25 srpna 2021

U písmenka G .....

 


.... jsem měla naprosto jasno koho nebudu 
dávat, a teď došlo na M a tady mám naprosto jasno koho dát. Svého času se sympatie posluchačů populární hudby u nás dělily na příznivce božského Gotta a démonického Matušky. Oba špičkoví zpěváci, o tom žádná, u Matušky plus v tom, že byl i vcelku dobrý herec. V jeho filmografii jsou takové perly jako Všichni dobří rodáci, Kdyby tisíc klarinetů, Fantom Morrisvillu, Limonádový Joe, Píseň pro Rudolfa III, Noc na Karlštejně...  Já patřila tedy k těm obdivovatelkám kterým se líbily ostře řezané rysy tváře s černým plnovousem a uhrančivýma tmavýma očima. Tedy ke straně Matuškovské....  a tak samozřejmě že před Maroon 5, Madonou, Modern Talking či skvělým Vladimírem Mišíkem (ten byl na řadě pokud bych nenašla tu píseň, kterou mám v plánu představit) a neméně dobrým Jaromírem Majerem, jímž zpívaný text o hospůdce známé na na návsi za můstkem do písmene seděl na naší hospůdku na chalupě, kam sice nechodil táta na trumpetu hrát, nýbrž naše parta na kytary a kde jsme si nejen zahráli na kytary, ale i ping pong a chodili na filmová představení prostě dostal přednost Waldemar Matuška. A jak je mým dobrým zvykem že představuji písničky a podoby vybraných zpěváků v méně známých dílech, nebude tomu jinak ani u Waldemara Matušky. Na jeho písničkách z let šedesátých a částečně sedmdesátých jsem vyrůstala, a myslím, že to byly doby nejlepších textařů a skladatelů české popmusic vůbec. Z té doby je i písnička o které si troufám říct, že jí možná ani neznáte, neboť jako jednu z mála ji v rádiu po revoluci vůbec nehrají, narozdíl od jiných "trezorových" jako Modlitba pro Martu, Přejdi Jordán nebo Hej páni konšelé či Má malá zem.

Waldemar Matuška
Volám déšť


No a mě nezbývá než si povzdechnout.... bože to byl hlas!

 

15 komentářů:

  1. Tuto píseň slyším opravdu poprvé, pěkně dokládá, jak velký rozsah Matuška měl, i když zpíval spíše "ve středu". Mně se od něj nejvíc líbily písně Sedm dostavníků a Jezabel. Pěkně také hrál na banjo.
    A od Jaromíra Majera Bon jour Monsieur Gauguin. Tu často poslouchám i dnes.

    OdpovědětVymazat
  2. Z let kdy vznikly ty o kterých píšeš je krásný duet s Martou Kubišovou Víc nechtěl by ani d'Artagnan. Co mi už tak moc nesedělo byla jeho spolupráce s KTO. Sice jsme u táboráků hráli na kytary, nicméně na country a folk nejsem úplně stavěná. Když to šlo spíš jsme hráli Kryla, samozřejmě Wabi Daňka, ale víc právě normální písničky od Waldy, Neckáře, Kubišové a dalších. A Spirituál kvintet nebo Traxlerovce. Když jsem poprvé slyšela ten text Hospůdky, úplně ve mě zatrnulo, protože ta hospůdka u nás na chalupě byla a vlastně ještě je opravdu na návsi za můstkem. Jen tam taťka chodil hrát karty :D A jak mi se tam na sále vyblbli.... A tušila jsem, že tuhle písničku nebude asi nikdo znát. Já jí měla nahranou na mgf pásce, a když jsme jeli na prázdniny tak se táhnul na chalupu sonet duo a poslouchali jsme staré rozhlasové silvestry, tatínek měl nahraného právě i Rudolfa III. všechny ty písně o kterých jsem mluvila včetně Deště, Jordánu, Modlitby.... Hanu Hegerovou, Simonovou a Chladila, prostě celou špičku tehdejší hudební scény a že to opravdu špička byla.

