29 února 2020

Vzhledem k tomu ...





.... že opět jedu v práci dopolko i odpolko, během doby co jsem mezi oběma směnami doma připravuju od středy kance na dnešní narozeninový oběd pro mne opožděně a pro syna v předstihu, pak padnu na zbylou třičtvrtě hodinu na postel protože mne ještě kosí viróza, nemám moc času ani na čtení díky Dášině výzvě přibylých blogů do mého výběru sledovaných, ani na ten můj. A vlastně pořádně ani na odpovídání, neb to se děje většinou také jen když jsem v mezidobí u počítače. Dnes tedy skončím se sobotní komentovanou procházkou po Litomyšli pár záběry od a ze zámku. A rovnou se přiznávám, že k některým mi byl inspirátorem Čerf, snažila jsem se (neúspěšně) dívat jeho očima ....


Z knihovny se vám naskytne na zámek takovýto pohled. To zakryté je fontána. Mimochodem pod celým prostorem Zámeckého návrší se našlo několik archeologických nálezů, třeba tam kde vedou schody byly objeveny základy několika budov. Škoda jen, že se zas zasypaly a neudělalo se to, co mnohde jinde. Nezakryly se sklem aby na ně bylo vidět. I když, chápu to, protože hned o kousek dál, před budovou nynějšího muzea takový průhled je, ale už je tak ochozený, že skoro vůbec není vidět co je pod ním


A to je ono. Bývalé piaristické gymnázium kde učil pan profesor Alois Jirásek. Dnes muzeum. V jeho přízemí se ukrývají vykopávky staré brány, základů domů a části staré dlážděné cesty. Vše cca 17.století. Tuto expozici můžete vidět zdarma, je nezávislá na ostatních výstavních prostorách muzea. Víc si můžete přečíst tady


A dostali jsme se do průchodu na první nádvoří zámku. Toto místo patřilo ke zdejšímu pivovaru, kde sládkoval František Smetana a kde se také narodil jeho slavný potomek Bedřich. Dnes je tu infocentrum, sídlo společnosti YMCA a hostel


Malá hádanka. Co je odraz a co skutečnost?


Zámek v okně


Litomyšlský zámek je proslulý svou sgrafitovou výzdobou, o které se traduje, že ani jedno tzv. psaníčko není stejné. V sedmdesátých letech minulého století na její obnově pracoval i známý sochař Olbram Zoubek. Sem ho "ulili" jeho známí, protože byl v té době režimu velmi nemilý a nemohl nikde vystavovat. A tak aby měl nějakou obživu, spolupracoval s restaurátory na obnově fasády zámku. My se ale podíváme trochu výš, až pod střechu


Od zámku do Klášterních zahrad a pohled který mne nikdy neomrzí. Kostel Povýšení svatého kříže. Pokaždé mne udivuje, jak velký je zvenku, ale jak překvapivě malý je zevnitř. Dělá to hlavně to, že jak je vidět dle neprůhlednosti oken, jeho zakončení tvoří několik kaplí. Samotná kostelní část je ta kterou vidíte díky prosvítajícím oknům


A něco pro TlusŤjocha. Na oplátku za veterány z Havany, jeden zcela nově zrezivělý DeKell do sbírky. 


Tolik procházka po Litomyšli, Pokud se zadaří, snad vám budu moci nabídnout podobnou, sice nekomentovanou průvodcem ale Padesátkou, prohlídku jiného města s dávnou a velmi slavnou historií, a to Kutné Hory ...

38 komentářů:

  1. Do Litomyšle se chystám už nějakou dobu a pořád se nedaří...

    OdpovědětVymazat
  2. Jojo, okna, to je moje :-).

    OdpovědětVymazat
  3. Litomyšl je krásné město, rádi tam jezdíme a mám tu i spolužačku. Kdysi jsem tu byla týden na prázdninách ;)
    Přeju pohodovou oslavu a hlavně odpočívat, to je na virozu nejlepší.
    Ilona

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Odpočívat se snažím. Včera to sice nebylo úplně možný, ale dnešek se proflákám ;-) Jen mě mrzí, že nesvítí sluníčko. Těšila jsem se, že si něco nafotím ze zahrady, jak se hlásí jaro jak o závod...

      Vymazat
  4. Vendy, díky za krásnou reportáž z Litomyšle. Je to krásné město a doufám, že se tam ještě někdy podívám. R.

    OdpovědětVymazat
  5. Přeju brzké uzdravení a ty fotky pohladily, je to město neobyčejně krásné, mám na něj super vzpomínky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky a jsem ráda, že tě fotky potěšily ...

      Vymazat
  6. Děkuji za krásnou procházku Litomyšlí a přeji brzké uzdravení :-D

    OdpovědětVymazat
  7. Povedené fotky, hlavně ty odrazy. Chvíli jsem musela přemýšlet, kam co patří, ale protože je občas také fotím, tak asi snad tuším. Třeba židle a stoly jsou uvnitř, pravděpodobně restaurace, ostatní je odraz. :o) Vendy, přeji Ti krásnou neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Odrazy jsou opravdu zajímavé a inspirativní ...

