24 června 2019

Fialová a její odstíny....




.... je u mě na zahradě zastoupená snad nejvíc ze všech barev. Není to úplně cíleně, nijak jsem o barvách při výsadbě neuvažovala, spíš šlo o to, co se mi líbilo jako květina a co ne. Ale nějak se to nakonec vyvrbilo tak, že jí je prostě nejvíc. Dnes už si pořizuji nové trvalky  pokud možno v jiných odstínech, dost jsem jich právě letos nakoupila, takže mám od jednoho druhu třeba tři barvy a víc  aby to nebylo jen o té jedné. Jednu chvíli mi kvete záhon modře, pak fialově a skoro celé léto žlutě jen tu a tam se najde záblesk bílé, růžové či stříbrné. A tak všelijak přesazuju, dosazuju a vymýšlím jak to udělat aby nebylo na jednom místě víc rostlin stejné barvy. Ale stejně nakonec zjistím, že jedna vládne všem ....


Pozná někdo které květině patří tahle fialková andělská křídla?


Akvizice na surfínkový "vodopád" z Polska. Ty první, se zeleným lemem jsem už jednou měla z Krásné Lípy, teď jsem si je koupila znovu, protože jsou hodně svou barevností neobvyklé




Okrasný česnek se mi zamlouvá víc a víc. Teď mám od sousedky domluvený vyšší a tmavší. On dělá parádu i po odkvětu a tak ho nechávám na záhoně až do jara. Má to i tu výhodu, že se vysemení a krásně se rozrůstá


Nějak nevím, kdo si z nás spotřebitelů dělá prču. Tenhle klematis měl na sobě přicvaknutou! sponkovačkou jmenovku s fotkou. Plnokvětý růžový s tmavším středem. Co nakonec vykvetlo můžete posoudit sami. To už je potřetí, co jsem si koupila klematis který mi vykvetl úplně jinak než bylo deklarováno na květináči. Místo růžové montany mi kvete tmavě fialová, modrý plnokvětý velkokvětý byl jednoduchý a teď tenhle...ale je pěknej, to jo...


Pivoně letos kvetly náramně. Květů měly spousty, ale počasí jim dalo hodně na frak a tak byly bez květů vcelku brzy. Stačila jsem si do vázy dát jen dvakrát. Ostatně ty tady budou samostatně


Turan od švagrové. Rok co rok je hezčí a hezčí



Karafiátky koupené vloni v Lidlu za pár šušní. Nejdřív byly v truhlíku a pak šly do země. Přežily zimu bez úhony a letos krásně kvetou



Poslední fialovka je letošní nově zakoupená ostrožka. Nějak s nimi nemám v posledních pár letech štěstí. Měla jsem je na záhonu krátce po nastěhování v různých barvách, krásně vysoké a velké trsy. Jenže zničehož nic mi odešel jeden trs, pak druhý až nakonec vzaly za své i zbylé. A od té doby nemůžu docílit toho, aby mi dorostly do nějaké výšky, a o trsech si můžu tak akorát nechat zdát. A to jsou už dávno na jiném místě v jiných podmínkách. Prostě nemůžu najít místo kde by rostly a ne živořily. A to už jsem je začala hnojit, zalévat ... jsem zvědavá jak tahle vydrží dlouho a jestli nějak naroste. Miluju je od dětství , baví mne jejich měňavá barva obsahující všechny možné odstíny v jednom květu



12 komentářů:

  1. Krásné kytičky. Surfínky má snacha v truhlících na okně. Růžové krásně voní.
    Ostrožku neznám, tak jsem se podívala, co mi o ní Google řekne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ostrožku můžeš třeba znát pod jménem Stračka nebo Delfínium. On taky latinský název je Delphinium. Pěstuje se i jako letnička na sušení. Některé surfínky opravdu krásně voní, ale to i petúnie. Je zajímavé, že ta vůně se váže jen k některým barvám. To samé třeba pozoruji i na jaře u kupovaných primulí. Modré a žluté nádherně voní, ostatní barvy buď vůbec nebo jen slabě.

      Vymazat
  2. Pěkné fotky. U prohlížení jsem si uvědomila, že i já mám nejvíc kytiček ve fialové. Sice jen na okenním parapetu a na balkoně, ale já je zřejmě v této barvě kupuji cíleně. Prostě na mě ta barva dobře působí :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já kupuju cíleně co se mi líbí. A že to je zrovna fialové.... ale stejně jako s hnědou nebo růžovou, v šatníku jí nemám ani jeden kousek a když jsem si udělala fialový make-up vypadala jsem tak ztrhaně, jako bych proflámovala celý týden. Jedině kde jsem jí nosila bylo na hlavě v barvě vlasů....

      Vymazat
  3. Fialová je prý barva záporáků :D. Ale tady je krásná, povedené fotky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V každém z nás je klaďák i záporák. Záleží na tom, kterou z podob dokážeme utlumit. Fialovou mám ráda od mala a je to navíc moje měsíční barva. Ametyst je můj měsíční kámen. Tedy krom ještě dvou dalších, ale i tady se víc prostě prosazuje on.

      Vymazat
  4. Vendy, to je krása, kochám se a fialovou mám ráda. Díky za barevnou reportáž. Měj pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu, no snad ty následující vedra přežiju já i kytky. Smála jsem se, že snad budu ve vodě i spát!

      Vymazat
  5. Tak to koukám jak blázen, že ty karafiátky tak pěkně přezimují, určitě je taky zkusím, jsou moc krásné, stejně jako všechny ostatní květiny. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě vydržely první asi čtyři roky, teď jsou teprve druhým rokem, tak doufám že vydrží aspoň stejně dlouho jak ty první.

      Vymazat
  6. Klematis je krásný, právě ty s pruhem jiného odstínu (nebo jiné barvy u bílých) jsem si vždy myslel, že jsou vzácnější než jednobarevné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dneska už tak ne, ale štve mě, že měl být plný a není.... já to nechápu. Koupené v zahradnictví, cedulka přidělaná tak aby s ní nebylo možné manipulovat (spousta lidí má zvyk přehazovat cedulky z dražších druhů k levnějším, aby ten dražší měli levnějc) a zas jsem se napálila.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....