14 září 2021

Jak se asi žilo ....

 


.... hradním pánům. To si akorát tak můžeme
představit, ale rozhodně co se týče pohodlí to asi nebylo úplně nic co by se jim dalo závidět. Kamenné zdi, malá okna bez skel, snad občas potažené nějakou blánou, případně luxus uzavření před zimou okenicemi. Neustálé příšeří se snažily alespoň trochu rozehnat čadivé louče, které svým kouřem také zrovna nepřispívaly k příjemnému prostředí. Vysoké klenuté stropy a místnosti které vyhřívaly jen sporadicky velké krby. Zdi proto pokrývaly ohromné gobelíny nebo kožešiny, podlahy místo koberců vysoká vrstva slámy nebo chvojí. Jako na úklid asi nic moc, možná ty větvě alespoň trochu voněly. 
Záchody ve zdi a běda těm kdo zrovna pod nimi šli pokud si hradní pán odskočil. O hradní čeládce nemluvím, ti si odskočili kam se zrovna namanulo, nebo do společných latrín postavených nad vykopanými jámami. Suma sumárum, středověk na hradě nebyl asi nic příjemného ....


Alespoň malou představu si udělat můžeme ...
Tady to máte i s duchem hradního pána. A tím nemyslím ty kované sochy 😁



Že do okenních výklenků nelezly hradní paní ze židle je jasné, kde byla původní podlaha je vidět na otvorech ve zdech, kde byly původní trámy


Erby majitelů hradu. Drslaviců kteří hrad založili, jmenovitě Půty z Litic, českých králů, pánů erbu ostrve Lichtenburků a z Lipé ...


.... Pernštejnů a z Kněnic ...


.... pánů z Bubna a Litic a Parishů 


V některých patrech věže jsou krásné křížové gotické klenby




Docela se jim vyrovná i krov střechy věže ...



Okno v hradní kapli



Artefakty které se při archeologickém průzkumu našly okolo hradu


Pokud vám připadají některé fotky na štíru z kvalitou, máte pravdu. Vzala jsem vyvětrat sonku a jelikož nemá úplně novou baterii a náhradní mám na cestě, stalo se to, co každý fotící člověk na výletech nejvíc proklíná. Došla mi baterka. Takže skorem všechno je focené na mobil...

19 komentářů:

  1. Vendy, líbí se mi i prohlídka interiérů hradu. Obdivuji krásné klenby. Dávní stavitelé by se možná divili, že přečkaly staletí. Jinak bych na hradě žít nechtěla, jsem zimomřivá a v zimě to muselo být nepříjemné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se člověk musí sklonit před těmi kdo ty hrady, zámky nebo kostely budovali, bez sebemenší kvalitní technické podpory ....

      Vymazat
  2. Návštěva hradů mě baví více,jak prohlídky zámků.Jsou takové tajemné a když si k tomu vybavím i pár filmů,tak je to něco,co mě hodně baví.Naštěstí si u toho nevybavuji ty detaily.Tma,vlhko,zima a nedávno jsem četla jaká byla v těch dobách hygiena.To už si neumím vůbec představit a tak,když vidím ten přepych v zámcích začnu se drbat.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jim to asi vůbec nepřišlo divné nebo nekomfortní. Byli tak zvyklí, to jen nám, z pohledu dnešní doby tohle připadá k nežití. Oni tenkrát ani netušili jaký komfort může člověk mít...

      Vymazat
  3. Ta nevlídnost hradních prostor musela být drsná. Já taky pamatuju dobu, kdy jsem zde v domě přežívala při 8 (slovy OSMI) stupních, však si to mnozí pamatují. Už je to lepší, zase jsem ale starší a padám jak přezrálé ovoce. Zatím snad nejsem červivá ;-)) Užij si pěkného podzimu ve zdraví a při pěkných výletech, ještě je na to počasí ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Počasí je i na koupání, pořád si užívám bazén odpoledne i večer po návratu z práce. Navíc to je vždycky krásnej relax...

      Vymazat
  4. Vendy, párkrát jsme okolo Litic jeli a nikdy jsem tam nebyla, díky tobě jsem na tom s tímto hradem o hodně lépe.Krásně jsi to popsala, že to nebyl žádný med. Kožešiny byly jistě nutnost.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stojí to za to k nim odbočit. V kožešinách se v zimě chodilo, v kožešinách a pod nimi se spalo, takže byly opravdu velká nutnost! ;-)

      Vymazat
  5. Máš pravdu, původním obyvatelům není co závidět. Ale výlet moc hezký!
    Vendy, užij si pohodový den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono si myslím, že jim to nepřišlo jako nějaké nepohodlí, to připadá dnes nám. Oni nic lepšího neznali, tak si neměli na co stýskat...

      Vymazat
  6. Skvělý výlet. Hrady mám ráda. A to zamyšlení k životu tenkrát je super. Člověk si uvědomí, jak skvěle si žije.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, tak to je rozhodně doba v které bych žít nechtěla, nicméně to je z pohledu naší doby, tehdy nikdo netušil jaké budou jednou vymoženosti a tak jim to myslím vyhovovalo tak jak to bylo.

      Vymazat
  7. Zima tam tedy musela být. Já vždycky obdivuji, že tolik let zpátky a je tam vždycky něco, na co může naše oko se zájem a i obdivem spočinout.Třeba to okno v hradní kapli !
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  8. Vendy i z mobilu bývají hezké fotky a mně se tak špatné nezdají. Děkuji za příjemnou procházku hradem a měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kvalitativně jsou úplně někde jinde než z foťáku. Budu se muset víc věnovat nastavení mobilu při focení, ty možnosti tam jsou, ale já se jimi nějak moc nezabývala, nebyl úplně důvod. Ale jak vidno, asi budu muset ;-)

      Vymazat
  9. Na Slovensku mají moc pěkné a výstižné slovo "výsernica", které jsem poprvé slyšel na Spišském hradě :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, znám, říká se to i u nás a mnozí ti budou tvrdit že se tomu tak říkalo už ve středověku. Ale pravdou je, že tohle slovo vymysleli naši osvícenci v 19. století. Stejně jako podnosnici libočudnou, sestromuže a podobné výrazy.

      Vymazat
  10. Také nechápu, když někdo řekne, že by nejradši žil v nějakém starším století, tam se snad šlo zahřát jen lidským teplem :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak proč si myslíš že mívali tolik dětí? ;-) ale vážně, nám to z dnešního pohledu připadá jako strašné nepohodlí, jenže oni zas nemohli znát tyhle naše vymoženosti, takže prostě byli spokojení v tom v čem žili.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....