27 února 2020

Slíbené (možná) překvapení ...






.... na které jsem vás asi dost nlákala, se schovává ve sklepě bývalé koleje. A co že to vlastně je? Tak tedy ... možná jste zaregistrovali vloni jeden velký archeologický nález u Chrudimi v rámci průzkumu terénu pro výstavbu D35. Jedná se o 7000 let starou dřevěnou studnu, nález jedinečný, který je zatím nejstarším nálezem takové stavby na světě. Dílo z mladší doby kamenné udivilo archeology a historiky svou precizností opracování, zvlášť když si uvědomíme, že lidé té doby měli k dispozici jako nástroje jen mušle, pazourek, tvrdé dřevo a nic víc. No, a tenhle úžasný objev se vesele maceruje ve sklepě v cukerném nálevu právě v Litomyšli. Jelikož hned nebylo úplně možné přesné datování, bylo potřeba nejdřív udělat dendrochronologický průzkum, ten potvrdil, že stáří studny se datuje do let 5256 -5255 před Kristem, a tím pádem je opravdu nejstarším pravěkým objektem na světě. 
A jelikož se díky tomu, že celou dobu stála ve spodní vodě, zachovalo se v ní i spousty jiného biologického materiálu jako různá semena okolo rostoucích rostlin, pozůstatky různých brouků a živočichů, takže si biologové přijdou na své. Po maceraci a vyschnutí dřeva a následné konzervaci bude studna sestavená a vystavená ve Východočeském muzeu v Pardubicích. Na celém procesu se podílí Mendelova univerzita v Brně a Chemicko - technologický ústav v Praze.
Tady si můžete přečíst víc ....


Po schodoch, po schodoch do sklepa kde je stabilní teplota a tma. Ono se opravdu v tom sklepě nesvítí, ale naštěstí bylo možné si buď posvítit mobilem nebo fotit s bleskem


A to už je poklad nevyčíslitelné hodnoty.... a ráchá se v cukru jak v lázních. Jsou to dubová prkna  a proto se dalo přesně určit stáří







V největší vaně se máčí rohové sloupky. Cukrový roztok který dřevo absorbuje zajistí, že se po vyschnutí zamezí praskání a sesychání dřeva


A když už jsme byli v těch sklepích, tak jsem si je trochu prošla



Jinak jsme po cestě potkali ještě dvě rozložené studny, které teprve na určení stáří čekají ... kde budou potom to už jsme se nedozvěděli. Asi jsem vás možná zklamala tím co jsem vám předložila, ale zase máte možnost vidět něco, co zatím neviděli ani v CNN a jiných televizních stanicích a kde o to mají enormní
 zájem. A navíc, kdy se vám poštěstí nahlédnout restaurátorům pod pokličku. Většinou už vidíme jejich konečná díla, ale málokdy to jak to dělají ....

28 komentářů:

  1. Vendy, je to úžasný objev a já o něm už četla.
    Mně, coby milovníka historie, jsi rozhodně nezklamala. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to sice nevypadá ale zas, kdy se ti podaří nahlídnout až takhle pod pokličku restaurátorům a archeologům. Vždycky člověk vidí až hotové jejich dílo, ale jak se to dělá, to nemáš šanci vidět...

      Vymazat
  2. Zajímavý článek. Také jsem o tom již zaslechla, jen nevím přesně kde. Přeji krásné a pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to proběhlo tiskem, ale hlavně televizemi. :-)

      Vymazat
  3. Anonymní27/2/20 15:51

    Super příspěvek, ano, mluvili o tom v TV. Ale tys to vzala za správný konec.
    Díky Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  4. Marcela Nordic Passion27/2/20 16:52

    Tohle jsem zaregistrovala a prijde mi to jako uzasny objev. Obdivuji ty, kteri to zpracovavaji, tu trpleivost. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem jako malá vydržela stát dlouhé minuty na Újezdě kde měli archeologové dílny a čučela jsem na ně oknem jak tam lepí dohromady ty hromady střepů které měli na stolech. Takže když se děda ptal kam půjdeme na procházku bylo to jasné :-D

