23 února 2020

MDP ...




.... aneb Mezinárodní den průvodců. To byla včerejší sobota. A v jeho rámci jsme s dcerou absolvovali dvě a půl hodiny komentované prohlídky po Litomyšli a jejích pamětihodnostech. A opět se potvrdilo, jak málo člověk věnuje pozornosti svému okolí. Do Litomyšle jezdím už hodně dlouho, a troufla bych si říct že jí znám dost dobře. Ostatně si to do včera myslela i dcera. Jenže při těch dvou a půl včerejších hodinách jsme zjistily že tomu zdaleka tak není. Mě třeba utekl malovaný orloj na radniční věži, oběma to, že radniční věž stojí přesně uprostřed náměstí a je tak jediným místem odkud můžete vidět jak horní tak dolní konec náměstí. To samotné měří 500 m, takže než si ho obejdete tam a zpět máte v nohou kilák jen to fikne. Na Radniční věži ještě krom orloje najdete tzv. Český loket. Je to míra která sloužila k možnosti si přeměřit látky zakoupené zde na trhu, pokud vznikl dojem že byl zákazník trhovcem ošizen. Obdobný najdete jen v Praze a Litoměřicích. Jako bonus jsme měli i dvě překvapení. To první se vázalo k domům na náměstí, to druhé ke škole restaurování a jedné velké vzácnosti ....



Na horním konci náměstí stojí Mariánský nebo také Morový sloup. Krom Panny Marie na vrcholu jsou na něm dvě sochy. Sv. Jan Nepomucký, velmi překvapivě zobrazený bez jeho hlavního atributu, pěti hvězd kolem hlavy. Přiznávám, že to jsem viděla poprvé



Druhou sochou je Sv.Václav


Jméno Bedřicha Smetany se většinou spojuje s pivovarem litomyšlského zámku. Ale rodina sládka Smetany byla velmi početná a tak se do malého bytečku v pivovaru všech třináct členů rodiny nemohlo vejít. A tak majitel zámku z rodu Valdštejn- Vartenberk prodal sládkovi Smetanovi tento dům na náměstí, kde žil zbytek rodiny. Odsud se později přestěhovali Smetanovi do Jindřichova Hradce kvůli nové pracovní příležitosti sládka Františka Smetany


Litomyšlské domy mají většinou barokní, empírovou nebo  rokokovou podobu. Nenajdete zde jediný dům, který by byl starší než renesanční. Je to tím, že Litomyšl velmi často ničily požáry, z čehož vzniklo rčení Hoří jak v Litomyšli. Ten jediný nejstarší renesanční dům je dům U rytířů. Ovšem ta zhůvěřilost na jeho vršku pochází z 19. století. Dost se památkářům divím, že nepožádali o její odstranění


Z velkého náměstí Bedřicha Smetany jsme se přesunuli na malé náměstí rektora Střítezského kterému dominuje kostel Povýšení svatého kříže. Ten už z mnoha mých fotek znáte, tak jen pár detailů sluncem rozzářeného okna




Opět jsme se uličkou podél domu v kterém sídlí knihkupectví Paseka a který je celý ozdoben sgrafitti s výjevy z knihy Josefa Váchala Krvavý román která jsou dílem studentů zdejší fakulty restaurování vrátili na náměstí velké a tady jsme si mohli prohlédnout první bonus prohlídky. Jednalo se o jeden z měšťanských domů, a jeho interiéru. Tedy jeho části, kterou majitelka byla ochotná ukázat. Strop je jeden z mála zachovaných
původních renesančních, stejně tak křížové klenby a unikátní světlík či sklepní chodba





Stejně tak je unikátní i tato klenba a celý světlík




Tou chodbou projdete na takový kouzelný dvoreček kde mají majitelé v létě posezení


A takhle vypadají ty krásné měšťanské domy zezadu...


Radniční věž si hlídá své město


Mohlo by se zdát, že tohle je jen obyčejná zeď. Ale není. Je to jeden z  pozůstatků původního litomyšlského opevnění Dolního města. Další najdete okolo Klášterních zahrad a jejich součástí byla dnešní Červená věž z opevnění Horního města.



Trochu jiný pohled na kostel Povýšení svatého kříže na Zámeckém návrší


Je libo vlastní arkády?


Tolik okolí náměstí Bedřicha Smetany, a zítra se přesuneme na Zámecké návrší nebo-li Olivetskou horu ...

