24 února 2020

Zámecké návrší, Olivetská hora ...




.... a nejnověji Náměstí Václava Havla. A vlastně pořád jedno a to samé místo. Okolí litomyšlského zámku, piaristického kostela, muzea a Klášterních zahrad. Po rekonstrukci silnice a chodníků i budovy původního litomyšlského gymnázia (toho kde učil Alois Jirásek) zde vzniklo centrum vědění a duchovna. Rekonstrukcí prošla i bývalá studentská kolej kde dnes sídlí Fakulta restaurování Univerzity Pardubice spadající pod UK. Navíc tu přibyla i nová univerzitní knihovna a právě ta a původní kolej, která dnes částečně slouží svému bývalému účelu byly naší další zastávkou s překvapením ....


Budova knihovny je sice moderní stavbou, nicméně ke starým budovám koleje a zámku docela dobře zapadá. Dokonce byla vyhlášena nejpovedenější dostavbou v Pardubickém kraji


Ale nejdřív se podíváme do knihovny ve staré části. Jedná se o původní piaristickou knihovnu z gymnázia čítající kolem devíti tisíc svazků učebnic jak studentských tak i profesorských, astronomické traktáty i přírodovědné. Piaristé jí věnovali městu. Já si vybírala knihy podle všelikých zajímavostí. Třeba takové krásné korálkové vazby. Je velká škoda že zrovna tahle krása v regálu leží a není vidět celá. Takže jen její zlomek se dal vyfotit





Knihovny jsou původní barokní truhlářská díla




A jsme v nové knihovně, navržené podle tradic klášterních knihoven, tedy s ochozem kolem stěn



Je pěkná, ale ta stará je prostě hezčí....


Příště vás pozvu na prohlídku staré koleje která slouží jak k počátečnímu ubytování studentů, tak jsou v ní ateliéry a dílny restaurátorské ...

20 komentářů:

  1. Moderní přístavby já rád :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. nějak si uvědomuju, že jsem ještě na blogu neměla druhou, taky velmi povedenou dostavbu muzea. Je nedaleko téhle knihovny a obě dostaly několik cen.

      Vymazat
  2. Moc se mi návrší líbí, syn byl několikrát i v ateliérech - moc si to místo pochvaloval, skvělá atmosféra.
    Děkuji za fotky a přeji hezký den, Vendy. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No mají to tam krásné, v takové škole a prostorách je radost studovat. Navíc je to fakulta hodně prestižní a studenti ještě během studia mají možnost cestovat po celé Evropě v rámci restaurátorských prací. Já zas dost často načuhovala do jejich kamenických ateliérů. manžel jim kdysi prodal pár tiskáren a kopírek a jezdil je servisovat. Takže já courala po městě, nebo načuhovala do ateliérů a on opravoval....

      Vymazat
  3. Moderní přístavba zapadá do té původní. Ovšem stejně jako Tobě se mi více líbí stará knihovna. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stará knihovna je nádherná práce, takže to se musí člověku líbit!

      Vymazat
  4. To původní většinou vítězí. Mne vždycky fascinuje to množství knih!
    Díky za fotky, ráda jsem se podívala.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je jasné, nicméně tady se to povedlo. Tak ono je tohle místo ostře sledované, protože je naproti zámku, který je jak známo zapsán v UNESCO. Takže pokud o ten zápis nechce město přijít, musí dodržovat určitá pravidla.

      Vymazat
  5. Nepatřím k příznivcům moderní architektury, ale musím uznat, že ta přístavba je velice povedená. :-)
    Knihovny mám ráda a občas se vracím do Památníku písemnictví na Strahově.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ony jsou v téhle lokalitě dvě naprosto moderní dostavby starých budov. Knihovna a pak nový vstup do muzea. Obě dostaly nějaké ceny. V Památníku kdysi dělala tchýně, pak přešla do Hvězdy.

      Vymazat
  6. Miluju ty staré knihtisky a vůni knihoven.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tady díky tomu že to bylo za sklem nevonělo bohužel nic... a v té nové části taky ne.

      Vymazat
  7. Moc hezky napsané. Opět děkuji za,seznámení s tímto místem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. není zač. jsem ráda že mohu přiblížit různá místa.

      Vymazat
  8. I když mám rád spíše historické objekty, tak musím uznat, že ta dostavba je opravdu moc povedená!
    Tvůj příspěvek mi připomněl, že už jsem dlouho nebyl v památníku písemnictví,který je v prostorách kláštera v Rajhradě.To je taky úžasné místo!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do Rajhradu bych se taky docela ráda podívala, jednou jsme měly domluvený scuk s Vendy ale nějak to nakonec nevyšlo. Já nemám nic proti moderní architektuře, jen se musí vkusně zapojit do stávající zástavby. někdy se to skvěle povede, jindy to je katastrofa. Je pravdou, že v Čechách jsme hodně konzervativní co se týče moderní architektury. Už jen to co se zvedlo proti Kaplickému! Přitom když se člověk podívá na panorama Londýna, snoubí se tam spousta moderní architektury se zámky, katedrálami a hrady pocházejícími ze středověku.

      Vymazat
  9. Knihovny zbožňuji. Jen těch lidí by tam mohlo být méně...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tady bylo tolik lidí jen u příležitosti té vycházky. Jinak je to univerzitní knihovna sloužící jen potřebám studentů.

      Vymazat
  10. To spojení historické budovy s novou přístavbou je opravdu působivé. Litomyšl je perla. Asi ne náhodou se pojí s Jiráskem a Smetanou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Spíš oni se pojí s ní! Ona už tu dávno byla dřív, než se tam Smetana narodil a Jirásek učil ;-)

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....