17 června 2019

A konečně ....





.... se dostáváme k již několikrát v komentech zmiňovaným trpajzlíkům. Trpaslíci jsou vratislavským fenoménem, lákadlem i figurkami pro zasmání. Jsou milí, líní i pracovití a strašně rychle se množí... Nejsou ve Vratislavi dlouho, první Krasnale nebo Krasnoludki, jak jim vratislavští říkají, se objevil v roce 2001. Ale ne jako recese nebo nějaké nové alternativní umění,nýbrž jako pomník významného protirežimního hnutí z 80.let Oranžová alternativa. A trpaslík, byl krom oranžové barvy, jejím symbolem. Dnes se mu říká Táta trpaslík. Dva roky se nic nedělo a přibyl další z maličkých obyvatel Vratislavi, ale bez většího zájmu lidí. Až v roce 2005 mladý výtvarník Tomasz Moczek vytvořil pět trpajzlíků a spustil trpajzičí lavinu.
Když dnes někdo otvírá nový obchod, kavárnu či něco podobného, okamžitě má i svého trpajzlíka, neobejde se bez nich ani žádná významnější akce, vždy musí mít i svého trpajzla. Najdete je všude. Na hlavních třídách, ve vedlejších uličkách, u řeky i před kostely nebo u banky kde mají svůj vlastní trpajzličí bankomat. Dnes je ve městě 333 trpajzlů a existují mapy nebo aplikace kde je hledat. A musíte koukat opravdu dobře, nahoru i pod nohy. Jenže jak narůstá jejich popularita, množí se i vandalské útoky na ně. Bohužel, tací mi lidé, narozdíl od trpajzlíků jsme ....




Mám jich nafocených opravdu jen malučko, nestíhala jsem sledovat trpajzle a průvodkyni najednou, takže jsem je fotila až tam, kde bylo trochu víc času a klidu, takže na Tumskim mostě, ostrově a něco mám od fotokolegyně






Takže až pojedete někdy do Vratislavi, stáhněte si do telefonu apku a vydejte se po stopách trpajzlíků. Nejen že s nimi navštívíte většinu nejdůležitějších památek města, ale zároveň se i pobavíte pohledem na tyhle Krasnoludki kteří mají také své malé nectnosti 

15 komentářů:

  1. K trpaslíkům mám pozitivní vztah, protože můj dědeček jako kamenosochař vyráběl poctivé a festovní zahradní trpaslíky pro zájemce ze širokého okolí a dodnes - tedy skoro 35 let po jeho smrti - je vídám na některých staňkovských zahradách. Vrcholem bylo vždy závěrečné ruční barvení, které si děda vychutnával, dělal roztodivné psychedelické barevné kombinace a každý kousek byl z tohoto pohledu originál :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takže tvůj dědeček byl takovým průkopníkem nové vlny ve tvorbě trpajzlů!

      Vymazat
  2. Bohužel po té, co snad v roce 1959 vyšel v Mladém světě článek,o trpaslíku jako prototypu kýče, u nás dost zmizeli a dosud se nevrátili z emigrace....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak u hranic jich pořád mají dost a dost....jenže tihle jsou o hodně lepší.

      Vymazat
  3. Vendy, ti jsou úžasní. Ráda jsem si je prohlédla a koukla bych i na další. .o)
    Přeji prima týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky bych jich byla bývala rada viděla víc, jenže to bylo opravdu hodně hektický a nebylo moc času...

      Vymazat
  4. blondýna18/6/19 07:49

    Já jsem na ty zahradní alergická, mám vosyp, těžký.
    Ale tohle se mi líbí a moc, pochodovala bych podle toho a ráda !!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já taky. jak se vosypávám, tak bych je ráda hledala a viděla jich víc. Ono na netu si je určitě člověk vygůglí, je to takový fenomén. Ale jsou opravdu roztomilí, asi proto, že nejsou barevný...

      Vymazat
  5. Vratislav je krásný město, měla bys dostat klíč od města nebo občanství nebo co se dává za odměnu pro někoho, kdo tak nádherně a s láskou vyprávěl o jejich městě...:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Che, to už bych musela být čestným občanem tolika měst ;-)

      Vymazat
  6. My jsme včera viděli dva trpaslíky na jedné zahrádce. ;-) Ti kovoví z Vratislavi se mi ale líbí víc. :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Mnoho trpaslíků jsem již viděla na blogu Věku...ona se snažila je zmapovat,ale to je nadlidské úsilí. Tihle mi nevadí, jsou to maličké sošky něco představující,ale zahradní mi silně vadí.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono asi kdyby si je člověk vygůglil tak by je tam viděl. Vidíš, ještě jsem se k tomu nedostala...

      Vymazat
  8. Pěkný nápad, připomíná mně to trochu sochy Michala Olšiaka na Vysočině, podle nichž si lze plánovat výlety. Ale ty jsou z betonu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak podle těhle si zas můžeš plánovat procházky po Vratislavi se zastavením u různých památek

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....