25 listopadu 2020

Čas letí jak ...

 


.... blázen a najednou tu je advent. Nebudu se tak poutavě 

rozpovídávat jako Blondí, ona to totiž umí nepřekonatelně. Takže konkurovat jí rozhodně nebudu. Nebudu se ani rozepisovat o výzdobě protože to je věc, která mne vždycky zaskočí, protože trpím syndromem nedostatku a následného blahobytu. Nevíte co to je? Určitě to znáte sami. Když jsme vyrůstali zažili jsme to, že nebylo nic. Nebo byl tak mizivý výběr, že odpadlo rozhodování jestli tohle nebo tamto, prostě se koupilo co bylo. To samé bylo i s vánoční výzdobou. Prakticky byla nulová. Advent? To bylo neslušné slovo a jako takové se nesmělo ani vyslovit, natož jej dodržovat  nějakou výzdobou. Kdepak, veškerá vánoční nálada se scvrkla na zdobení stromečku den před Štědrým dnem,  na fronty před obchody s ovocem a zeleninou kde se prodávaly naprosto nechutné kubánské pomeranče, občas dorazily banány a mandarinky a to že budou vánoce signalizovaly povětšinou jen stromečky pověšené ze světlíků činžáků, dozdobené mrtvolkami bažantů či zajíců které se musely nechat "dotáhnout" aby se daly konzumovat buď na štědrovečerní večeři, to tam kde se ryby nejedly, nebo na Štepána. Tvořily tak trochu morbidní předvánoční výzdobu v mnoha pražských ulicích.


První setkání moje s předvánoční atmosférou a výzdobou bylo u mé bývalé tchýně. Ona i s mužem byly vrcholoví sportovci, kteří jezdili hodně po světě a tak si zvyk zdobit dům v době adventní osvojili v zahraničí. Navíc po roce 68 spousty jejich spoluhráčů emigrovalo a tak jim posílali na vánoce nedostatkové věci na výzdobu. Takže se jim v oknech skvěly dávno před listopadem 89 svítící hvězdy nebo světelné řetězy a v zahradě svítil jediný stromeček po celé Dobešce a troufnu si říct že po celém Braníku. Další inspirací jsem byla přímo mlácená do hlavy při mém prvním výjezdu na tzv. rabovací (adventní) zájezd do Endéer. Rabovací proto, že Češi brali útokem obchody a stánky na tehdy takové neznámé věci jako jsou adventní trhy kde se prodávaly ořechy, mandle, rozinky a podobné, a během chvilky je doslova vyrabovali.... 

Domů jsem si krom hvězdy a klasického pyramidového dřevěného vyřezávaného svícnu dovezla i představu o tom, co to je advent a adventní výzdoba. A tak hned po návratu přišly ke slovu všechna světýlka na stromek která jsem doma našla, a o první adventní neděli se do tmy sídliště rozzářila jediná okna. Našeho bytu. Dlužno podotknout že za rok už jich bylo o poznání víc. Hlavně díky tomu, že začaly růst jak houby po dešti stánky vietnamských prodejců s levnými světelnými řetězy a jinými vánočními artefakty. Ovšem co do elegance značně pokulhávající za tím, co jste mohli vidět za hranicemi.

Když jsme se z Prahy přestěhovali, byla jsem zvyklá už každý rok pěkně vyzdobit okna, truhlíky (konečně ta možnost byla) i dům (ještě jsme neměli takovou likvidační četu zvěře) a zjistila jsem, že to tu nikdo nedělá, takže se opakovala situace ze sídliště. Opět jsem učila okolí jak zdobit na advent. A dneska? Dneska je toho tolik, že si připadáte jak v Jiříkově vidění. Vybrat si můžete cokoli v jakékoli barvě, množství a velikosti. Je toho tolik, že se najednou dostaví absolutní ochromení a vy nevíte najednou co si koupit. Prostě to neumíte, máte tisíce inspirací, ale nemůžete si vybrat jednu kterou udělat právě tenhle rok. No, a navíc, když už se konečně rozhodnete, zjistíte, že máte zavřené ty nejdůležitější obchody. A začnete nostalgicky vzpomínat na doby kdy jste museli vzít zavděk jednou věcí ze dvou .... 

Moje babička říkala že když bylo něco rychlé, zbyla po tom jen žíznivá čára. Dlouho jsem nevěděla jak to vypadá. Asi nějak takhle.