    OdpovědětVymazat
  3. Vendy, tak tuhle písničku neznám. Hlas měl W. Matuška krásný, ale stejně jako Tobě mě nesedělo jeho působení v KTO, nemám ráda country. Měj se hezky. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono jí zná asi opravdu jen minimum lidí a kdo ví jestli vůbec. Jak jsem psala v komentu Helence pod tebou, není country jako country.

      Vymazat
  4. Vendy, asi se nás shodne víc - KTO nebylo to nej období. Pana Marušku jsem měla moc ráda, jeho hlas a těžko kočírovatelnou energii...
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O jeho hlasu opravdu platí že byl sametový a hladil. Country nezatracuju, třeba Pavel Bobek zpíval většinou country písničky, a přitom to byly hity a ráda jsem je poslouchala. Prostě je country a country.... problém asi byl v tom, že Olga Blechová nebyla dobrá zpěvačka a v tom stylu se to ztratilo. Tak energie z něj lítala na dálku a ve spojení s tím ďábelským vzezřením prostě byl nepřehlednutelný a nepřeslechnutelný. Nic proti Gottovi, ale na něj prostě neměl.

      Vymazat
    2. A myslím si, že kdyby Matuška neemigroval, tak by Gott asi nikdy neměl takovou sbírku slavíků, byť proti jeho zpěvu nelze nic namítat, ale byl to takovej unylej kantilénista.

      Vymazat
  5. Vendy, hezký článek jsi napsala. Také jsem měla ráda Matušku pro jeho sametový hlas. Mám i jeho LP desky a občas si je pouštím. Jen na poslední desce mi jeho jemný zpěv docela ruší "ječení" jeho drahé manželky Olgy. Tu já prostě nemusím. Bez ní ty písničky byly takové jemnější. Ale je to věc názoru. Třeba se to jiným posluchačům líbí. Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona nebyla dobrá zpěvačka, z jejího jekotu mi běhal mráz po zádech. Právě v tom country to bylo jedině možné ho používat, mnoho amerických country zpěvaček má podobný. Ale na normální hudební scénu by neměla, proto si i myslím, že účinkování s KTO byl její nápad.

      Vymazat
  6. Písničku znám - asi z Rudolfa III. Matuška byl ve své době fenomén a těšilo mě, že jeho typ se uplatnil i ve filmu. Jeho sedláka Zášínka mám rád, i když pár scén si umím představit i lehce civilnějších, ale to byla především starost režiséra :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta myslím vůbec nebyla v Rudolfovi, já nevím z čeho jí měl tatínek nahranou, ale já jí znala jen z magnetofonu. V rádiu jsem jí snad nikdy nezaregistrovala. Ale je možné že před dobou než jsem začala rozum brát jí v rádiu hráli. Ale určo po jeho emigraci jí nehráli a ani po revoluci. Tak on nebyl herec, ale když už hrál nebyl takový žehlicí prkno jak Gott. Ten mohl být opravdu jen v pohádkách.

      Vymazat
  7. Matuška mi připadal jako úžasně vitální chlap a ten hlas byl fenomenální. Srovnávání s Gottem je dost na místě, protože oba byli mistři svého hlasu a oba měli hlasový rozsah značný. Filmové role byly sice menší, vedlejší, ale byl v nich dost výrazný a role mlsného kocoura a svůdce žen v Noci na Karlštejně mu vyloženě slušela. - Pro mě nezapomenutelné silvestrovské duety s Gottem, kdy se navzájem přebíjeli svými písničkami. Oba zpívali naprosto skvěle a dodnes bych si neuměla vybrat, protože každý z nich byl svým způsobem jedinečný. Dnes už tam asi koncertují spolu, kluci ušatí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ano, každý byl svým způsobem mistr, nicméně Gott byl opravdu takový víc unylý typ. Matuška byl prostě ďábel. V dobrém slova smyslu projevu. Z těch dvou jsem ale Matušku měla mnohem raději.

      Vymazat
  8. Mně se Walda prostě líbil jako chlap a že pěkně zpíval, bylo něco navíc. Gotta jsem sice poslouchala, když už byl v rádiu, ale nebyl by to muž pro mne.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, jo.... já to měla přesně tak. Líbil se mi a ten hlas byla skvělá přidaná hodnota.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....