13 září 2021

Dobýváme hrad ....

 


.... zvesela a dobrou náladou. Bobule se teď 
do výletů na hrady přímo zamilovala. Takže když se jí slíbí hrad, ani moc neprotestuje že musí jít do kopce. A ještě si u toho hopsá...
Minule jsem vám předložila něco málo historických faktů o hradu Litice, ale neřekla jsem kde přesně ho najdete. 
Hrad stojí na mohutném skalnatém návrší ze tří stran obtékaným Divokou Orlicí nad stejnojmennou vískou v Žamberecké pahorkatině asi osm kilometrů od Žamberka. Víska Litice nad Orlicí je součástí větší obce Záchlumí. Hrad byl postaven v rámci osidlování oblastí kolem Divoké Orlice ....


Dobýváme s úsměvem ...


Střílny pro děla ve vnější hradbě


Část hradby spojující jižní a severní palác



Vnější strana jižního paláce



Nádvoří mezi jižním a severním palácem


Zbytky severního paláce. Ten sloužil pro ubytování sloužících, pro kanceláře a hospodářské příslušenství



Křídlo jižního paláce. Menší klenutá branka dříve ústila na padací můstek který zřejmě spojoval severní palác s jižním. Význam otvorů které jdou skrz zeď nějak nechápu. Tedy zčásti ano, byly v nich trámy nesoucí podlahy místností, a zřejmě asi trámy kleneb jednotlivých místností, ale proč je jich až tolik ....



Pohled na nádvoří a zbytky severního paláce



Tolik exteriér hradu a další část prohlídky nás zavede do interiéru


19 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Díky. Na to že jsou dělané mobilem tak až na ten rozměr jsou vcelku uveřejnitelné

      Vymazat
  2. Taky mám hrady rád. Jen by to někdy chtělo lanovku a když si představím, jak se asi muselo do takového kopce útočit, jsem celkem rád za 21. století.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Špatně se muselo útočit, protože i normální výstup je pomalý... ;-)

      Vymazat
  3. Aha, tak není to jen věž, ale i jedna budova. O hradu jsem ale ještě neslyšel, kdežto Svojanov, který jsi plánovala původně, znám, tam jsme jednou v ubytovací části 2 dny spali.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, věž byla i v minulosti propojená s palácovými místnostmi ve všech patrech. Dokonce jedno patro věže byla hradní kaple. Litice nepatří mezi notoricky focené a zobrazované hrady, to je pravda, stejně tak Potštejn, ovšem ten se proslavil alespoň díky Aloisu Jiráskovi a jeho novele Poklad. o tom jak majitel panství Harudal Chamarré na něm hledal poklad Mikuláše z Potštejna který byl loupeživý rytíř a podle pověstí měl na hradě být někde ukrytý. Díky tomu překopal hrad skrz naskrz a udělal z něj ruinu. A poklad samozřejmě nenašel. Takže se zadlužil a o panství s hradem a zámkem přišel....

      Vymazat
  4. Vendy to je docela obsáhlý hrad a krásný. Tam by se mi líbilo a tak děkuji za tip na výlety na příští rok. Jen pro asi na ubytování. Bobule je úžasná. Děti tyto výstupy zvládají snadno. s námi je to horší....Měj se krásně a děkuji za komentáře na mém blogu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravuji...pro nás asi na ubytování. Omlouvám se.

      Vymazat
    2. Ubytováního kolem by jsi našla asi dost. Dokonce přímo pod hradem je restaurace a penzion. Jo, nemáš za co děkovat, vždyť i ty mi sem chodíš komentovat ;-)

      Vymazat
  5. No šlo vám to a slušelo vám to!
    Vendy, měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo to tedy o dost lepší než týden před tím... ;-)

      Vymazat
  6. Moc hezké fotky. Docela Bobuli závidím, že ještě může cestou nahoru poskakovat. Já už sotva funím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však já se taky táhla nahoru jak smrad! :D

      Vymazat
  7. Po pravdě mám radeji hrady než jejich zříceniny...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to neva, já se ráda podívám na hrad, zříceninu i zámek.

      Vymazat
  8. Tak toto místo neznám, takže jsem si ráda fotky prohlédla.
    A těším se na další.
    Měj se fajn !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedá se znát všechno co je u nás zajímavého. Tak aspoň takhle přes blogy se člověk na ta místa podívá...

      Vymazat
  9. Skvostná zřícenina. Díky za typ. Jak já bych potřebovala být mladší, abych všechny ty zajímavosti v naší krásné zemi prošla. Je toho tolik. Měj se fajn. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se už taky smířila s tím, že neuvidím všechno co bych chtěla....

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....