16 září 2020

Nejen zahradní ...


.... květy jsou krásné. Zdárně jim půvabem 

ale i názvy sekundují ty "méně" pohledné a oblíbené květy luční. Třeba taková Krajka královny Anny, čekanka, divizna .... mimochodem čekanka mne jednou inspirovala ke krátké doprovodné básničce k fotkám, které jsem už tady na blogu kdysi publikovala. Nebo taková divizna, čemu ta se může divit? To spíš já koukám jak divizna, když se podívám zblízka na její květ ....



Takže Krajka královny Anny.... zvláštní název pro květ úplně obyčejné divoké mrkve, že? A přitom má takový krásný původ. Přímo královský. Podle královny Anny Dánské, manželky krále Jakuba I. Stuarta. (Syn skotské královny Marie Stuartovny a následník a král Anglie po smrti královny Alžběty I.) Bylo o ní známo, že dělá krásné krajky. A tak jednou vyhlásila pro své dvorní dámy soutěž, která vytvoří z nich vytvoří krajku krásnou jako květina. Nu, vyhrála jí sama královna (jak jinak) a proto se květ divoké mrkve z jakéhosi důvodu jmenuje právě po vítězném královském výtvoru






Na koho asi čeká? Na prince, nebo na obyčejného mládence ?


Kytička s jemným květem podobná sedmikráskám nebo maličkým kopretinám nese ovšem velmi silné jméno. Turan roční. Má svou krásnou vyšlechtěnou zahradní formu v několikeré barevnosti



Tenhle krasavec má jméno vcelku normální. Brslen. Ale jeho lidové jméno je Biskupská čepička. Jasné jak facka, protože se tak moc nápadně podobá pokrývce hlavy církevních hodnostářů


A nakonec divizna. Divíme se její mohutnosti, divíme se jejím účinkům a divíme se jejím mnoha krásným květům. Ale čemu se diví ona?



P.S. Když už jsme u těch květů, brzy budu zazimovávat muškáty, a s tím se pojí zkrácení nárustů. Takže pokud by měl někdo z kytičkářek zájem o oplégry plnokvětých červených a růžovobílých muškátů, tak dejte vědět. Já už si je množit zatím nehodlám, protože jich mám až dost. Sousedky okolo mají také, takže bych je vyhazovala, což je mi z jedné strany docela líto....


27 komentářů:

  1. Připomíná mi to krajky, pěkné.

    OdpovědětVymazat
  2. Všechny miříkovité mají zvláštní květy i zvláštní vůni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda, ale ony nejen květy zvláštně voní, je to celá rostlina která voní. Ovšem někdy to může být i velmi nepříjemný odér...

      Vymazat
  3. Moc krásné fotografie i popisky. Přeji krásné dny.

    OdpovědětVymazat
  4. Krásný komentář i fotografie.

    OdpovědětVymazat
  5. Krásné fotografie i s popisem. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. No už jsem to tu několikrát psala, to je taková moje úchylka :D

      Vymazat
  6. Zajímavé názvy květeny, o divizně jsem kdysi četla básničku, ale už si nepamatuji, čemu se ta divizna divila :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někdy jsou ty lidové názvy opravdu hodně zajímavé.

      Vymazat
  7. Moc krásné,mně se líbí Turan kanadský.Ráda ho fotím a jsem hned chytřejší,že vím od tebe i jeho název.
    Měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Turan mám i na záhoně, jemně fialový, ale chtěla bych se podívat i po jiných barvách protože kvete nesmírně dlouho a i ve váze dlouho vydrží. Ostatně jako všechny astrovité. Takže dělá velkou parádu... akorát jsem zjistila, že zaměnila jména. Tohle je Turan roční.

      Vymazat
  8. Vendy, krásné fotky a dokonalé tvoje znalosti. Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, ale občas musím zabrousit na tetu Wiki, jako v případě té královské story

      Vymazat
  9. Jako vždy úžasné fotky a obdivuji i Tvoje znalosti z říše květin.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  10. Moc pěkně sestavený členek s krásnými fotkami. Muškáty bych si vzala, ale nemohu na zahradu, takže nic. Mám starost, Jak naložím s jiřinami. Ještě je sice čas je vyndavat, ale kdo ví, kdy já se zase normálně postavím na nohy, abych mohla alespoň pomoci radou snaše a manželovi. Bylo by třeba je rozdělit i podle vzrůstu, abych je zjara vysadila dobře, ale už vidím, že je jen nechám seříznout a něčím důkladně přikrýt.Ale to asi stačit nebude. Manžel maká doma i na zahradě jako šroubek, doufám, že se nesloží.

    OdpovědětVymazat
  11. Krásné detaily! Luční kvítí mám moc ráda, mnohem radši se procházím rozkvetlou loukou než pěstěnými zahradami... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nevím, ale ty louky už taky nekvetou tím co kvetly dřív. Spíš jsou plné bodláčí, šťovíku a kopřiv. Jen na jaře jsou plné pampelišek....

      Vymazat
  12. Ty fotky mají svatební atmosféru, tedy až na brsten, ten už působí spíš krvavě, jako po svatební noci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to jsem netušila, že jseš takovej romantik ;) ....

      Vymazat
  13. Překrásné fotky, jsou jako snové obrazy, pokochala jsem se. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přiznávám, že jsem jim k tomu trochu pomohla...

      Vymazat
  14. Tuřany nám na zahrádce také kvetou, divoká forma na trávníku.. Divizny už odkvetsji.. Ten poetický název kvetoucí plane mrkve jsem neznal. Ale vím, že její semena byla dříve zneužívání jako abortivum

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....