18 července 2021

Výlety z hádankou ....

 

.... podruhé. Nejdřív chci poděkovat všem za krásné
komentáře, a správně jste všechny poznaly nebo vyčetly na netu, že se jedná o město Roudnice nad Labem. Z něj se vydáme dnes do naší cílové destinace tohoto dlouhého výletu. 
A jdeme na nápovědy ....


Městečko, kam jsme dorazily leží 12 km severně od Roudnice nad Labem, a stabilně má necelé 2000 obyvatel. Tedy těch domorodých, ale pokud bychom započítali hosty a turisty, bylo by jich mnohem víc


První zmínka o něm je z roku 1262, kdy se jako jeho majitel připomíná pan Půta, řečený Petřík z Rýzmburka



Jaké poklady tu skrývá země, se zjistilo až v 17. století, když jsem na inspekci přijel ředitel majetků rodu Kinských. Dlouhou dobu trpěl žaludečními nevolnostmi, ale po napití se zdejší vody, nevolnosti jak zázrakem zmizely. Mimořádná kvalita zdejších vod byla oceněna i odborníky, a tak kníže Oldřich Kinský v roce 1796 nechal postavit první lázeňskou budovu pro pitné kůry. Později, když se zde objevilo i ložisko léčivé slatiny, začaly lázně, už značně rozrostlé,  sloužit i k léčbě pohybového aparátu


Krom romantického lázeňského lesoparku s tajemnou zříceninou a stezkami podél rybníků, který se táhne až k Budyni nad Ohří, je největší perlou lázní chráněná kulturní památka, secesní pavillon Dvorana, od světoznámého (myslím tím opravdu ve světě velmi známého a uznávaného) architekta Jana Letzela




Jak vidno, zalíbilo se tu i hodným skřítkům



Tenhle pohled znám úplně jinak. Samý strom, žádná volná plocha. Asi vzaly za své při nějaké vichřici 


Městečku vládne vlídný poklid a proto se tu krásně odpočívá  při procházkách ...


... nebo posezení v lázeňské kavárně. I my dvě poseděly ... nad aperolem. A zrovna u toho stolečku co sedí ty dvě dámy na fotce




Městečko má i svůj zámek. Původní středověkou tvrz v roce 1660  přestavěl pan  Jan Zbyněk Zajíc z Házmburka na renesanční zámek. V roce 1748 jej majitelé panství hrabata Kinští ze Zlonic opravili. V roce 1881 hrabě Oldřich Kinský zámek prodal a ten přešel postupně do majetku Tomanových. Ti zámek přebudovali na jednopatrovou obytnou budovu. Dnes je v soukromých rukou a slouží komerčním účelům. Dokonce byl jeden čas na prodej. Za 34 000 000 Kč




A frčíme ..... my taky frčely, už do zmíněné lázeňské kavárny na kávu a ten vysněný vychlazený aperol. 
A co vy? Poznali jste cíl naší cesty?







12 komentářů:

  1. Jupí, tak jsem to uhádla, ale až na druhý pokus. Nicméně jsem si totiž vzpomněla, že jsi o těchto lázních kdysi psala, tak jsem vydedukovala, že jsi tam Míšu chtěla vzít! Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  2. Anonymní18/7/21 13:23

    Vendy,dnes strýčka "G" nepotřebuji, lázně Mšené. Psala jsi o nich dříve, nicméně děkuji za krásnou procházku. Přání pohodovych dnů Fukčarinka

    OdpovědětVymazat
  3. Vendy, krásné místo, ale tento směr vůbec neznám, takže ani netuším. Líbí se mi zámek, park i secesní pavilón.
    Přeji fajn týden. D.

    OdpovědětVymazat
  4. Zase jsem poznala další lázeňské město v naší zemi pro mně dosud neznámé. Je tam moc hezky.

    OdpovědětVymazat
  5. Pěkné propojení na mé oblíbené Japonsko :-).

    OdpovědětVymazat
  6. Mšené Lázně, návštěva kavárny pro nás byla nezapomenutelná, i když to je už asi 10 roků. J.

    OdpovědětVymazat
  7. Opět nádhera a opět neznám, vůbec z Čech znám toho velmi málo, téměř nic.
    Tyto články se mně moc líbí. Hezky místa přibližuješ a fotky jsou skvostné.

    OdpovědětVymazat
  8. Tak tady jsem se radit z googlem nemusela, znám secesní pavilon (bohužel jen z fotek) a doufám, že ho někdy uvidím i naživo.
    Vendy, měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  9. Tak se přiznám, že tady nevím, ale v komentáři nade mnou jsem se dočetla, že se jedná o Mšené Lázně. Myslím, že se pokusím najít nějaké vlakové spojení a návštěvu tohoto krásného městečka bych ráda naplánovala, protože to určitě stojí za to. Tak že děkuji za krásný tip na jeden z výletů. Měj moc krásné dny.

    OdpovědětVymazat
  10. Přečetla jsem si to u děvčat,já to místo neznám,ale líbí se mi moc.Jela bych tam rovnou na nějaký wellness pobyt.Zrovna mě bolí kyčel.Budu o tom uvažovat.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
  11. Neznám, ale vypadá to nádherně. Ten secesní lázeňský pavilon ke krásný.

    OdpovědětVymazat
  12. Nádherné místo, krásné záběry, pobavilo mě skřítčí městečko. Ale i další pohledy na různé budovy, krásu architektury, nebo rozkvetlé parky.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....