smyslem pro humor.
Ale také si nesoucí v sobě trauma z tragické smrti svého milovaného staršího bratra Jasona, nadějného hudebníka, který v 25 letech spáchal z neznámých příčin sebevraždu. Meky byl také ten, kdo po Waldemaru Matuškovi jako druhý sesadil ze slavičího trůnu Karla Gotta, po něm se to podařilo už jen dvěma zpěvákům, Danielu Hůlkovi a Tomáši Klusovi.
Byl spoluzakladatelem známé slovenské skupiny Modus (tu spoluzakládal v 15 letech) v roce 1967, z ní se také datuje jeho spolupráce se zpěvačkou Marikou Gombitovou. V roce 73 z Modusu odchází a hraje s orchestry Gustava Broma a Gustava Offermanna.
Rok 76 je rok návratu do skupiny Modus a o rok později skupina vyhrává Bratislavskou lyru s písničkou Úsmev.
Rok 1980 se nese v definitivním odchodu ze skupiny Modus, vydání první sólové desky Doktor sen, a s Laco Lučeničem který také odešel ze skupiny Modus zakládá skupinu Limit. Osmdesátá léta byla pro Mekyho úspěšná. V roce 82 vyhrává Zlatého slavíka, o rok později je stříbrný, v roce 83 vyhrává opět Bratislavskou lyru. Úspěšně v kariéře pokračuje i po roce 89. Roky 2002 a 2004 mu přináší slovenského Slávika. Poslední album vydává v roce 2018.
O dva roky dříve jsem měla možnost se tady ve Třebové zúčastnit jeho koncertu v rámci každoroční kulturní akce pořádané městem Týden pohybu, přezdívané Týden chlastu. Protože měl program docela velký skluz, nebylo moc možností na rozehrání a zvukovou zkoušku, ale on jako profík to zvládl na jedničku a odehrál svoje vystoupení s takovým nasazením jako kdyby stál na jevišti někde ve vyprodané obří hale a ne na jevišti provinčního města. Skromný, nepodbízející se profesionál...







Trochu symbolické sbohem




A víte proč se mu říkalo Meky? Tu přezdívku dostal už v dětství, pro svůj původ. Protože lidé znali z anglických jmen právě onu předponu Mac (čteno Mek)  a protože uměl anglicky, začali mu prostě říkat Meky ....

Tahle písnička je první v které si Mekyho pamatuju a kdy jsem ho snad slyšela a viděla poprvé....


Vypisovat a připomínat všechny jeho úspěšné a známé písničky se nedá jen zmínkou Biely kvet, 22 dní, Úsmev, Nechodí, Čo bolí, Katrin, Denis ....
Některé jeho písničky zazněly i v českých filmech. Pro film Fair play třeba vznikla tato ....



A ve filmu Pupendo zazněla písnička Balada o pol'ných vtákoch


A samozřejmě duet s Marikou Gombitovou. Slavné Slepé uličky


V roce 1981 vznikl hudební film Neberte nám princeznu


Jedna z mých oblíbených .... Atlantída


A moje druhá oblíbená .... Čistý svet









27 komentářů:

  1. Vendy, ta zpráva mě ve středu zaskočila stejně jako Tebe, až se mi sevřelo srdce. Věděla jsem, že je v nemocnici se zápalem plic, ale netušila jsem, že je to tak zlé. Děkuji Ti za vzpomínku na tohoto skromného člověka a výborného hudebníka a zpěváka. Včera jsem se dívala na film Meky a spolu s ním jsem zpívala jeho písníčky, které mi připomínají mé mládí. Meky zůstane v našich srdcích.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On v posledních letech měl s těmi plícemi velké problémy, do toho kovid, a teď už to prostě tělo nedalo. Myslím že to nenapadlo nikoho, že by to mělo být fatální a o to to právě byl větší šok. Já ten film viděla někdy v létě a moc se mi líbil. Na nic si nehrál ale taky nic neskrýval.

      Vymazat
  2. Člověk,který zanechal stopu v našich srdcích díky krásným melodiím i úžasným textům. Odešel do pěveckého nebe další slušný člověk. Je mi to moc líto.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nehrál si na hvězdu i když jí byl. Nedělal rozdíl mezi koncertem v hale a na náměstí malého města, vždycky hrál s plným nasazením....ať tam nebo tam

      Vymazat
  3. Vendy,já byla také šokovaná tou zprávou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nejdřív myslela že jsem se přeslechla.

      Vymazat
  4. Milá Vendy, zdravím. Stejně jako Ty a spousta ostatních jsem zůstala jako opařená, když jsem tu zprávu zaslechla. Miro Žbirka, to bylo moje mládí, když jsem randila s jedním hochem a společně jsme spolu poslouchali Biely květ a další jeho písničky na gramofonu pořád dokola. Jeho tvorbu jsem měla ráda, působil na mě jako slušný, noblesní člověk. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nějak nám začíná to mládí opravdu odcházet. Nejen v nás, ale i kolem nás. Herci, zpěváci ... legenda za legendou nejen české, ale i zahraniční

      Vymazat
  5. Opravdu moc smutná zpráva a moc pěkně jsi ho připomenula, já chci o něm také napsat, protože jsem ho viděl na koncertech celkem 3krát, v začátcích, asi 10 let poté a naposled před třemi roky, kdy mám i fotky.