      Vymazat
  5. Super, viděla jsem reportáž v televizi, i to louhování.
    Historie mě baví, jsem zvědavá na další nálezy.
    U nás se při stavbách nachází pořád něco, ale studnu teda nemáme 😊
    Krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já veděla o tom nálezu, ale to že je to kousek od nás, to mi nějak ušlo. Teď se tam dělá další podrobnější průzkum, protože je jasné, že ta studna nebyla osamocená, že tam musela být nějaká vesnice které ta studna sloužila. Takže se možná ještě nějakých pokladů dočkáme...

      Vymazat
  6. Tam je úžasné to přesné datování, ke kterému se jiné metody určování stáří nemohou ani přiblížit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To datování se provádí jen na jednom pracovišti v Evropě, a to v Německu. Než se to potvrdilo, byla ta studna braná jako nejstarší nález v Evropě. Ovšem potom se ukázalo, že to je nejstarší na celém světě! Ta šílená časová linka sedmi tisíc let když nad tím stojíš, je prostě něco naprosto zvláštního a nepředstavitelného...

      Vymazat
  7. Bezvadný příspěvek. Sice jsem už o tomto úžasném objevu četla, ale moc ráda jsem si prohlédla Tvoje fotografie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No já byla nadšená, že bude ta možnost vidět, byť ne stoprocentně, něco co je tak strašně staré!

      Vymazat
  8. Úžasný sklep plný pokladů. Já jsem tady nadšená a děkuji, že jsem mohla alespoň takhle nakouknout.
    Vendy, měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to zajímavý pocit, stát nad tím a vědět že to je zhotovené dřív než vůbec vznikly takové historické celky jako je římská říše, Byzanc, než vládly Atény půlce Evropy, a že ještě trvalo pět tisíc let než se narodil Kristus!

      Vymazat
  9. Vendy, moc děkuji za reportáž. Už jsem o tomhle četla, ale tvoje osobní zkušenost je samozřejmě nejvíc. Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No víš jak jsem zavětřila když jsem to slyšela? I když je to takhle ne úplně viditelné co to je, stejně je to prostě věc kterou vidíš jednou za život...

      Vymazat
  10. Vendy, to musel být parádní zážitek přiblížit se k takovému výjimečnému nálezu. Jsem zvědavá zda se kolem ještě podaří něco najít.
    Přeji hezký víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě taky. Ale bylo by to logické.Ještě snad kdyby tam vedla nějaká stezka tak by se dalo pochopit že tam byla pro putující vyhloubená studna, jenže tam nic takového nebylo, takže musela někomu sloužit. A ne jen jednomu člověku...

      Vymazat
  11. Informace o studni jsem přímo hltala, zpráva o tom, že se našlo něco takového, mi přišla až skoro fantastická, než aby byla možná. Neuvěřitelné, že studna vydržela. Závidím ti, že jsi měla možnost ji vidět a děkuji ti za zprostředkování! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to něco z říše fantazie. A jsem ráda, že jsem to alespoň viděla takhle....

      Vymazat
  12. Tak to je opravdu unikátní objev. Je úžasné, že existují metody na určení stáří a také metody uchování a konzervování.

    OdpovědětVymazat
  13. Super příspěvek! Zase jsem o něco chytřejší!
    Jen by mě zajímalo, jak tu studnu v mladší době kamenné kopali a proč. Vždyť to muselo být v tu dobu strašně složité

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kopali ji stejně a stejnými nástroji jako opracovali to dřevo... tak pokud tam stále vesnice, tak tu studnu potřebovali jako zdroj pitné vody

      Vymazat
  14. Moc zajímavé a je vidět, že i dřevo je na sladké :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak, tak.... a cukřík mu, na rozdíl od nás, vůbec neškodí!

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....