07 června 2020

U fialové barvy ...





.... ještě dnes zůstaneme. Ale budou to už poslední (zatím) fotky. Včera nám tu celou noc natolik vydatně pršelo, že mi málem přetekl včera dopuštěný bazén. Konečně si synek včera udělal čas a nainstaloval zas solár na střechu, natáhl nové hadice a konečně se vše zprovoznilo. Bála jsem se, aby nám mezi tím nestřihli zákaz napouštění. A abych nemusela po vyluxování bordelu dopouštět vodu, nechala jsem ho naplnit o něco víc. No a ten noční lijavec ho doplnil úplně. Takže jsem honem, honem musela vodu upustit protože jsem měla strach aby se mi bazén nezhroutil. Přeci jen už má svoje roky... 
Ale zpět k fialové. Je to barva která v sobě nese dva prvky. Modrý mužský a červený ženský. Takže má v sobě jak klid modré, tak vášeň červené. Je symbolem adventu, a je barvou biskupů a arcibiskupů. Co se týče skládání barev je to jakákoli barva v barevném spektru mezi červenou a modrou. Někdy má větší podíl červené, pak se mluví o purpurové nebo magentě, když má víc modré je to indigo nebo ultramarín. Tedy pokud já bych si měla vybrat kterou preferovat, kloním se k té která se blíží víc modré. Ovšem, taková levandulová, to vůbec není špatný odstín fialové ....


Kvítek floxu šídlatého patří k těm s větším podílem červené


 Zatímco dvojbarevné a dvojtvaré květy akébie pětičetné nesou ve své barvě více modré. A propo akébie... Je to velmi zajímavá liána. Má krásné květy vonící po čokoládě a z nich se vyvinou jedlé fialové plody. Já jí poprvé viděla vloni na podzim v palácových zahradách. Zaujaly mne tam právě ty fialové plody. Až potom jsem teprve zjistila co že to je. Ten který jsem si dovezla jsem ochutnala, nebylo to špatné. Vybrala jsem z něj semínka a spolu s naším kuchařem jsme se snažili z nich něco vypěstovat. Ani jednomu ale nic nevzešlo. Ale když jsem teď byla v květnu na chatě, zažila jsem šok. Tuhle, kterou mám nafocenou jsem fotila na plotu jedné zahrady, to mne nějak nepřekvapilo, ale ten šok jsem zažila při cestě na autobus kterou jsem absolvovala nesčetněkrát a ničeho zvláštního jsem si nevšimla. Ale tentokrát mne zarazila v jednom místě krásná vůně. A když jsem se pozorně zadívala na kvetoucí keř štědřence zjistila jsem, že se v něm schovává ještě mnohem víc. Ohromná akébie se tam plazila pangejtem, ovíjela jak ten keř tak i stromy kolem. Stála jsem tam a čuměla jak péro z gauče...tak mi se snažíme seč to jde, a tady si roste jen tak v pangejtu! Nevím jak je tam dlouho, ale moc ne. Ona má hodně velké nárůsty, za rok dokáže přirůst na délce i dva metry. Jak se tam dostala, to je taky záhadou. Ale asi zřejmě nějaký pták sezobl něco z plodů a ukáknul jinde. Takže jsem samozřejmě vzala lopatku a pár odkopků jsem přivezla sobě i kuchaři. A pokud se neujmou, vím kam pro ní chodit 😉. To že jí budu dál sledovat je naprosto jasné...

Jak je vidět, akébie na jednom stonku kvete jak samičími tak samčími květy. Ty z kterých se později vyvine plod je ten hrozínek květů v předchozí fotografii



A opět fialová s větším podílem červené. Letošní první květ mé první dřevité nebo též japonské pivoňky. Ještě mám jednu, ale tu budu muset dát na jiné místo. Na místě kde je se jí moc nedaří. Ta by měla být světlounce růžová



A jsme zas u jednoho detailu kvetoucího okrasného česneku. Některé z vás, kdo ke mě chodíte jste už projevily o ně zájem. Tak pro vás mám jednu radu. Okrasný česnek je moc krásný, jen má takovou jednu malou chybku. Jeho listy totiž začínají žloutnout a zatahovat už v době plného květu. Takže je lepší než sázet ho jako solitér třeba na kraj záhonu, najít pro něj místo mezi rostlinami s trochu vyššími listy. Ideální je tak výška 20 - 30 cm. Skvěle ladí třeba s hostami. Nejen že skryjí ty zasychající listy, ale ty koule květů krásně "plují" vzduchem a dodávají záhonům lehkost a zas jiný rozměr


A nakonec kapka na fialovém poupěti orlíčku


Tak, a fialovou také máme z krku ....

18 komentářů:

  1. Akébie je pro mne nová kytičky, je moc zajímavá a krásná. Tak držím palce, aby se Tobě i panu kuchaři jejich pěstování dařilo.
    Obdivuji na fotkách všechny odstíny fialové. Přírodě tyhle barvy moc sluší.:)

    OdpovědětVymazat
  2. Akébie je pro mne též velká neznámá. Krásná liana, tak ať se jí u Tebe daří. Ostatní fialová kvítka jsou moc hezká. Fotografie jsou skvělé, ostatně jako vždy. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uvidím jak se bude mít, jen doufám že nás tu v případě uchycení nezaroste!

      Vymazat
  3. Opět jsem se pokochala fialovou.A zjistila,že mám jedno triko,svetr a dokonce na doma fialové kalhoty.
    Akébie je nádherná,nikdy jsem ji neviděla.
    A jaká barva přijde teď?Těším se.
    Hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu vypadá velmi hezky, a když odkvete zajímavé jsou i ty plody.

      Vymazat
  4. Vendy, to je krásné a poučné povídání a k tomu parádní fotky. Akébii vůbec neznám, ale má hezké květy.
    Přeji pohodový týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jí do loňského podzimu taky neznala ;-)

      Vymazat
  5. Pěkné fotky a zajímavé povídání. Mám pocit, že loni mi listy česneku zůstávaly zelené dlouho, letos ještě ani nekvetly a žloutnutí už bylo docela silné i normální česnek žloutne. Letos je na mojí zahradě všechno divné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já hledala na netu čím to může být, že ty listy ozdobnému česneku tak zasychají. No dozvěděla jsem se, že je to normální proces. Není to žádná chyba v pěstování. Ona totiž s tím začala holka. Že se jí sice líbí ale vadí jí jak zasychají ty listy. Tak jsem pátrala a zjistila tohle.

      Vymazat
  6. Předposlední fotka je snová, fakt tleskám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To dělají ty mezikroužky ve spojení se starosklíčkem

      Vymazat
  7. Vendy, fialovou mám ráda. Opět krásné fotky. Ráda se kochám a navíc ještě pro mě neznámé kytky. Měj pěkné pondělí.

    OdpovědětVymazat
  8. Tvé fotky jsou jako kouzlo...
    Vendy, měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
  9. Akébii neznám, takže jsem se ráda poučila. Fotky jako vždy mají svoje kouzlo.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nejsi sama kdo jí nezná, já taky na ní poprvé čučela jak puk. A to jsem ještě ani nevěděla co to je...ještě že existuje Gůgl....;-)

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....