19 července 2020

Věže, věžičky, a jiné ....






.... najdete v Praze snad na každém kroku.
 Ne nadarmo se jí říká stověžatá, ale těch věží je mnohem, mnohem víc. Vysokých, viditelných už na dálku, ale i nižších i těch úplně nízkých, kterých si všimnete jen náhodou ....


 To ale neplatí o zvláštní věži kostela sv. Kateřiny Alexandrijské, který najdete hned naproti letohrádku Michnových v Psychiatrickén zahradě. Ne, nedělám si legraci, ta zahrada se tak opravdu jmenuje, protože se rozkládá v těsném sousedství psychiatrické léčebny, známých Kateřinek. Vznikl v roce 1826 v bývalém augustiánském klášteře který přiléhal právě ke kostelu sv. Kateřiny, proto to jméno. Byl to první samostatný ústav pro choromyslné v královském městě Praha. A proč divná? Protože v sobě spojuje dvě architektonická období. Začíná gotikou a končí barokem. Bohužel dovnitř opět nebylo možné jít, státní svátek všechno zavřel. Ale myslím, že tak krásné fotky které odsud má Čerf bych stejně těžko překonala


Od Kateřinek jsme se ulicemi Karlova a Albertova dostali až do Ječné z které jsme to střihli do Štěpánské a hned vedle kostela sv. Štěpána mne Čerf odklonil do ulice Na Rybníčku. Nechápala jsem hned proč, ale jakmile jsme obešli část kostela a ulice se narovnala, došlo mi to. A měla jsem ohromnou radost že to udělal. Před námi stála jedna ze tří pražských románských rotund která mi ještě chyběla do fotodokumentace, rotunda sv. Longina. Tentokrát jsme se nedostali ani do plochy okolo, na schodech byla nekompromisně zamčená branka. A fotit z ulice nebylo to pravé ořechové, ale stejně jsem to musela udělat. Takže už mám nafocené všechny tři. Sv. Martina na Vyšehradě, sv. Kříže na křižovatce ulic Konviktské a Karolíny Světlé a sv. Longina v ulici Na Rybníčku




A hned proti rotundě se v zeleni skrývá věž zvonice kostela sv. Štepána


Kontrolní otázka. Otevřeli by jste si hospodu na blbym místě? 
Ne? Tak zřejmě v ulici V jámě se našel dobrodruh který tak učinil. A hned nás s Čerfem napadaly různý hlášky na tohle téma. Třeba že tam sedíte a zavolá vám známý a zeptá se: " Kde jseš? Na blbym místě... Jó ták, jseš v práci .... Ne, v hospodě ..." 
A pokud by jste nechtěli riskovat, hned naproti je hotel Alcron. To určitě blbý místo není 😉


Že se blížíme do Vodičkové a k bludišti pasáží nám dá jasně najevo tahle fasáda. Ano, ano, nedaleko je vchod do pasáže U Nováků kde sídlilo legendární Osvobozené divadlo. Dnes už ho připomíná jen ta fasáda ....


Po krátké zastávce v kavárně paláce Platýz jsme se prosmykli přes Uhelný trh a odsud na Betlémské náměstí a průchodem přes dům v kterém žil Johanes Kepler a v kterém je dnes jeho muzeum jsme se dostali do Karlovy ulice. Nádherné arkády jednoho z domů


A z Karlovky to už byl jen skok na Karlův most. Sice už ne liduprázdný, ale stále se tu dá chodit aniž by vás uchvátil dav a vyplivnul až na jeho konci, můžete si nerušeně fotit aniž by do vás neustále někdo drkal a lezl do záběru, nemusíte se vyhýbat stánkům, jen možná ta občasná hudební produkce která se tu dá slyšet v dost velké kvalitě mi chyběla ..... sice nejvíc byla slyšet čeština, ale už i jiné jazyky je možné slyšet


30 Day Photochallenge.
 Včera se mi zadařilo nafotit splnění dalšího z témat. Popravdě jsem doufala, že to vyjde, a i když to nejdřív vypadalo, že budu muset vzít zavděk na tohle téma někým z naší zvěře, modelka se přece jen dostavila...

den devátý, téma č.12

12. Portrét






23 komentářů:

  1. Vlastně jsi procházela "územím" kde se pohybuji pracovně, od ulice Ke Karlovu, kde je Klinika dětského a dorostového lékařství přes Kateřinskou zahradu po Malou Štěpánskou, kde je vchod na polikliniku. Několikrát jsem se snažila podívat do kostela sv Štěpána, jehož věž mě úplně fascinuje. Ale v pondělí až čtvrtek se mi to nikdy nepodařilo. Vždy bylo zavřeno. Modelka úžasná. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já dlouhý léta prodávala ve Vodičkový v pasáži vedle bývalého Frionoru, myslím že si to ještě budeš pamatovat. A Štěpánskou jsem občas do práce šla, podle toho jaká mi jela dřív tramvaj do práce. Kostel jsem taky vždycky obdivovala, ale vůbec!!!! jsem netušila jaký klenot je kousek za ním.... Ale okolí Karlova, Albertova ale i třeba Míráku, I.P.Pavlova a Vinohrad vůbec je mi docela španělskou vesnicí. Znala jsem to akorát ze začátku Vinohradské, hned nad tunelama k Hlaváku, tam jsem jezdila do sídla bytového družstva, když jsem tam vozila vyúčtování za barák. Dokonce když se babička přestěhovala na Čapajevák, měla jsem problém zezačátku se za ní dostat... Pražák jak poleno, ale neznala jsem a neznám svý rodný město ;-)

      Vymazat
    2. Se vstupem ke sv. Štěpánu je to na levačku dlouhodobě. Jisté je to prakticky jen v době mše, jinak je domluva docela problematická. Ale stojí to za to, mimo jiné je tam krásná gotická kamenná kazatelna.

