09 prosince 2019

Adventní ...





.... trhy jsou také jedním z důvodů, proč si takhle na sklonku roku vyrážím za hranice všedních dnů. Vládne tam sice chaos ne nepodobný tomu na Staroměstském náměstí, lidí je tam všude habakuk, ale ta nálada je prostě úplně jiná. Možná proto, že na rozdíl od těch pražských (i když už se situace hodně změnila) zde najdete jen a jen vánoční věci. A možná že mi to jen připadá, ale tolik srdečnosti kterou člověk kolem sebe vidí v Čechách nevidíte. Jo, a našinci nikdy nikam nepospíchají, nepředbíhají se, nestrkají do sebe u stánků a neberou si věci z rukou že oni to viděli první...
V klidu si všechno obcházejí, okukují, poklábosí s prodavačem, popijí punčík či svařáček (nešizený! silný!!) Pokud chvilku stojíte a pozorujete cvrkot, okamžitě odhalíte tůristy. Bohužel, ani nemusí kváknout a poznáte že to jsme my. My se totiž okamžitě rozlétneme ke stánkům jak hejno koroptví do kterého střelil myslivec, letíme abychom tam byli první a při spatření cen se okamžitě trhy nese "Frantóó, se snad zbláznili, taková drahota!" a z opačného konce se ozve " Mařkóóó, s*r na to, podíváme se doma u Vietnamčíků. Mají to levnější a hezčí !" No, proti gustu ...
Z jedné strany má Mařka pravdu, pro nás je to někdy opravdu hodně drahé, snažím se sice od prvního okamžiku kdy si zájezd koupím nepřepočítávat a nepočítat kolik mne zdánlivě prvotně levný zájezd bude nakonec stát, ale někdy to prostě člověku nedá. (V mém případě se to děje pokaždé když vidím stánek s ochránovskými hvězdami) Z druhé strany nemusí být člověk živ jen hmotnými statky, může poškádlit i buňky chuťové, bratwurstem krásně dozlatova opečeným a servírovaným ve výborném brotchen, eirpunčem se šlehačkou a čokoládou nebo domácím punčem s oříšky a mandlemi případně svařáčkem z bílého, červeného a letos jsme zaznamenala jako novinku i růžového vína, opečenou či kyselou rybou nebo pečeným selátkem. Oponent může namítnout, že tohle všechno si může pořídit na trzích v jakémkoli městě u nás a nemusí kvůli tomu vstávat ve tři ráno a kodrcat se bůhví kam autobusem. Může. Samozřejmě. Ale nemá tu přidanou hodnotu genia loci daného místa a města kam zavítá ... A právě to je to, co mne na tom láká ....


Dnes počítejte s více fotkami než normálně, protože jsme na poslední prohlídce v Pirně, a jelikož se vše co uvidíte na fotkách motá kolem jednoho místa, tedy spíš kolem středu města, náměstí kde se trhy konají, spojila jsem tedy fotky dohromady. Několikrát jsem už zmínila, že jsme na trhy do Pirny dorazili v době kdy se teprve otvíraly, tedy v jedenáct dopoledne. A to sebou nese výhody i nevýhody. Výhody v tom, že na trzích, kde je už otevřeno jen pár stánků skoro nikdo není, ale pokud si chcete užít té pravé, nasvícené podoby trhů, máte smůlu. Ne že by nesvítili, ale prostě to nevidíte ... A tak místo abych si fotila světlíšky vyparáděné stánky a náměstí, fotila jsem jen některé detaily které mi padly do oka. Tím hlavním byl minivláček a miniželeznice vedoucí kolem ztvárnění známých míst Saského a Česko- saského Švýcarska a nad ní jezdící pidivláček táhnoucí krom vagónků i sáně se Santa Clausem.



První z různých památek vážících se k regionu je tento skoro již ikonický výtah ve městě Bad Schandau, vysoký 50 m a spojující dolní část města s horní. Slouží i jako vyhlídková věž na město a je úžasně osvícený. Bohužel vloni jsem ho viděla za světla, a když už svítil, profrčeli jsme kolem autobusem že z něj byla jen rozmazaná šmouha, letos jsem se mohla kochat pohledem na něj dvě hodiny, leč z bazénu kde se jaksi nehodí mít sebou foťák nebo mobil ... nicméně alespoň kousek ho uvidíte v příslušném článku, neboť ho nafotila paní s kterou si fotky měníme


Pravčickou bránu asi pozná většina ...


Kostel v obci Königstein uvidíte také na fotce in natura. I když z nadhledu


Tahle mašinka jezdila kolem všeho a vozila malé děti. A když byla tááákhle malá, dýmala statečně a smrděla  tedy pro někoho možná voněla, jako dospělá 



Ještě odpočívám ....


A už vozím děti


Tahle autíčka se nám nějak začínají ukazovat po všech možných koutech Evropy. Poprvé jsem ho viděla vloni v Dobřichovicích a prodávali v něm cidery ... Tady na trzích (zapomněla jsem říct, že trh nese jméno benátského malíře Canaletta, Canaletto Markt) byla zastoupená hned dvě. To druhé se svařákem nějak ořitahovalo víc. Četníci ze Saint Tropez by se asi divili k čemu všemu je jejich vozítko dobré ...



Pirna by se krom toho, že nese titul Brána do Saského Švýcarska, mohla klidně nazývat i městem kašen. Najdete jich tu opravdu velké množství, a to na docela malé ploše. Velké, menší, pískovcové, železné či nerez ... V dolní části náměstí je jedna, s prazvláštním sochařským dílkem. V horní části je ještě jedna, ale ta byla zakutlošená ve stromcích a plachtách stánků




Pítko před kostelem Panny Marie, jen pár kroků od náměstí ...


