14 listopadu 2021

Pravda je .....

 


.... že vlastně příspěvky z Dobříše, které 
teď budou následovat měly být před těmi pražskými, neb jsem do ní jela druhý den po příjezdu na chatu, čili v pátek a v Praze jsem byla v sobotu, ale nějak mne Čerfovi mlžné fotky ze stejného dne vyprovokovali k tomu, uveřejnit ty moje a tak už jsem v pražských zastaveních pokračovala. 
Na zámek do Dobříše jezdím už vlastně pár let pravidelně, ale spíš než do něj, chodím se procházet a pozorovat změny v zahradě francouzské nebo anglickém parku. První je letos celý rok zavřená, neb probíhají reklamační práce, a druhá mi tentokrát nenabídla moje oblíbené pohledy, neb i na Huťském rybníku se dělají nějaké úpravy a byl tentokrát vypuštěný až do mrtě a stromy, z listnáčů to jsou hlavně buky a javory byly už opadané.
Tak jsem si tentokrát řekla, že když už jsem konečně po tolika letech ježdění a obcházení kolem dokola dobila mníšecký zámek bylo by záhodno dobít i ten dobříšský. Takže jsem si koupila lístek, doběhla na poslední chvíli vcházející skupinu a těšila se, co mi nabídne. No jak už mi tu někdo psal v komentech jinde, nenabízí toho moc. Vlastně jen jeden i když krásný sál, a pak expozici dobříšských přízraků, která je spíš ovšem cílená na mnohem mladší a menší návštěvníky. On i když je zámek rozlehlý, tak první křídlo zabírá hotel a druhé zas obývají majitelé. Bývalé byty některých spisovatelů nejsou do expozice začleněné, zřejmě chybí mobiliář. Takže vlastně je k dispozici jen Zrcadlový sál a zámecká půda ....


V přízemí v tzv. Salla tereně jsou velké podobizny posledního knížete Mansfelda a jeho choti 



V Zrcadlovém sále se konají různé kulturní akce, svatby apod. Na zámku a v parcích se také hodně natáčelo. Nejznámější je Troškova Princezna ze mlejna I a II, ale natáčely tu i zahraniční filmové štáby.
Seriály Borgiové s Jeremym Ironsem v roli papeže Rodriga Borgii, The Immortal s Lorenzem Lamasem, Tři mušketýři, filmy Mlhy Avalonu o králi Artušovi, Jack Rozparovač s Johnym Deppem, Princ a já II, Rytíři ze Shangaie s Jackie Chanem, Anděl a president, znovu pohádka Zdeňka Trošky Čertoviny, poslední díl seriálu Vyprávěj, pamětnický film Kantor Ideál s Hugo Haasem a naposledy to byla Marie Terezie ...

Místnosti které jsou přístupné se pyšní krásnými lustry, tento je nad schodištěm do prvního patra


Dvě krásné tapiserie jsou také výzdobou stěn schodiště. Obě mají shodný motiv 


Zrcadlový sál je největší místností zámku s krásnou freskovou výzdobou Jana Petra Molitora. Na protilehlých stranách sálu nad krby jsou velké obrazy zakladatelů rodu Colloredo - Mansfeld knížete Františka Gundakara Colloreda a sestry posledního z rodu Mansfeldů Marie Isabely Mansfeld. Tímto spojením vznikl tento rod, v jehož držení je zámek doposud.



Svůj název Zrcadlový odvozuje od zrcadel na zdích, ta ale jsou z doby nedávné, vytvořené u nás. Nesou erb rodu Colloredo - Mansfeld


Jeden ze dvou krásných lustrů v sále



Kněžna Marie Isabela Colloredo - Mansfeld




A jsme na půdě, v expozici Dobříšské přízraky. Tady se naplno ukázala nevýhoda pevného skla navíc na digitálu. Nebylo kam se posunout a tak jsou na fotkách jen jednotlivé figuríny namísto celé scény







Tolik ze zámku a příště hurá do parku ....

21 komentářů:

  1. Vendy, ráda jsem se do dobříšského zámku podívala. Zrcadlový sál je krásný a přízraky jsou trochu děsivé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě že to vstupné je jen 70 Kč. Ty přízraky jsou opravdu expozice čistě pro děti, navíc jak je paní průvodkyně zvyklá komunikovat právě s dětmi, tak přesně tak komunikovala i s nám dospělejma. No bylo to trochu zvláštní...

      Vymazat
  2. Zajímavé fotografie Vendy. Když jsme ještě jezdili do Stříbrné Lhoty k tetě, tak jsme odtud vyráželi na výlety a byli také na jednom výletě v Dobříši u zámku. Zámek tehdy sloužil spisovatelům a byl pro veřejnost uzavřený. Jen jsme mohli nakouknout přes zavřenou bránu do francouzského parku a to bylo tak vše. Pak už jsme tam nebyli. Jinak na tu půdu bych asi ani nešla. Tento druh expozic moc nemusím. Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já si říkala, že to okouknu. Už jsem viděla Bubákov na zámku v Potštejně tak jsem byla zvědavá na tohle obludárium. No tedy na Potštejně se s tím majitel tedy vyřádil víc. A sám tam s láskou provázel a strašil!