22 komentářů:

  1. Přiznám se, že jsme z Litomyšle spadla doslova na prdel.
    Je to překrásné město, byli jsme tam v době, kdy skončila turistická sezóna a ještě bylo krásné počasí.
    Děkuji za procházku, za připomenutí a kouzelný fotky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to město, kde na tebe dýchá historie kam se podíváš. A najdeš zde mnoho známých jmen které jsou s městem spojená. Já tam jsem velmi ráda a musím říct, že Bobule má štěstí, že v takovém městě může vyrůstat.... snad to nějak ovlivní její vidění světa v dobrém.

      Vymazat
  2. Litomyšl je moje srdcovka. Bydlí tam moje kamarádka Věra ( blízko zámku) a ráda tam každý rok zajedu se podívat po památkách.
    Fotografie máš opět nádherné. Díky za ně. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsem v Litomyšli byla na výletě jako malá holka, nenapadlo mne, že tu jednou bude vyrůstat moje vnučka. Myslela jsem, že v Praze jsem napořád...

      Vymazat
  3. Vemdy, obrovský dík za nádhernou procházku Litomyšlí, doplněnou a kouzelné fotky. Toto město stále patří k těm, kde jsem nebyla a kam se plánuju už spoustu let podívat. Snad mi to někdy vyjde.:-D
    Loni jsme jen projížděli cestou do a z Beskyd.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu to stojí za na návštěvu, díky tomu, že ty nejkrásnější památky jsou tak nějak po kupě, stihneš to za den v pohodě.

      Vymazat
  4. Městský loket bych používal jako etalon jen v horkých letních dnech, abych vydělal na teplotní roztažnosti :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A působí ta teplota i na železnou tyč pevně vraženou do kamenné zdi?

      Vymazat
  5. Musel to být parádní den, Vendy! Taky si myslím, že Litomyšl znám, rozhodně ji mám moc ráda, ale určitě by se našla hromada informací, o kterých jsem nikdy neslyšela. Děkuji za reportáž a přeji hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzhledem k tomu, že to mám přes kopec a bydlí tam dcera, taky jí mám dost procouranou, ale i tak jsem viděla věci kterých jsem si nevšimla, a dozvěděla co jsem nevěděla!

      Vymazat
  6. Vendy, díky za reportáž, kochám se místy, které neznám. Měj pěkný nový týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš, já si myslela že znám, a nakonec taky neznám!

      Vymazat
  7. Díky za připomenutí naší dovolené. Většinou doma se tak pozorně nedíváme kolem sebe, nebo spíš tak intenzivně nevnímáme. Když pak někam vyrazíme s foťákem tak zajímavosti přímo vyhledáváme. Tak to mám já i s naším městem. Litomyšl je opravdu krásné město, bydleli jsme kousek od náměstí. S těmi hvězdami kolem Nepomukovy hlavě mám dojem že už jsem to viděla víckrát. Tedy bez hvězd. Těším se na další fotky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ho právě bez hvězd viděla tady poprvé. proto mne to udivilo....

      Vymazat
  8. V Litomyšli jsme byli před lety na výstavě panenek, která se konala na zámku. Moc ráda jsem se po Litomyšli znovu prošla a prohlédla si krásné památky a zajímavá zákoutí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono je teď hned proti zámku udělané muzeum panenek, domečků a kočárků pro ně.

      Vymazat
  9. Nádhera, měla jsi napsat, šla bych s váma...!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však jsem na tebe myslela, jedině že by sis udělala výlet a mohly by jsme to procourat...

      Vymazat
  10. V Litomyšli jsme byli před třemi roky a moc se nám tam líbilo. Navštívili jsme hlavně zámek a zahrady. Sice jsme se pak taky toulali uličkami, ale neviděli jsme samozřejmě všechno.Takže tvoje fotografie jsem si prohlédla opravdu ráda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak on zámek a Klášterky jsou hlavní atrakce. Samozřejmě náměstí ale i oba kostely. I ty uličky jsou krásné...do prostor fakulty se člověk normálně nedostane, takže jsem ráda že jsme s dcerou šly.

      Vymazat
  11. No to je nádhera!!! Jak město (kde už jsem hooodně dlouho nebyl), tak příspěvek! SUPER!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to budeš muset napravit. Jako nová atrakce městu přibude (snad) galerie Julia Mařáka který se také v Litomyšli narodil a zároveň nové kulturní centrum v tiskárně Augusta, pocházející z 19. století

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....