... a další kašničky na stejném místě. Ale jen z jedné voda tekla i teď ...



Tentokrát jsem nedělala pivní průzkum, protože mám dojem, že jsem stánek s pivem ani nezahlédla, a navíc prostě k adventu patří punč nebo svařák. Však jeden hrneček do sbírky adventních zas přibyl. Ale ten bratwurst byl opravdu dobrý. Ale lepší jsem měla na Bastei, ten kari sosík co k němu byl .... hmmmm, to byla božská mana!


15 komentářů:

  1. Na vánočním trhu v zahraničí jsem nikdy nebyla a tak jsem si fotky moc užila. Vyfotila jsi zajímavé objekty a nejvíc se mi líbí vláček a kolotoč. To by se líbilo i našim vnoučatům.:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aspoň jedenkrát se podívat jinam to za to stojí....

      Vymazat
  2. Mě představa narvaných vánočních trhů - jedno jestli doma či v zahraničí - upřímně děsí. Minulý týden jsem se jeden večer dostal do blízkosti Staroměstského náměstí a i když jsem okamžitě změnil kurs, trvalo mi asi půl hodiny, než jsem se z toho šíleného davu dostal aspoň do Rytířské. Spolu s Havranem tedy dím: Už víckrát ne! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jestli zas vymysleli ten dost nesmyslnej plán, že se na trhy dostaneš jen Železnou z jedné strany, jinak ostatní ulice a uličky budou zavřené, tak se ti nedivím. To je hrozně hovadskej nápad. Pak se to všechno kumuluje na jednom místě a nedá se nikam dostat daleko před Staromákem.I na mě to bylo tedy opravdu moc... a to je co říct! :-D

      Vymazat
  3. Vendy, na trzích v zahraničí jsem nikdy nebyla, ale jednou bych se tam ráda podívala. Věřím, že je tam jiná atmosféra, jiní lidé a i jiné dobroty, než u nás. Ale k nám na trhy chodím také ráda, zastavit se, načerpat vánoční atmosféru, ochutnat punč, pokecat se známými.
    Vám se výlet vydařil a tak to má být.
    Měj hezké dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jednou to zkus. Krásná je Vídeň, a tam už mívají ty trhy nazdobené od nějakého 20.11. a to tam nejsou ještě davy lidí. Pěkné a ne moc daleko jsou vánoční trhy ve městě Retz, to je kousek za Znojmem, i s krampusama. Tam mají, stejně jak na tom Königsteinu trhy ve sklepeních. Pak ten Königstein a Pirna. Do 30 km od českých hranic. Königstein sám o sobě je zajímavý, no a samozřejmě Norimberk, Drážďany, Salzburg. To jsou opravdu vyhlášené adventní trhy. Polsko Krakow a Wroclaw. To samé. Příjemné a malé trhy jsou v Míšni, a pak středověký hrad Oybin v Horní Lužici, taky ne moc daleko od hranic.Tam bych se chtěla vypravit příští rok. Norimberk v nabídce ta cestovka co s ní jezdím nemá, Drážďany jsem si říkala že nebudu dávat dvakrát do roka, ale pokud zůstane Krakow a ta Lužice a nebudou ve stejný den tak bych se vypravila tam. Pokud tedy budou hlavně finance. Jsem zvědavá na ten Hallstatt a sv. Wolfgang, ostatně taky budeš moct načerpat inspiraci.... ;-)

      Vymazat
  4. Padly Ti do oka zajímavé objekty. Fotky se mi líbí.
    Hezký večer!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda! Bohužel, ta největší krása trhů mi unikla. Snad se to tuhle sobotu podaří napravit.

      Vymazat
  5. Mašinky já rád! Jupííííí! A jedéééém!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do Tramtramtramtramtramtáriéééééééééééééééé, tratratratratratrabantem ....eh, to je zas jiná mašinka. Ale připomněl si mi tím jedééém jak jsem teď sledovala trabantí dobrodružství v Indii :-D

      Vymazat
  6. Mám raději malá předvánoční tržiště. Na těch bývá taková tak poklidná atmosféra. Letos si to neužijeme ani u nás ve městě. Tedy trhy jsou až do Vánoc, ale jak už jsem psala níže tak trochu nás klátí kašel a rýma a venku to zrovna vlídně nevypadá. Užila sis tu atmosféru dokonale.

    OdpovědětVymazat
  7. Ta pítka jsou kouzelná. A vůbec ze všeho dýchá pohoda.
    Mašinku si z česko-německého přihraničí také pamatuji, jednou jsem jí jel z Zittau do Oybinu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud se příští rok zadaří, na vánoční trhy do Oybinu bych se chtěla zajet podívat...

      Vymazat
  8. Obdivuji, jak si dokážeš užívat tu atmosféru. Já na tohle nikdy nebyl,protože nemám rád moc lidí pohromadě.
    Ty zmenšeniny jsou super, stejně jako detaily z kašen. Vlastně všechno je super,takhle z obýváku ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ukaž mi chlapa, kterej má rád frmol, fronty, hafo lidí a další takový atributy. Ale musím říct, že na tomhle zájezdu bylo nćhlapů tedy dost. Byl to hezký výlet, ale ten další, do Rakous pod hory byl pro mne ještě mnohem přitažlivější. Možná i proto, že jsem po dlouhé době zas jela s dcerou....

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....