29 komentářů:

  1. Vendy, hezky jsi zavzpomínala. Máš pravdu, dříve se advent nedržel, zdobil se až na Štědrý den stromeček. Pamatuji i na kubánské pomeranče, bylo lepší z nich šťávu vymačkat, byly sladké. A také burské oříšky, mandarinky a banány. Na všechno se stávaly fronty. Ten zvyk skromného zdobení mi zůstal. Do NDR jsme nejezdili, takže jsem se neměla kde inspirovat. A navíc od jisté doby, kdy je nás o jednoho méně, prožívám toto období jinak, i se smutkem. Dávám věnec na dveře do bytu a na okno adventní svícen. Letos jsem si koupila takovou vesničku, dám ji na okno v kuchyni. Navíc letos budou Vánoce jiné, zatím to nijak neprožívám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ony ty kubánské byly primárně pěstované právě na džusy, jinak se na nic jinýho nehodily. Já mám výzdoby minimálně, ale o to víc toho musí svítit. Městečko, na jedněch dveřích hvězda, na druhejch tři králové. Svícny na oknech z ložnice a světýlka na oknech k chodníku. Stromek na zahradě a letos po dlouhé době zas zábradlí na terase. A kdybych měla víc rozdvojek a prodlužováků, těch stromků by svítilo mnohem víc...

      Vymazat
  2. Máš pravdu, letí to a já mám pocit, že čím dál tím rychleji. Asi za to můžou ty roky, které nám přibývají. A k tomu samozřejmě patří i vzpomínání.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ty stromky které visí z oken dozdobené bažanty a zajíci vidím před sebou furt! :-D

      Vymazat
  3. Hezké vzpomínání.Na vánoce v dětství mám moc hezké vzpomínky a říkám si,jak to maminka,když byla od rána do večera v práci stihla vše pro nás tři sestry nakoupit,co jsme si napsaly v dopise Ježíškovi.A když byly moje děti malé,ty hrozné fronty na všechno.Když měli dostat v hračkárně zboží,vedoucí nám říkal,holky běžte do fronty a něco tam dětem vyberte.To se spíše bralo,co bylo.A teď je všechno.Ty fronty už bych stát nechtěla.Já mám ráda adventní čas,vždy to bylo o setkávání s přáteli,na to jsem se vždy těšila a k tomu rozdávání malých dárečků.Teď o to asi přijdeme.Na Vánoce se těším ač budeme s manželem asi sami.
    Hezký večer Vendy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vzhledem k tomu, že jsem dělala v obchodě, tak jsem byla těch front ušetřená. Navíc to bylo v sortimentu Hračky, sport, papír a všichni vedoucí se navzájem znali. Takže jen stačilo si napsat co kdo kde chce, šofér to objezdil a bylo nakoupeno. Včetně podpultovek, jak jinak.Jak budeme kde a s kým na vánoce nevím, dcera má sice na Štědrý den volno, ale na Štěpána má denní. Možná zas přijdou na štědrovečerní kapří polévku na oběd. To zatím nevím.

      Vymazat
  4. Ty jsi taková kecka, proč mne furt uvádíš jako nějakého romanopisce ??
    Vždyť ty píšeš pěkně, od srdce, občas brutus, občas nesmírně citlivě, ale pokaždé se mi to skutečně nelíbí, tak ze mne nedělej nějakýho šprta !!!
    Když to tak čtu, měla jsem to hodně podobně.
    V dětství strohé, decentní vyzdobení baráku, ale nikdy žádná adventní těšení.
    Zavedla jsem to ve své domácnosti a jsem ráda, že když je venku tma jako v p*deli, doma je příjemně voňavo a rozsvíceno.
    Já si dělám výzdobu sama, ale ke svátku, vánocům a k narozkám / vše mám v prosinci :) / dostávám od holek z květinářství dárky a tak mám nazdobeno ještě i profi.
    Přeji, aby jsi našla ten správný náboj a hurá do toho.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty si to možná neuvědomuješ, ale tvoje psaní je lehké, briskní a i vážná témata dokážeš podat s jemným humorem. A to jsou věci které jsou dány nemnohým blogerům. A hlavně je to nesmírně čtivé. Vždyť se stačí podívat na počet komentů pod tvým článkem a pod mým, když něco horko těžko vypotím...dneska jsem lítala po celé Třebové po obchodech které byly otevřené a sháněla bílý dekorační sprej, neb jsem si vymyslela bílou výzdobu. Myslíš že někde něco měli? Buď zlatou nebo stříbrnou anebo umělý sníh. Jenže já potřebovala nastříkat šípky a jiné přírodniny a to ten sníh nezakryje. Nakonec jsem v jedné drogerii sehnala bílou barvu na auta ve spreji... takhle to dopadá, když si vymyslím něco jiného...