      Vymazat
  8. Děkuji za krásné fotky milovaných míst, přeji rychlé uzdravení a věřím, že včerejší oslavy proběhly tak, jak měly!
    A vlastně - všechno nej k narozeninám!
    Vendy, přeji pohodovou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dopadlo to dobře, chutnalo všem, což jsem měla strach, protože nemám momentálně vůbec žádnou chuť, a dochucovat zvěřinu bez chuti je velkej problém... díky za přání!

      Vymazat
  9. Vendy, ať je ti brzy líp. Díky moc za krásné fotky z míst, kde jsem nebyla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Trochu se to lepší, ale já to mám vždycky tak na týden plus mínus ...

      Vymazat
  10. Já jsem ještě v Litomyšli nebyla, cítím to jako ostudu. Fotky opravdu skvostné, ten odraz zámku v okně ten se mi tedy líbí hodně, fakt dobrý postřeh.
    Tak ať seš co nejdříve fit!
    Klidnou neděli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vůbec se nemusíš cítit trapně, že jsi tu nikdy nebyla. Víš kolik já míst o kterých čtu na blozích a která bych někdy ráda viděla nenavštívila? Ono jsou dokonce i tady ve Třebové a okolí místa, kde jsem nebyla za celých dlouhých 29 let co tu bydlíme! Neděle klidná (doufám) bude, chci jí věnovat lenošení a relaxu. Abych se co nejdřív toho moribundusu zbavila...

      Vymazat
  11. Má milovaná, stále obdivovaná Litomyšl. Moc děkuji za nádhernou procházku s Tebou.
    Přeji brzké uzdravení a krásný březen. Z💙

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi mám velké štěstí že tam jsem hodně často. Nahrazuje mi tak trochu mou rodnou Prahu a její krásné památky a dlouhou historii. Díky za přání, dneska už je to o dost lepší. Ale dnešek stejně věnuji spíš lenošení v posteli a vaně než nějaké práci. Tu budu zas dohánět mezi dvěma směnami...;-)

      Vymazat
  12. Děkuji mnohokráte ze nádherně zrzavý de Klík.
    A chválím i fotky ostatní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cha, teď jsme se dobře minuli! Já ti nechávala vzkaz na blogu....

      Vymazat
  13. Díky za procházku. Mimo jiné mne zaujala i ta kašna. Ještě jsem si nikde nevšimla, že by se na zimu zakrývala stříškou. je to dobrý nápad.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady po okolí jsem to viděla na vícero kašnách. Ve Třebový u nádraží mají pro změnu tu zeměkouli a fontánu ve skle zamotanou do igelitových plachet. A viděla jsem to i venku když jsem byla na těch adventech.

      Vymazat
  14. Krasna Litomysl, nikdy jsem tam nebyla, takze dekuji:-). M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co není, může být!Nikde není psáno, že se sem někdy podíváš!

      Vymazat
  15. Okenní inspirace je vidět a je stejně zdařilá jako u Čerfa.
    Ale dívím se, že máš ještě sílu na procházky, při tom fofru, co ti nastal.
    Kančí hostina snad dopadne dobře po všech stránkách
    a ty si konečně odpočineš a nebereš nových sil. I když ty dopolední a odpolední tomu moc nenasvědčují. Drž se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta procházka naštěstí byla jen po dvou dnech co jsem takhle lítala v práci. To jsem ještě byla relativně svěží. Snad se to nějak vyvrbí a budu chodit jen dopoledne. Vypadá to, že by mohlo. Jo, kanec chutnal, zblajzlo se to do mrtě.

      Vymazat
  16. Už je to strašně dávno, co jsem byl v Litomyšli naposled a každý tvůj příspěvek z tohoto města mě nahlodává, abych to urychleně napravil!Jenže kde mám vzít volný víkend jen na jedno město? Tolik památek a zajímavostí se snad nedá ani za jeden den navštívit!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzhledem k tomu, že jsou ty památky dost blízko sebe, den ti v pohodě stačí. A víkend by ti stačil i na Toulovcovy maštale, nebo na Svitavy.

      Vymazat
  17. Litomyšl je na seznamu mých nejoblíbenějších měst :-), děkuji za vycházku.
    Jana

    OdpovědětVymazat
  18. V Litomyšli jsme jednou při cestě z Moravy byly na obědě v restauraci na náměstí.. Od té doby si říkám, že se tam někdy musím podívat..

    OdpovědětVymazat
  19. V Litomyšli jsme byli před pár lety na skok, nádherné město a není divu, že je na seznamu UNESCO. Jen je škoda, že v tom Váchalově Portmoneu se nesmí fotografovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tam jsem zatím nebyla, a navíc je teď v rekonstrukci

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....