16 června 2019

Vratislavské kostely a katedrály část 4 ....





.... a zároveň poslední. V dalším zastavení nás čeká kostel Nejsvětější Panny Marie na písku. Pod trochu zvláštním názvem se skrývá další gotický kostel, tentokrát i když se to nezdá, stojící opravdu na ostrově. A to přímo Pískovém, a po mostu zvaném též Pískový (Piaskowi). Jméno ostrova se odvozuje od gotického kostela Nejsvětější panny Marie na písku, jehož jméno je podle jednoho římského kostela, který byl postaven na místě antické arény vysypané pískem. Kostel ve Vratislavi byl postaven mezi lety 1334 - 75 dle plánů mistra Peška. Má nádhernou gotickou klenbu zvaná skákavá, či obkročná. Ať jsem se pídila sebevíc, co to znamená jsem se nedozvěděla. Za války byl kostel zničen bombardováním a znovuobnoven v letech 1961-63 do podoby před požárem z roku 1730, tedy před jeho barokní úpravou ....



Takhle se vám kostel ukáže když projdete uličkami od univerzity k ostrovu Tumski. Podle zaklenutí je vidět že kostel měl mít věže dvě, ale na stavbu druhé nikdy nedošlo 


Další snímky jsou jen zevnitř, zvenku se kostel dal nafotit jen zdálky 





Zvláštní, že  tak velký kostel má jen tak malé varhany. Ale na kůru další žádné nebyly






15 komentářů:

  1. Krása, vždycky obdivuji ty úžasné klenby. Díky za články o kostelech, přiblížila jsi nám je nejen fotografiemi a seznámila jsi nás i s jejich historií.
    Měj hezkou neděli. Venku se konečně ochladilo, v bytě máme skoro 28°C, je to k nevyvětrání.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ony ty kostely jsou opravdu impozantní a vnitřky hodně vysoké, tady jsou tak velké opravdu jen některé katedrály. Ale v tom Polsku snad každý ten kostel má krásnou vysokou klenbu. Venku se sice ochladilo, ale máš pravdu, baráky nebo byty jsou nevyvětratelný. Dole v domě máme fajn, tady se drží docela chladno, ale já mám ložnici v podkroví a to je děs běs. Okna dokořán, dveře dokořán a jak jsem tam teď v pokojích uklízela, jsem mokrá jak myš.

      Vymazat
  2. Ta okna prostě miluju, dokážou každý chrám a kostel neuvěřitelně oživit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oni si na ty vitráže hodně potrpí, to bylo vidět jak zvenku tak uvnitř. Tady to vypadá díky barevnosti těch oken za oltářem jako by tam hořelo...

      Vymazat
  3. Vendy, ta vitrážová okna jsou úžasná. A ty výška...
    Přeji fajn neděli. D.

    OdpovědětVymazat
  4. blondýna17/6/19 06:11

    To je ale prostor, skutečně povznáší až k oblakům, rozjímání zde musí mít příjemný rozměr, jen bych to nechtěla udržovat ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro tohle miluju kostely, pro tu krásu a atmosféru.

      Vymazat
  5. Hlavně uvnitř je úchvatný...První fotka se mi zdá mít úžasnou perspektivu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Trochu se podařilo. Na poslední je vidět výhoda kompaktů, mají hodně široké sklo...

      Vymazat
  6. Třeba jsou varhany v rekonstrukci a tyto slouží jako náhrada. Nebo je jejich zvuk po kostele přenášen modernějším způsobem. Nevšimla jsem si, kde v chrámu jsou umístěné.

    OdpovědětVymazat
  7. Když se podíváš na poslední fotku, tak vlevo je uvidíš. Jsou normálně asi uprostřed lodě dole ve výklenku

    OdpovědětVymazat
  8. Aha, už je vidím. Tak to byly spíše asi jen takové přídavné doplňující, to občas ve velkých kostelech bývá, ale netuším zda nahradí velké varhany na kůru. Přikláním se k té rekonstukci hlavního nástroje.

    OdpovědětVymazat
  9. Tvůj seriál se mně moc líbil, jako vždy přinesl krásné fotografie, ale také hodně informací. K návštěvě města opravdu nalákal.

    OdpovědětVymazat
  10. Když já vždycky musím přidat něco navíc, ne jen fotky....navíc mě neobyčejně zajímá přemyslovská historie ve spojení s Evropou a jít v jejich stopách a mít možnost být na stejném místě jako třeba Přemysl Otakar, koukat na stejné věci ....

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....