    Jak ale píšeš, že Gotta ve Zlatém Slavíkovi kromě něj porazili jen Matuška, Hůlka a Klus, bylo jich víc, ještě v 80. letech Dalibor Janda, Peter Nagy a v poslední federální soutěži Pavol Habera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já byla jen jednou a to tady ve městě. A jsem za to moc ráda. No vidíš, ty jsem vypustila, nebo si spíš nevzpomněla. Já ho opravdu zaregistrovala v té první písničce a moc se mi líbila. A jestli tedy teta Wiki nekecá, tak to mu bylo plus mínus 23 let! je zvláštní, že později už jí nikdy nezpíval. Zřejmě to byl takový kostlivec v kleci kterého nechtěl vytahovat. Stejně jako Bílá Neposlušné tenisky. I když je začali v posledních letech v rádiu občas hrát. Ale tuhle nikdy a stejný případ je ten Matuškův Volám déšť. Původně tu písničku o katovi nazpívali východoněmečtí Kreis.

      Vymazat
    2. Tu "katovskou" písničku slyším poprvé. Já jsem ho zaznamenal už dřív s písní Smútok z r. 1970, která vyšla na přehledové desce slovenských beatových skupin.

      Vymazat
  6. Taky to byl pro mě šok.Mně to volala dcera,většinou vím všechno dřív já,ona nemá v práci čas sledovat novinky na mobilu.Je mi to hrozně líto,poslední roky se snažil žít velmi zdravě a bál se zápalu plic na který umřela jeho maminka.Bohužel mu neuniknul.Hodně smutné.Já mám nejraději Biely květ,je to moje mládí.
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já mám v práci taky fofr, a do hudebních rádií se to dostalo asi až když jsem byla na cestě domů. protože jinak by to řekli. Máme v práci Evropu 2 a tam by to řekli tutově. Měl dost poškozenou imunitu d poslední době, prodělal kovid i několik dalších zápalů plic. Asi dědičná dispozice. Já si myslím, že se nedá moc vybírat která písnička je nej, všechny byly megahitovky, ale pro mě je to ta Atlantída. A z poslední doby ten duet se slepou klavíristkou.... v něm se nějak ta melodie Atlantídy trochu vrací

      Vymazat
  7. Je to velká ztráta. Velký šok.
    Vzpomínám na jeho úžasný vánoční koncert před pár lety. Na jeho profesionalitu, skromnost, jemný anglický humor.
    Vendy, díky za tu vzpomínku.
    Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, legendy když odejdou je to šok, a vždycky už zůstane po nich prázdno. Nějak mi připadá že nové prostě nejsou....

      Vymazat
  8. Veliká škoda, profesně i lidsky; byl to machr a ještě navíc slušnej člověk. Zrovna před pár měsíci se začala vzdáleně rýsovat nějaká možnost budoucí spolupráce mezi námi. Hmmmm, tak v tomhle bodě máme tím pádem bohužel jasno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak to dvojnásobná škoda! Měl si Mekyho fotit? Počítám že společný duet to určitě neměl být! Ale je ho velká škoda, o tom žádná....

      Vymazat
    2. Ne, fotit jsem ho neměl, bylo to trochu složitější. Ono je možné, že se ještě aspoň část toho projektu naplní, ale bude se to muset rozmyslet úplně jinak. Jednou o tom dáme řeč, je to pořád ve stavu zrodu.

      Vymazat
    3. No počítej že se tomu nevyhneš, víš jak nesmírně moc jsem zvědavá! ;-)

      Vymazat
  9. Ovsem občas jsem poslouchal mekyho Hity s titulky...Bylo to zajimave, nekdy prekvapila banalita puvodniho textu ve srovnani treba i s ceskou cover verzi...A Atlantida v puberte, kdy jsem se o tytobzahady zajimal, byla pro mne nsprosto spicovni pisnicka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si myslím, že každý jeho text byl příběh. Atlantída spolu s Gombitové Koloseem jsou tedy pro mne dvě top slovenské písničky.

      Vymazat
    2. Koloseum je skvostná píseň a Marika si ji sama složila, tedy melodii.

      Vymazat
    3. No jo, základy s Modusu ;-) tam vznikaly parádní melodie i písničky. I když ty dvě výše jmenované tedy nepředstihly ani nepředstihnou. Ještě se mi hodně líbí písnička od Kataríny Knechtové k filmu Bátory

      Vymazat
  10. Bude nám tu chybět. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chybět bude hlavně rodině. Ale fanouškům taky....

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....