      Vymazat
  2. Fascinuje mě, jak i známá místa mohou pokaždé nabídnout něco nového, nepoznaného, z jiného úhlu pohledu :)
    Jsi dobrá, že plníš nějakou výzvu, já u nich většinou nevydržím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak když jsem si to sama uvařila, tak si to taky musím sníst ;-).... Akorát si říkám, že když jsem vydržela 365ku tohle je brnkačka... jen tady jsou daná témata, tam to bylo prostě o jedné fotce denně, lhostejno na jaké téma. V tomhle je ta třicítka zas těžší. To je pravda, ale každý má jiné vidění věci, každý se soustředí na něco jiného a i když budou vedle sebe stát dva fotografové a budou fotit stejnou věc, každá fotka bude jiná...a proto i ta stokrát focená místa nafocená postoprvé můžou vypadat jinak.

      Vymazat
  3. Krásné fotky, v Praze je tolik zajímavých míst, které v turistických buletinech nenajdeme.
    Ovšem dnes je top poslední fotka, modelka je úžasná.:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Některá místa třeba nebyla zrovna dostupná, nebo byla ve špatném stavu, dneska je toho mnoho opraveného, zpřístupněného, akorát narozdíl od dřívějška se ale všude platí vstupné...s modelkou je skvělá spolupráce, jí to baví a dokáže se tvářit i stavět jako profesionálka....

      Vymazat
  4. Stověžatá Praha.Fotografie Karlova mostu s černými mračny je nádherná.
    A modelka na portrétu kouzelná.Portrét už mám taky,stála mi modelem nejmladší vnučka,jediná,která se ráda fotí.
    Hezké pozdní odpoledne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já s ní počítala, akorát když jsem se v sobotu vzbudila v devět a ještě tu nebyla, i když jsme byly s dcerou domluvené na půl devátou, myslela jsem, že díky počasí jejich plány nevyšly a nebude třeba hlídání. Nakonec dojely až o půl desáté. :-D Ona je na focení skvělá, užívá si to ohromně, a hned ve foťáku všechno kontroluje.

      Vymazat
  5. Moc pěkný závěrečný portrét! Škoda, že byla zavřená zahrada u rotundy, odtud se dá vyfotit rotunda i s malebnou zvonicí v pozadí, ale holt nejde vždycky všechno. Když si vezmu, že kolem rotundy byl obrovský morový hřbitov, tak to tam teď je ještě krásné, i když je právě zamčeno. Mimochodem, rotunda byla původně zasvěcena právě svatému Štěpánovi, ale novější a výstavnější gotický kostel jí tohle zasvěcení vyfoukl :-).

    OdpovědětVymazat
  6. Náhodou takový malebný starý hřbitov by jí dodal ten správný rámec! No jo, tahle modelka si to focení nadmíru užívá... ;-)

    OdpovědětVymazat
  7. Pěkně zpracované téma XII.

    OdpovědětVymazat
  8. Vendy, krásná procházka Prahou. Karlův most je úžasný. Měj pěkný nový týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlavně byla skvělá v tom, že už sice město nebylo úplně depresivně prázdné, ale nebylo přelidněné. A to bylo hodně fajn....

      Vymazat
  9. Už Prahou jsem se kochala a včera jsem si jí i maličko užila, ale ta poslední fotka - to je prostě pecka. Kouzelná holčička!
    Vendy, měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, Bobule by mohla být od hodiny profesionální modelína!

      Vymazat
  10. Moc hezky napsaný článek i fotografie.krásný portrét holčičky. Přeji krásné dny.

    OdpovědětVymazat
  11. Ta hospoda Na blbým místě mě dostala :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Ta věž je opravdu zvláštní, jako kdyby byla postavená na pavlači.
    Tankové pivo Na blbým místě je krásná kombinace. Takové perličky sběratele momentek potěší :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dneska se nadává na architekty v Praze, že nectí styl, že nacpou modernu do staré zástavby. Vždyť kolik kritiky schytala Nová scéna (tedy ne že mě by se líbila) nebo Tančící dům (ten beru) a bco vzniklo za povyk když vyhrál Jan Kaplický s Blobem (to je taková ostuda, tedy pražských zastupitelů) Jenže ono tomu tak bylo už od počátků stavby měst. Tady máš toho zářný příklad když se gotický kostel přestaví na barokní... Ano, blbý místo mne zaujalo hned na první pohled. Ovšem nechápu proč ten název, ulice V Jámě je velmi frekventovanou spojkou mezi Vodičkovou a Štěpánskou. Ledaže by majitel nesnášel hosty stejně jako majitel hospody Na mýtince. A štvalo ho že mu tam chodí hosté. Proto ten název ;-)

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....