10 prosince 2019

Dnes se ...





.... opět vrátím na místo činu, tedy na místo, kde už jsem jednou v rámci výletů za hranice všedních dní pobývala. A tím místem je pevnost Königstein, vybudovaná na stolové hoře 240 metrů nad Labem. Protože jsem se této pevnosti důkladněji v řadě článků na původním blogu, o jeho historii se rozepisovat nebudu, tu si můžete přečíst v prvním z článků. Spíš jsem se tentokrát věnovala místům, kam jsem se při první návštěvě nepodívala. A neopomenula jsem si projít opět hradby kolem dokola celé pevnosti. Jestli to bylo i minule, nebo jen u příležitosti adventních trhů, otevřených s volným vstupem byla většina zhruba padesáti budov v areálu. Při návštěvě tady nahoře, na stolové hoře bylo počasí tak rozmanité, že sluníčko nasvěcovalo velmi zajímavě některé budovy. Dokonce bylo vidět podle kapek na stromech a květech, že ne moc dlouho před naším příjezdem tu i pršelo. Občas se udělal i takový lehký opar, jak škrtaly nízké mraky o vršek hory. Díky té proměnlivosti počasí a tím pádem i světla jsem některé objekty fotila i víckrát. Tudíž se za skoro stejné fotky omlouvám (Simi promiň ;-) ) ....

Této půvabné stavbičce se říká kdoví proč Bedřichův hrad. Patří mezi stavby které v areálu pevnosti vznikly mezi lety 1591 - 97 a jejich vznik inicioval Kristián I. Saský. Svým vzhledem tak nějak do přísných vojenských budov a hradu moc nezapadá, stejně jako malá, ale jemná zahrada u domu velitele, a rosárium u Magdalénina hradu, nicméně i tak čistě vojenská stavba jakou pevnost je, má místa kde se člověk může za běhu dnů zklidnit a pokochat i krásnem...


Jestli byl i Fridrichsburg otevřený pro veřejnost, nebo ne to nevím, ale když jsem si chtěla nafotit slavnostní vánoční tabuli, a vyzdobený interiér, zrovna tam něco natáčeli zřejmě pro regionální televizi



Plošina dubu blesků. To je nejvyšší bod kraje a místo, kam při bouřkách nejčastěji práskají blesky. Takže zdržovat se zde za bouřky je jen na vlastní nebezpečí. Však to už stálo život několik lidí. Naposledy rovnou dvanáct... Stojí zde vždy dub, a říká se mu Hromový. Ten nejnovější je teprve mlaďák. Když se neblýská, je odtud krásný výhled na horu Lilienstein anebo na již klasiku, ochránovskou hvězdu. Z vršku Liliensteinu musí být na rozsvícenou hvězdu krásný pohled a nejen na ní, po pevnosti jich visí desítky



A to je nový hromový dub


Jak dobře byly postavené hradby kolem pevnosti aby bylo možné bránit při hypotetickém útoku strážní vížky můžete vidět na této fotce, focené od jedné z vížek. I když byl nedobytný, nikdy se zde opravdu nebojovalo, spíš to byl takový hrozivě zvednutý prst. Pozor na mě! Vylámeš si zuby ... jediný kdo kdy pevnost dobyl, byl v době míru v roce 1848 kominický učeň Sebastian Abratzky horolezeckým výstupem po pískovcových skalách. Dodnes se jím využitá skalní štěrbina jmenuje Abratzkeho komín a nachází se někde právě mezi těmito cik cak hradbami




Pohled na hradby od Staré zbrojnice, dole v kasematech jste si mohli nakoupit spousty krásných věcí, ale i vidět mnoho řemeslníků při výrobě ...


Zítra v obhlídce budeme pokračovat. Pokud by jste chtěli vidět kolik různých možných míst lze v pevnosti navštívit máte možnost na tomto odkazu. A z několika je po kliknutí na  Fotografie 360° panorama se pokochat rozhledy do kraje i pevnosti.

6 komentářů:

  1. Vendy, díky za krásnou reportáž. Ráda jsem se prošla místy, kde jsem nikdy nebyla a kdo ví, jestli se tam někdy podívám. Měj krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No popravdě, ty to máš z Mělníka blíž než já... takže si myslím, že bys to dala. Je to kousek za hranicema ....

      Vymazat
  2. Krásná procházka, také jsem se ráda seznámila se zajímavým místem.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to opravdu zajímavé místo a hlavně hodně rozsáhlé. Pevnost má 9,5 ha rozlohy ...

      Vymazat
  3. Pevnost je úžasná, nedovedu si představit, jak na takové skále ji s omezenými technickými prostředky vůbec mohli postavit. Z pohledu dolů se tají dech.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to opravdu monumentální stavba. Taky si říkám jak to dokázali!

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....