      Vymazat
  5. Oprava, důležitá oprava !!! ... skutečně LÍBÍ !!!

    OdpovědětVymazat
  6. Žíznivá čára jsem dneska já.

    OdpovědětVymazat
  7. Vendy, děkuji za tvou úvahu. Musím říct, že i já každoročně zavzpomínám na roky, kdy advent byl něco ilegálního. Doteď si pamatuji na PF od známých z Rakouska, na jejich fotku před adventním svícnem...
    A tak zdobím a svítím. Musím říct, že u nás roky krásně svící skoro celá ulice, máme vesměs pohodové sousedy.
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doma je výzdoba minimální, nesmí chybět adventní svícen a svícen na vánoční stůl. A pak městečko (samozřejmě svítící) víc ne, protože kočky jsou strašně zvědavé k čemu jsou ty barevné míčky na větvích. Vždycky když jdu večer domů z práce a vidím jak svítí domy a okna, tak si říkám, a stejně jsem vás to naučila a je to takový příjemný pocit.

      Vymazat
  8. Mám za to že kromě kubánských byly"za komunistů poměrně běžné dostupné i normální španělské pomeranče.. Mandarinky a banány byly opravdu"uzky profil"pamatuji, jak jsem je před Vánoci kupoval s datle i v ESU.. Podobně ananas, kaki papaja čerstvé fíky nebyly vůbec...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, ty španělské byly podpultovka pro vyvolené, kubánské pro plebs. Já měla kamarádku která dělala sekretářku na ředitelství Potravin Praha, a ta mi sháněla bez front všechno nedostatkové. Oříšky, mandle, kompotované mandarinky a ananas. Ale normální ananas v obchodech byl. Jen ho nikdo nekupoval, protože se nevědělo co s ním. Všichni byli zvyklí na kompotovaný...

      Vymazat
  9. Vendy, hezky jsem si početla. Dříve jsme mívali jenom stromeček a na zácloně větvičku ze smrčku. Zato dnes nám svítí všechno, jak doma tak venku. U nás na dědině to nebylo slavné ani s ovocem na každé dítě jeden banán ... kokos a kakao se prodávalo jenom v sobotu a to tam už stála od rána fronta. Když jsem přišla do obchodu, vedoucí mi řekla, že už tam byla mamka, ať se podělíme. Byla to nevýhoda bydlet s rodiči v jedno domě i když jsme měli každý svou domácnost. Ještě, že už je ta doba za námi ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme mívali, než se ozdobil stromeček, od Mikuláše ve váze větve borovice a barborky ozdobené červenými a bílými mašličkami, malými Mikuláši, čerty a anděly... dělávala jsem to i tady, ale pak mi kocouři shodili krásnou vázu po otci i s výzdobou a tak jsem skončila.

      Vymazat
  10. Pod to bych se mohla podepsat. Když rodiče poprvé jeli za sestrou do Německa, kam odešla v roce 1988, tak se vrátili s kupou fotek zaplněných regálů v obchoďáku a doma jsme si je prohlíželi jak vykulení jak jerevani kolik tam bylo jogurtů, sýrů, uzenin a všeho možného, ještě ty fotky někde máme. :)
    Co se týče výzdoby, máš naprostou pravdu, až dlouho potom, co jsem měla holky, jsme začali dávat před vchod nazdobený stromeček, taky jako jedni z prvních. A náhodou jsem teď narazila na fotky své první velikonoční výzdoby a opravdu jsem se zhrozila, bylo to takové nuzné a amatérské, popravdě nelituji, že právě tyhle fotky se mi z blogu ztratily, obnovovat už je nebudu a velikonoční článek jsem smazala celý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já dělala velikonoční i vánoční výzdobu podle Burdy. Měla jsem jak řadu ročníků od sousedky, pak jsem si kupovala v ruštině a nakonec jsem měla předplacenou i v češtině. Takže jsem si podle ní vystřihovala vánoční papírové lucerničky na čajové svíčky, velikonoční vajíčka na okna... taky jsem dokud byla děcka malá s výzdobou řádila, ale pak už jsme to nějak přestali držet.

      Vymazat
  11. "Žízeň je veliká, život mně utíká, nechte mě snít ..." zpíval kdysi Waldemar Matuška.

