08 června 2020

Po fialové si ...





.... třeba dáme modrou. Ostatně v barevném kruhu je to mezní barva fialové, a tak se vlastně budeme držet pěkně pospolu. Modré jsem na zahradě moc neměla, ale pěkně se mi začínají touhle barvičkou záhony plnit. Od světlounce modré u ladoníků, přes deep blue skalkových kosatců po barvu letní oblohy u podléšek či onu jasnou světlou modrou pomněněk. A co teprve jirnice a tradescantia, to jsou tak krásné modré odstíny které nenechají milovníky této barvy chladnými. No, chladná modrá je, ale tak příjemně, je to barva letní oblohy, vody, barva evokující prázdniny na zahradách babiček nebo toulání po březích potoků ....


Začnu posledním detailem krásné žlutomodré kombinace u sasanek. Jak vidno, sahám hluboko zpět do archívu


Tady jsem si nebyla zcela jistá, jestli zařadit fo modré nebo do žluté. Tyhle macešky mí rok co rok lezou na různých místech zahrady, je to pozůstatek výsadby v truhlících tak někdy před pěti lety, možná ještě dřív. Je zajímavé pozorovat návrat ke kořenům, protože koupené jsem měla velkokvěté macešky, tmavě modré, oranžové či modrobílé. Po jejich vysemenění jsou z nich drobnokvěté macešky naprosto jiných barevností. Několik trsů jich mám zasazených v záhoně, vyplňují prázdná místa, ale tyhle se uhnízdily v trávě daleko od záhonu



Každým rokem mi dělají tyhle kosatce větší a větší radost, protože mají stále více květů. Jsou nízké a přinášejí do záhonů modř jako první. Teď lituju, že jsem si nekoupila na chatě u jedné prodejkyně žluté. No budu to muset napravit ...


Když jsme začali znovu jezdit na chatu, byla jsem překvapená kolik tu roste po lesích podléšek. Nebyla jsem na to zvyklá, na chalupě bylo úplně jiné složení lesů, na listnaté jste tam vůbec nenarazili, a když, byly to povětšinou jen břízy. Výborné na křemenáče a kozáky, ale ne pro kytičky ...


A konečně pomněnky. Jemné, kvítky skromné, ale ve skupině nepřehlédnutelné moře modře... Jako malá jsem měla zlaté náušnice a prstýnek právě v podobě pomněnek. Prstýnek mi zapadnul do odpadu umyvadla když jsem si myla ve školce ruce, náušnice nosila do té samé školky i moje dcera. Bohužel jedna se rozlomila a ztratil se uzávěr. Mohla je tak nosit i Bobule ...






Modrou ještě nekončíme, stále ještě v archívu zbývá pár fotek ...

16 komentářů:

  1. Vendy, super fotky.
    Akorát jsem místo jirnice četla jitrnice .... to jsou vidět ty preference :D
    Krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak stane se, taky kolikrát čtu šílený nesmysly a pak se celému článku dostane úplně jiný kontext! ;-)

      Vymazat
  2. Pomněnka je kytička, kterou miluju odmalička.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kouzelná je v partě s blatouchy na březích potoků ...

      Vymazat
  3. Obloha je dnes šedivá a tak jsem si modrou užila u Tebe na blogu. Krásné fotky.
    Mojí kamarádce se jednou macešky uhnízdily v záhonu místo jahod.;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dneska je první den tak nějak trochu líp. I modrá obloha se ukáže. Ale celý víkend byl zatažený, od soboty odpoledne až do nedělní noci stále pršelo a v neděli bez přestávek bouřilo celý den, to jsem ještě nezažila aby opravdu od rána hřmělo a hřmělo a hřmělo. Musela jsem od soboty dvakrát odpouštět bazén. Naštěstí včera na Medarda tady ani nekáplo, tak snad bude už konečně hezky jak se na červen sluší a patří... Za to kytky ty naprosto viditelně nadskočily v růstu ...

      Vymazat
  4. Ten návrat ke kořenům jde pozorovat nejen u kytiček, kolikrát se ani lidi nestačí divit, když se bělochům narodí černoch :D.
    Krásné fotky! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, obzvlášť když se v rasově čisté rodině zamlčuje, že prababička byla černá otrokyně ;-)

      Vymazat
  5. Mám modrou moc ráda, je to pro mě takový symbol léta.
    Moc děkuji za tu krásnu, Vendy a přeji hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bílá, modrá a červená, to jsou barvy které symbolizují pro mne léto. Bílá kopretin, modrá chrp, pomněnek,oblohy a lnu. Toho bývala na chalupě plná pole. A nejen tam, pamatuji se na ta modrá pole která se vlnila jak moře. No a červená vlčích máků. Vůbec se nedivím, že v té barevnosti je naše vlajka, protože v době kdy vznikala to byly právě tyhle barvy které charakterizovaly naší zem. Dneska by musela bejt žlutá!

      Vymazat
  6. Krásné květinky a krásné barvy.Pomněnky mám ráda, ta drobná kvítka jsou kouzelná.
    Vendy,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Některé roky máme vedle chaty úplně modrý koberec, ani to tam nesekám a někdy jich tam kvete jen pár...

      Vymazat
  7. Přesně si na ty náušnice pamatuji, byly krásně jemné, holčičí.
    Už se takové pěkné nedělají.
    Vnučka ve školce po mámě ztratila jednu náušnici, byla jsem vybírat jiné a pomněnkové tam nebyly.
    Krásný den, třeba s modrou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem po těch pomněkových koukala pro Bobuli a nebyly v nabídce...

      Vymazat
  8. To u nás je nad blízkou Nelahozevsi zalesněna stran, která se vždy na jaře zaskveje podleska I..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U kamaráda kousek od Brna mají také místa kde je úplně modro podléškami. Tady je na jaře zas bílo v bledulkové rezervaci. I když občas se tam i ta podléška najde...

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....