      Vymazat
  3. Zámek je krásný a líbí se mi staré obrazy panovníků a tapiserie.Na ty přízraky bych s vnoučatama nešla i když teď,když jsou velké by to pro ně byla zábava,ale když byly malé byli jsme s něma na zámku Nové Hrady a nejmladší vnučka z expozice pro děti měla šok,když ji průvodkyně strčila do místnosti,kde byl drak a ještě řekla,tady máš svačinu.To byl šok i pro mě.
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, no to se nedivím. Tady byla paní průvodkyně naopak moc milá. Ale s náma dospělejma kteří silně převažovali nad dětmi tedy mluvila dost infantilně :D:D

      Vymazat
  4. Právě letos v létě jsme se tam stavovali a přesně jak píšeš, jedna zahrada zavřená a v zámku na to, jak je proslulý, toho moc není. Ovšem tvůj seznam filmů (a zahraničních), které se tam natáčely, je opravdu obdivuhodný.
    Zajímavé je, že Coloredo-Mansfeldům Dobříš vrátili a Opočno ne. Právní výklad zřejmě každý kraj může mít vlastní :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi možná u těch restitucí hraje roli větev rodu. Navíc Dobříš nezabavil stát na základě Benešových dekretů, ale Němci za války, takže majitelé odjeli už tenkrát a po válce hned ho zabavil stát. Takže tam asi problém s restitucí nebyl protože se nemohlo říct, že majitelé kolaborovali. S Opočnem to je asi jiné. Vezmi si třeba Kinské, tam taky jedna část rodiny kolaborovala a to dokázaně a vznesli nároky na zdejší majetky. Těm to nevrátili, větvi z Kostelce nad Orlicí je ale vrátili. Myslím, že v tom je pěknej guláš v kterém se nevyznají ani sami právníci a mě třeba připadá, že v případě Opočna nemá stát zájem o vrácení a tak se snaží dělat cokoli a hledá kličky. Dobříš sice je velký zámek, ale de facto z něj zbyla asi jen skořápka. V tom prvním křídle a části druhého bydleli spisovatelé, takže se asi nezachovalo moc vybavení pokojů, tedy původního, teď je z jednoho celého křídla hotel a v tom druhém je veřejnosti k dispozici jen první patro, v druhém je privátní bydlení majitelů.

      Vymazat
    2. Ne v druhém patře ale v křídle které spojuje ta dvě identická. Tam je i kaple a tam mají to bydlení majitelé. Dole je restaurace, a pak ty místnosti co bylo muzeum. Vlastně i část francouzského parku je veřejnosti nepřístupná. Ale to je spíš taková ta "divoká" část, s přístupem k Huťskému rybníku.

      Vymazat
  5. Jednou jsme tam meli vyjezdni poradu..Zajimave bylo i muzeum hodin a expozice Jana Drdy, nevim jestli je to tam dodnes.Piprve jsem tam viděl "proslule"hodiny s ' vodotryskem,",prekvapilo mne, že skutečně existuji..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak těch muzeí se tam vystřídalo vcelku hodně. Jen za tu dobu co tam jezdím, čili tak deset let, tam bylo muzeum pohádek, muzeum motorek a naposledy muzeum hraček. To už taky není.

      Vymazat
  6. Vlastně jsem tam ještě nikdy na zámku nebyl. A teď už ani nemusím, když jsem to podstatné viděl :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No chtěla jsem ti už dřív říct, jestli si tam neuděláme výlet. Ale ony stojí za procházku i ty dva parky a nádherně opravená a vymalovaná oranžerie. On je tohle takový spíš zevlovací zámek, na procházky. Ne takový ten klasický s mnoha prohlídkovými okruhy

      Vymazat
  7. Vendy, zdravím. Hezký zámek a ty lustry jsou nádherné. Těch přízraků by se naše holky bály, ty by ječely všechny tři... Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemyslím si, byly tam děti mladší než tvoje holky, a měly z toho spíš prču. Když jsem byla v Rakousku na Krampusech a viděla co je tam malých dětí tak jsem si říkala Ó jé, no to bude řevu a jekotu. Jo, řvali tam děti, ale ne proto že by se bály, ale že na ně nepřišla řada aby se s Krampusem vyfotily a mohly se chlubit kamarádům! A to jsou obludy, že by se jich lekl i dospělý. Tohle je jen takovej čajíček....

      Vymazat
  8. Vendy ráda jsem se s Tebou prošla historii zámku. Dekuji.

    OdpovědětVymazat
  9. Moc ráda jsem se podívala dovnitř zámku. V Dobříši jsem byla celkem nedávno, jen hodně prozaických důvodů...
    Vendy, měj pohodový den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad někdy zbude čas při další cestě se i projít parky.

      Vymazat
  10. Sice jsi napsala, že k vidění toho zámek moc nenabízí, tak Ty jsi nabídla spoustu krásných fotek.
    Hezký den, Vendy !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  11. No vzhledem k tomu, že jsem neměla vhodné sklo na focení v interiérech, soustředila jsem se spíš na detaily...

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....