    Dnes je výběr opravdu nepřeberný, ale také mně to připadá až přehnané, a zvlášť když se v některých obchodech začíná s vánoční výzdobou snad už v říjnu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je věc která mi vánoce dokonale zhnusila. Ta šílená komerce v kterou se všechno zvrhlo. Co nejvíc co nejdražších dárků. Vidíš jak tě máme rádi když ti kupujeme tak drahé věci? Dej mi pokoj...

      Vymazat
  12. Vždycky na Štědrý večer jsem vyrážel na procházku po ulicích a nakukoval jsem do oken na rozsvícené stromečky. Dnes někdy ani ten stromeček přes mohutně poblikávající fasádu nejde rozeznat :-). Jinak adventu a jakékoli související výzdobě domácnosti jsem nikdy moc nedal, takže mi letos nebude vadit se v tomto ohledu uskromnit :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, mnoho lidi v touze po svých pěti minutách slávy (průměrná délka příspěvku v tývý) si dělá z domů cirkusy. Kdyby aspoň zachovávali jednotnou barevnost jako to mají v Rakousích nebo Němcích, ale to ne, to bliká všechno všemi možnými barvami. Nevkus a běs. A když po baráku lezou z různých míst Santové, nebo si na střeše zaparkovali sáně se sobama, tak to už zvracím horkou krev...

      Vymazat
  13. Koukám, že to bývalo podobné, u nás na Vánoce byl velký smrček, ozdobený bonbony z kolekcí, které jsme dostali na besídce v benaru, kde oba rodiče pracovali. Pomeranče a banány jsme měli jeden na osobu.Máma, táta a šest dětí, pan vedoucí obchodu mámě ovoce nechal, sám měl 5 dětí.Jenže jsme to na Děčínsku tak neřešili. Měli jsme jablka, hrušky, ořechy a spoustu ovoce zavařeného.Spoustu cukroví, máma byla zaměstnaná, ale nám udělala krásné svátky.
    Výzdobu jako už vdaná pro svoji dceru jsem řešila už ozdobami na stromek, také lampičky jako pro trpaslíky, ty máme schované dodnes.Od známých, kteří měli příbuzné v NSR, jsme lecos viděla na fotkách, ale nijak mě to nepoznamenalo, ovšem hned po revoluci jsem se jela podívat do Chamu, to jo. Výzdobu si dělám podle nálady a možností. Nejvíc se těším vždy na návštěvu rodiny dcery.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, kolekce od ROH. Mívali jsme doma vždy dvě, a občas byly pěkně nedobré, byly už prošlé.
      Ty světýlka ve tvaru lucerniček jsme taky měli a dost dlouho. Co se týče výzdoby, mám kam šahat. Na půdě mám celej regál věcí, kouliček v různých barvách. A na horní půdičce čtyři krabice starých skleněných ozdob.

      Vymazat
  14. Já dosud Advent moc neprožívám. Na stole mám věneček, v okně svícen. Syn si navěšel na skříňku blikátka, protože je nemůže dát na okno, když ještě nejsou okna umytá. Vím, že všichni mají naklizeno a nazdobeno. Já se řídím heslem, že nic se nemá přehánět. Líbí se mi, když je výzdoba v zahrádkách, ale nikdy se mi nelíbilo to přehnané omotání celého domu světýlky v mnoha barvách a dokonce naprogramované střídavé blikání. V obchodech mě mnohdy lákají krásné ozdoby, ale stačí mi se pokochat v tom obchodě. Prostě jsem spíše pro střízlivost.:)

    OdpovědětVymazat
  15. Ozdoby nekupuju už dlouho, mám jich doma hromady, takže jediné co přikupuju jsou světýlka. Tak ona je určitá odúmrť v kabelech nebo žárovkách, takže se občas něco povyhazuje, tak aby nechybělo na to kam to potřebuju. Co se týče úklidu, taky moc nepřeháním, uklízím tak nějak průběžně, okna jsem sice myla, ale díky tomu bordelu co tu je po silnici tak zas za chvíli budou zaprášený až hrůza. Já mám ráda velkou světelnou výzdobu, ale také jen v určité decentnosti, takže v jedné barvě, a ano, bez blikání. Vozím si inspiraci právě z Rakous nebo Němec. Tam to mají hodně nazdobené, ale vypadá to zároveň elegantně a opravdu vánočně. Ne americkej vánoční kýč.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....